Ruszy produkcja „Orki” - polski samolot zyskuje inwestora z Chin
Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski S.A. (odtad dalej ZL „M&M”, reprezentowane przez Lecha Glogowskiego), Canada – Poland Business Bridges Corporation , reprezentowana przez Aleksandra Wolosza), China International General Aviation Industry Group Limited (odtad dalej „CIGA”) oraz China Aviation Pioneer Technology (Beijing) Limited , obie firmy reprezentowane przez Pana Qu Tiecheng, braly udzial w ceremonii podpisania „Umowy Ramowej o Strategicznym Partnerstwie w Dziedzinie Lotnictwa Ogolnego”, w ktorej uczestniczyl i byl jej naocznym swiadkiem J.E. Bronislaw Komorowski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Szczegóły współpracy, w tym także sprzedaży samolotów „Orka” na rynku chinskim oraz joint venture, Strony omówią podczas pobytu Inwestora w Bielsku Bialej, w Polsce, w styczniu 2012 roku.
ZL M&M & - wraz z DM BDM S.A., polskim inwestorem finansowym - od czasu uzyskania Certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędnego do rozpoczęcia seryjnej produkcji certyfikowanych samolotów i zatwierdzeniu Spółki jako organizacji projektującej (DOA), położyły główny nacisk na pozyskanie inwestora branżowego, który wniósłby do ZL M&M odpowiednią wartość dodaną a przede wszystkim pozwolił uzyskać polskiemu producentowi odpowiednią skalę działania. Przyszły inwestor, co jest bardzo istotne, zapewni ZL M&M także niezbędne środki finansowe na uruchomienie produkcji seryjnej, jak rowniez rozwój nowych produktów .
„Mimo osłabienia, które widoczne jest zarówno na polskim rynku, jak i na rynkach zagranicznych, udało nam się pozyskać strategicznego inwestora , który docenił dokonania i profesjonalizm polskich konstruktorów oraz walory w pełni polskiego projektu – samolotu Orka.” – podkreśla Lech Głogowski, Członek Rady Nadzorczej ZL M&M . „Porozumienie Ramowe, które zostało podpisane już 21 grudnia, 2011r. stanowi punkt wyjścia do wieloetapowej i wieloletniej współpracy pomiędzy Partnerami zaangażowanymi w proces.
Pierwszym etapem bedzie produkcja seryjna samolotow „Orka” , ktora rozpocznie sie w Polsce oraz zalozenie centrow obslugi w roznych miastach Chin, a nastepnie - rozszerzenie linii produkcyjnej na Prowincje Hainan, w Chinach – podkresla Lech Glogowski. Prowincja Hainan jest jedyna prowincja w Chinach, ktora obecnie wprowadza otwarta przestrzen powietrzna na niskiej wysokosci. Prowincja Hainan posiada unikalna, strategiczna pozycje w dziedzinie rozwoju lotnictwa ogolnego, a ponadto Rejon jest wielka atrakcja turystyczna na Swiecie. Na takim tle, Polscy i Chinscy Partnerzy osiagneli Porozumienie i podpisali je.
Polska inwestycja i polski potencjał konstruktorski
„Orka”, określana również powietrzną limuzyną, to czteroosobowy samolot przeznaczony do lotów biznesowych, szkoleniowych i patrolowych. Maksymalny zasięg tego dwusilnikowego górnopłata wynosi 1500 km. Oprócz właściwości technicznych samolot na tle innych wyróżnia piękna sylwetka, dbałość o szczegóły, komfort użytkowania a także możliwość produkcji niepowtarzalnych, indywidualnych zamówień. „Orkę” cechuje wysoka jakość techniczna, pozwalająca jej z powodzeniem konkurować z innymi samolotami z tego segmentu.
„Podczas projektowania „Orki” projektanci samolotu włożyli olbrzymią pracę by uzyskać niepowtarzalną, nowoczesną i dynamiczną linię. To właśnie polski potencjał konstruktorski, doświadczenie, wiedza a także kreatywność – m.in. śmigła w układzie pchającym (czyli znajdujące się na tylnej części skrzydeł), które zapewniają wysoki komfort wsiadania i wysiadania także jeszcze podczas pracy silnika, szerokie zastosowanie użytkowe i komercyjne samolotu – spotkały się z uznaniem chińskich kontrahentów.” – zwraca uwagę Edward Margański – konstruktor i pomysłodawca samolotu „Wyróżnikiem „Orki” jest także fakt, że może ona korzystać z lotnisk nieutwardzonych, co bardzo ułatwia organizację przelotów i planowanie lądowań w trudnych warunkach.”
ORKA – opis samolotu
Nowy polski, czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot wyprodukowany w ZL M&M w Bielsku-Białej. EM-11C ORKA jest małym, całkowicie kompozytowym samolotem w układzie górnopłata z usterzeniem T i trójkołowym, chowanym podwoziem z kółkiem przednim. Samolot napędzany dwoma zabudowanymi na skrzydłach w okolicy krawędzi spływu silnikami tłokowymi, ze śmigłami w układzie pchającym. Kabina czteromiejscowa, nie-hermetyzowana, z oddzieloną przestrzenią bagażową.
Płatowiec o konstrukcji skorupowej wykonany z kompozytów węglowych. Podwozie zaprojektowane specjalnie do operowania z lotnisk trawiastych. Zdwojone sterownice umożliwiają szkolenie pilotów. Skrzydło składające się z centropłata i dwóch składanych końcówek ułatwiających hangarowanie. Wyposażone w lotki i sterowane elektrycznie klapy na krawędzi spływu. W centralnej części skrzydła umieszczono dwa zbiorniki paliwa – o pojemności 200 litrów każdy. Mocno przeszklona kabina „Orki” wyposażona jest w duże, otwierane do góry drzwi umożliwiające wygodne zajmowanie miejsca i opuszczanie samolotu. Przewidziano możliwość zabudowy wyposażenia specjalnego (kamery noktowizyjne, kasety aparatów fotograficznych itp.).
Zespół napędowy samolotu to dwa zabudowane na skrzydłach silniki o przeciwnych kierunkach obrotów wałów, napędzające pchające śmigła. Przyjęty układ zwiększa komfort i wygodę podróżujących (mniejszy hałas i doskonała widoczność) oraz możliwość wsiadania i wysiadania z samolotu nawet przy pracujących zespołach napędowych. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Kabina stylistycznie zbliżona do wnętrza samochodu osobowego. Luk bagażnika, z dostępem przez drzwi bagażowe w bocznej burcie po stronie lewej, mieści się w centralnej części kadłuba, wyposażony jest w siatki do zabezpieczenia bagażu do transportu. Samolot EM-11C Orka w podstawowej wersji przystosowany jest do lotów VFR (ang. Visual Flight Rules) – zasady wykonywania lotów z widocznością ziemi w dzień i w nocy – określone warunki meteorologiczne. Aktualnie ZL M&M prowadzą prace nad doposażeniem i dopuszczeniem samolotu do lotów w warunkach IFR (ang. Instrumental Flight Rules) – co umożliwia wykonywanie lotów wg wskazań przyrządów.
Samolot EM-11C Orka jest przystosowany do korzystania z lotnisk nieutwardzonych, dzięki czemu zwiększa się liczba dostępnych dla samolotu lotnisk. Unika się w ten sposób konieczności uciążliwego dowożenia pasażerów na odległe lotnisko z utwardzonym pasem startowym. Chowane podwozie, oprócz mniejszych oporów aerodynamicznych, umożliwia pełny proces szkolenia pilotów na samoloty wielosilnikowe (ang. multi-engine). W zależności od wyposażenia, samolot może mieć bardzo wiele zastosowań: od luksusowej, prywatnej, powietrznej taksówki dla biznesmenów, przez samolot szkolny, aż po misje patrolowo/rozpoznawcze (po zabudowie specjalistycznego wyposażenia) w służbach celnych, nadzorze ruchu drogowego, policji, straży pożarnej i innych. Dzięki atrakcyjnej cenie i wysokiej jakości ma duże szanse stać się realną konkurencją dla zagranicznych samolotów tej klasy.
„Orka” otrzymała Nagrodę Specjalną Ministra Gospodarki dla Najlepszego Produktu Zaprojektowanego przez Polskiego Projektanta i Wyprodukowanego przez Polskiego Przedsiębiorcę - Wzór Roku 2006. „Orka” zdobyła także Wyróżnienie Dobry Wzór 2006, za szczególne walory wzornicze w kategorii „Sfera Pracy”. W kwietniu 2011 roku, „Orka” uzyskała Certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędny do rozpoczecia produkcji seryjnej.
Komentarze