Przejdź do treści
Źródło artykułu

Projekt ERA w fazie demonstracji

W ostatnim tygodniu sierpnia na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce prowadzone były próby w ramach projektu Enhanced RPAS Automation (ERA). Celem przedsięwzięcia jest umożliwienie samolotom bezzałogowym poruszania się w niesegregowanej europejskiej przestrzeni powietrznej. ERA to projekt ad-hoc Europejskiej Agencji Obrony. Uczestniczy w nim 16 partnerów z pięciu państw: Niemiec Francji, Włoch, Polski i Szwecji. Liderem projektu jest niemiecki Airbus Defence and Space natomiast liderem etapu demonstracji i weryfikacji systemu (Work Package – „Demonstration & Verification”) jest Politechnika Rzeszowska.

Obecnie kończy się etap integracji systemów automatycznego kołowania przeznaczonego dla samolotów bezpilotowych. W czasie ostatnich testów funkcjonalnych sprawdzano działanie systemu w trybie manualnym, półautomatycznym (sterowanie ze stacji naziemnej) oraz manualnym. W szczególności testowano układy wykonawcze, systemy wykrywania oznakowania pasa i przeszkód oraz kołowanie według zaplanowanej trasy.


(fot. Katarzyna Nowosielska-Augustyniak)

Poza systemem automatycznego kołowania, projekt ERA obejmuje także opracowanie systemów automatycznego startu i lądowania oraz standardów we współpracy z Europejską Organizacją Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (EUROCAE).

Zespół Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa w projekcie ERA zaangażowany jest w budowę demonstratora systemu automatycznego kołowania na platformie badawczej – samolocie doświadczalnym MP-02 Czajka, należącym do instytutu .

O poprzedniej serii testów można przeczytać na stronach Politechniki Rzeszowskiej i Przeglądu Lotniczego:
www.w.prz.edu.pl/uczelnia/aktualnosci/realizacja-projektu-era-w-osrodku-ksztalcenia-lotniczego-1365.html

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony