Spotkanie przedstawicieli Lotniczej Amatorskiej Federacji Rzeczpospolitej Polski w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
W dniu 18 marca na zaproszenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie z delegacją Lotniczej Amatorskiej Federacji Rzeczpospolitej Polskiej. Gospodarzem spotkania był Prezes Grzegorz Kruszyński wraz z dyr. Departamentu Techniki Maciejem Kozłowskim , dyr. Departamentu Personelu Lotniczego Tomaszem Grzegorczukiem, oraz Marcinem Szczygłem z departamentu legislacji. Delegacja LAF pod przewodnictwem Prezesa Wiesława Filoska liczyła 15 osób. Była to była szeroka reprezentacja środowiska mikrolotowego z całej Polski, w tym prezesi stowarzyszeń lotniczych i producenci sprzętu.
Tematem spotkania było omówienie sytuacji i problemów lotnictwa mikrolotowego w Polsce oraz możliwość przejęcia w niedalekiej przyszłości nadzoru przez LAF nad tą dziedziną lotnictwa. Prezes Kruszyński w słowie wstępnym wyraził zadowolenie, że powstała organizacja reprezentująca i skupiająca środowisko lotnictwa amatorskiego, oraz wyraził nadzieję, że to spotkanie zaowocuje wypracowaniem form współpracy pomiędzy Urzędem i Federacją.
Jest wiele problemów, które Urząd zauważa, a które razem trzeba zdiagnozować i zastanowić się nad ich rozwiązaniem. Następnie w imieniu Federacji zabrał głos Prezes W. Filosek, który po prezentacji członków delegacji, w słowie wstępnym zwrócił uwagę na fakt, że członkowie delegacji, będący pilotami, instruktorami, producentami zjechali z prawie wszystkich regionów Polski. Zwrócił też uwagę na pogarszający się stan lotnictwa ultralekkiego, na rozszerzającą się „szarą strefę”, na ucieczkę polskich pilotów pod czeskie znaki. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy, w jego przekonaniu był fakt, że nie powstała w Polsce trwała organizacja społeczna, tak jak to się dzieje w innych krajach europejskich, która by zadbała o interesy tego sektora lotnictwa. Ten wątek został podjęty przez dyr. Departamentu Technicznego, p. M. Kozłowskiego, który przypomniał, że lotnictwem ultralekkim najpierw miała się zająć EAA, następnie Aeroklub Polski, ale żaden z tych podmiotów spodziewanych efektów nie uzyskał. Dalej stwierdził, że ULC ma zbyt wiele zadań związanych z lotnictwem cięższym, więc nadzór nad lotnictwem w formule mikrolotów, mógłby przekazać wyspecjalizowanym podmiotom społecznym, godnym zaufania i spełniającym odpowiednie standardy. Jest to zgodne z wymogami Unii Europejskiej, jak również z nowelizowanym polskim Prawem Lotniczym.
Kilkadziesiąt maszyn wpisanych do ewidencji w polskim urzędzie, w sytuacji gdy kilkaset mikrolotów stacjonujących w Polsce wpisanych jest do rejestru sąsiednich państw jest dowodem na patologię w polskim lotnictwie amatorskim. W tej dziedzinie jesteśmy jest na szarym końcu państw Unii Europejskiej. Podobnie jest z uzyskiwaniem uprawnień. Mimo, że w Polsce obowiązują przepisy zbliżone do europejskich standardów, to z jakiś powodów wydawanych uprawnień jest bardzo mało, również trudności z legalnym użytkowaniem wykonanych w pojedynczych egzemplarzach konstrukcji latających, sprawiają, że powstała i rozszerza się „szara strefa”. Sytuacja jest niewątpliwie chora i wymaga wspólnego działania, aby to zmienić. W podobnym duchu swoje spostrzeżenia wyraził kolega A. Kostkiewicz, który przytoczył kilka przykładów problemów, na jakie napotykają użytkownicy i budowniczy samolotów i motolotni.
W dalszej części spotkania poruszono temat nowelizowanego Prawa Lotniczego. Prezes ULC zaproponował udział przedstawicieli LAF w konsultacjach w procesach legislacyjnych. Została wyrażona wspólna wola stopniowego wchodzenia do działania kadr technicznych LAF, jak i też stworzenia kadr szkolących. Pilną sprawą jest uruchomienie ośrodka szkolenia mechaników poświadczenia obsługi. Przedstawiciele LAF zaproponowali, by w okresie przejściowym została wdrożona nadzwyczajna formuła uproszczonego zdobycia rejestracji i uprawnień dla wszystkich tych, których dotychczasowa sytuacja zmusiła do latania w „szarej strefie”. Pilną sprawą jest też wypracowanie zdrowych mechanizmów, by ludzie z „szarej strefy” chętnie wychodzili, nie narażając się na restrykcje. Myślą przewodnią spotkania było złagodzenie i uproszczenie wszystkich procedur, zmiana podejścia do lotnictwa ultralekkiego, skopiowanie rozwiązań od bardziej doświadczonych, podobnych organizacji z państw Unii. Celem Federacji będzie również wynegocjowanie znacznie korzystniejszych zbiorowych ubezpieczeń OC i AC.
Następnie Prezes Grzegorz Kruszyński zaproponował wstępne, zasadnicze etapy współpracy:
1. Konsultacje  społeczne przy nowelizacjach Prawa Lotniczego i  rozporządzeń  dotyczących  lotnictwa ultralekkiego. 
 2. Wyjazd wspólnej  delegacji przedstawicieli ULC i LAF do czeskiej LAA, celem zapoznania się  z mechanizmami prowadzenia  nadzoru.
 3. Harmonizacja  przepisów i rozporządzeń, oraz  struktury organizacyjnej  z innymi państwami, w których  nadzór  sprawuje  organizacja  pozarządowa. 
 4. Współpraca  międzynarodowa w szerokim zakresie.
W dalszej części, ponad dwu godzinnej debaty poruszono jeszcze wiele kwestii związanych z okresem przejściowym, w którym Urząd będzie stopniowo przekazywał Federacji kompetencje, w miarę jak będą tworzone odpowiednie struktury, łącznie biurem. Ten okres nie powinien przekroczyć jednego roku. W dyskusji o niezbędnych środkach finansowych potrzebnych do sprawnego działania biura LAF, szczególnie w okresie początkowym, Prezes Kruszyński zgodził się, że jest to problem, nad którym muszą pochylić się obie strony. Na koniec, podsumowując spotkanie podziękował wszystkim za przybycie, życząc jednocześnie, aby wspólne działania przyniosły pozytywne efekty w rozwoju lotnictwa ultralekkiego.
Uczestnicy spotkania
.jpg)
ULC
 Prezes Grzegorz Kruszyński
 Dyr. Maciej Kozłowski
 Dyr. Tomasz Grzegorczyk
 Marcin Szczygło
LAF RP
 Wiesław Filosek – Borne Sulinowo
 Krzysztof Krasiński – Sierpc
 Wacław Hoza – Koszalin
 Andrzej Kornacki – Inowrocław
 Jarosław Szpaczek – Wrocław
 Krzysztof Wierzbiński – Ostrzeszów
 Zdzisław Kowalczuk – Oborniki
 Roman Ruks – Oborniki
 Krzysztof Pazura – Warszawa
 Andrzej Kostkiewicz – Szczecin
 Kazimierz Barczewski – Wrocław
 Piotr Szymański – Oborniki
 Ryszard Zagańczyk – Chobot
 Tomasz Mikołajczak – Oborniki
 Zbigniew Kędziora – Białystok
opracował
 Zbigniew  Kędziora
        
Komentarze