Zmiany w czeskich przepisach, szczególnie dotyczące polskich pilotów
Zmiany w przepisach LAA ČR mogące poważnie wpłynąć na eksploatację czeskich statków powietrznych i loty pilotów z czeskimi uprawnieniami w Polsce.
Z dniem 24 kwietnia 2012 doszło do znaczących zmian w przepisie LA 1 (System organizacyjny i procedury dla zapewnienia działalności LAA ČR przy sprawowaniu nadzoru nad sportowymi urządzeniami latającymi) wydanym przez LAA ČR. Najpoważniejszą nowością jest poddanie pod nadzór Asocjacji kategorii szybowców ultralekkich. Większość pozostałych modyfikacji można uznać za zmiany kosmetyczne czy uściślenia. Jednakże w punkcie 6.6.1. dotyczącym ważności świadectw kwalifikacji doszło do zmiany która może (choć niekoniecznie natychmiast) okazać się życiowa dla instruktorów z czeskimi uprawnieniami latającymi w Polsce. Cytuję z przepisu:
„6.6.1. Ważność świadectwa kwalifikacji pilota wraz z zapisanymi kwalifikacjami wynosi:
c) 2 lata dla kwalifikacji instruktor. Warunkiem przedłużenia ważności kwalifikacji instruktor jest uczestnictwo w szkoleniu według reguł danych przez głównego inspektora ruchu danego rodzaju SUL (sportowych urządzeń latających). Przy przedłużeniu kwalifikacji instruktor musi zostać przedstawione zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu, które zostało przeprowadzone nie wcześniej niż 27 miesięcy przed dniem dostarczenia wniosku o przedłużenie kwalifikacji.“
Właśnie zapis dotyczący szkolenia został dodany w tym roku, a egzekwowany będzie od początku roku 2013. Tak więc każdy instruktor będzie prawdopodobnie zmuszony wybrać się do Czech na szkolenie, jeżeli ma zamiar nadal zachować czeskie uprawnienia. Możemy się w tym wypadku spodziewać utrudnień dla osób, które w dostatecznej mierze nie znają języka czeskiego. Osoby zgłaszające się obecnie na kurs instruktorski w Czechach muszą wykazać się znajomością języka - czy podobne wymagania będą dotyczyły instruktorów uczestniczących we wspomnianych szkoleniach - na razie trudno powiedzieć. Powodem podjęcia takich działań są starania o podwyższenie bezpieczeństwa, przede wszystkim podczas szkolenia. Powiększyła się bowiem ilość poważnych wypadków z uczestnictwem doświadczonych instruktorów (również tych latających w Polsce, co ma wpływ na statystyki). Dodajmy, że prowadzenie szkolenia do czeskich uprawnień wydawanych przez LAA ČR legalne jest tylko na terenie Republiki Czeskiej.
Kolejną zmianą, która z kolei dotyczy właścicieli statków powietrznych wpisanych w rejestr LAA ČR, jest ograniczenie ważności Zaświadczenia Technicznego „Z” (Technický průkaz „Z”, lub TP Z). Chodzi konkretnie o statki powietrzne budowane jednostkowo lub prototypy, które muszą przechodzić przez przegląd techniczny co roku. Przedłużenie ważności poza granicami Republiki Czeskiej będzie możliwe tylko do końca bieżącego roku. Działania tego rodzaju są efektem nacisków Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej na LAA ČR celem ograniczenia eksploatacji czeskich statków powietrznych poza granicami kraju, możemy więc spodziewać się kolejnych utrudnień w bliższej i dalszej przyszłości.
Dariusz Cymerys
wiceprezydent EMF
Komentarze