Ostatni zamówiony Boeing B737-800BJ w Warszawie
29 października br. na warszawskim Okęciu, wylądował ostatni z zamówionych "średnich" samolotów dla VIP, Boeing B737-800BJ o numerze bocznym 0112, który będzie nosił imię "Ignacy Jan Paderewski".
Samolot został dostarczony do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego (1BLTr) zgodnie z umową zawartą 31 marca 2017 r. pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia a The Boeing Company. Jest to trzeci „średni” samolot przeznaczony do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP), a jego przekazanie do użytkownika stanowi zwieńczenie wynikających z umowy dostaw.
Przylot samolotu poprzedziła, przeprowadzona na terenie zakładów Sabena Technics w Bordeaux, procedura odbioru technicznego, w ramach której przedstawiciele Sił Zbrojnych RP dokonali sprawdzeń statku powietrznego na ziemi i w powietrzu, a przelot z Francji do Polski został zrealizowany przez polskich pilotów wojskowych.
Pierwszy z samolotów Boeing 737-800BJ, noszący imię „Roman Dmowski”, po zakończonym odbiorze technicznym, został dostarczony do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego 7 października br.
W najbliższych miesiącach planowany jest również odbiór samolotu Boeing 737-800NG w wersji pasażerskiej o numerze bocznym 0110, noszący imię „Marszałek Józef Piłsudski, który przechodzi, uwzględnione w umowie, prace modyfikacyjne związane z przebudową wnętrza samolotu.
Tym samym, po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu, sfinalizowana zostanie budowa floty samolotów przeznaczonej do zabezpieczenia przewozu VIP, w skład której, obok samolotów Boeing 737, wchodzą również, dostarczone w 2017 r., dwa „małe” samoloty Gulfstream G550, noszące imiona „Książę Józef Poniatowski” (numer boczny 0001) i „Generał Kazimierz Pułaski” (numer boczny 0002). Samoloty Gulfstream są efektem umowy zawartej 14 listopada 2016 r. pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia a firmą Gulfstream Aerospace Company.
Boeing B737-800BJ "Ignacy Jan Paderewski" o numerze bocznym 0112 na Okęciu (fot. MON)
Pozyskane samoloty B737-800BJ, oprócz zapewnienia należytego komfortu podróży na dalekich dystansach obejmujących loty transatlantyckie, spełniać będą również rolę Powietrznych Punktów Kierowania Państwem. W związku z tym, zostały one wyposażone w jawne oraz niejawne systemy łączności i transmisji danych, obejmujące szyfrowaną łączność radiową i satelitarną. Wyposażenie samolotów obejmuje ponadto wszystkie lotnicze systemy wojskowe, takie jak wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF modu 5, systemy szyfrowanej łączności wojskowej (UHF/VHF/HF), odbiorniki GPS z modułem SAASM oraz systemy poprawiające bezpieczeństwo lotu, takie jak HUD (Head Up Display), EVS (Enhanced Vision System), czy też aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony, jak również specjalistyczne wyposażenie medyczne, obejmujące zestawy podtrzymywania życia.
Komentarze