Pierwszy HondaJet wylądował w Warszawie. Jego silnik został częściowo zaprojektowany w Polsce

HondaJet HA-420 (fot. ilot.edu.pl)

W dniu 12 kwietnia 2018 roku na terenie lotniska Okęcie odbył się program promocyjny jednego z najnowocześniejszych samolotów klasy Business i General Aviation HondaJet HA-420. Organizacja akcji promocyjnej tego nowego produktu na terenie lotniska Okęcie z udziałem Instytutu Lotnictwa i GE Aviation wynika z faktu, że silnik turboodrzutowy GE Honda HF120 dla tej nowoczesnej jednostki był w znacznej mierze projektowany w Engineering Design Center, biurze konstrukcyjnym będącym wspólnym przedsięwzięciem General Electric Aviation i Instytutu Lotnictwa w Warszawie.

Dostarczony do Polski samolot HondaJet był jednym z najczęściej kupowanych samolotów typu lightjet w 2017 roku. Teraz po raz pierwszy będzie wykorzystywany do świadczenia komercyjnych usług przelotowych. Do tej pory HondaJet pobił 13 rekordów prędkości. Dzięki zaawansowanej technologii stworzonej w ramach GE Honda Aero Engines, silnik znajdujący się w HA-420 umożliwia latanie na większych wysokościach z maksymalną wysokością przelotową na poziomie 13 136 m oraz szybciej (maksymalna prędkość to 781 km/godz.) niż konkurencyjne samoloty. To wpływa na skrócenie czasu oraz obniżenie kosztów przelotu. Zaawansowany proces kontroli tolerancji oraz nowoczesny system kontroli jakości produkcji tego silnika pozwoliły także na uzyskanie niskiego poziomu hałasu w kabinie oraz najwyższego komfortu lotu w tej klasie samolotów.

„Jesteśmy dumni, że polscy inżynierowie z EDC przyczynili się do powstania silnika turboodrzutowego dla jednej z najnowocześniejszych jednostek w kategorii samolotów prywatnych. Są to specjaliści najwyższej klasy, doceniani na całym świecie, co potwierdza również ta międzynarodowa współpraca między polskimi, amerykańskimi i japońskimi inżynierami” – powiedział Marian Lubieniecki, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający General Electric Company Polska.


Silnik turboodrzutowy GE Honda HF120

Silnik HF 120 do HondyJet to nie jedyny tak owocny projekt prowadzony przez Engineering Design Center. Pracujący w EDC polscy inżynierowie prowadzą kompleksowe projekty związane z najnowocześniejszymi urządzeniami dla różnych gałęzi przemysłu, w tym lotnictwa i energetyki. Wśród kluczowych osiągnięć należy wymienić najnowsze silniki lotnicze, efektywne turbiny oraz instalacje do wydobycia ropy i gazu z dna morskiego. Na uwagę zasługuje fakt, że projekty są prowadzone w Warszawie już od fazy koncepcyjnej i to polscy inżynierowie kierują wieloma pracami.

EDC rozwija także potencjał technologiczny polskiej inżynierii ściśle współpracując z uczelniami technicznymi (partnerstwo strategiczne z Politechniką Warszawską, współpraca z Politechniką Wrocławską oraz współtworzenie kierunku uczelnianego z Politechniką Gdańską). Eksperci techniczni z EDC są również prowadzącymi i konsultantami przy kontraktach GE w kraju i całej Europie, gdzie mają możliwość korzystać z polskich dostawców komponentów i usług, promując polskie technologie poza granicami kraju.

Talent i potencjał polskich inżynierów z EDC został dostrzeżony i doceniony przez GE. Firma po raz pierwszy w historii zdecydowała się pozostawić w Polsce własność intelektualną dotyczącą komponentów i modułów silników projektowanych w EDC, zapewniając tym samym bezpośredni nadzór nad pracami w ramach kompetencji lokalnych. To potwierdza uznanie dla polskich inżynierów i pierwszorzędne znaczenie EDC w globalnej przemysłowo-intelektualnej sieci GE.

Źródło: Instytut Lotnictwa
comments powered by Disqus