Part-M dla lotnictwa ogólnego
Na swojej stronie internetowej Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina, że 28 września br. jest ostatecznym terminem wdrożenia przepisu Part-M (Załącznik 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) 2042/2003) dla lotnictwa ogólnego, tym samym każdy statek powietrzny musi posiadać zatwierdzony Program Obsługi Technicznej (POT), spełniający wymagania przepisu Part-M, M.A.302.
Zgodnie z postulatami zgłaszanymi podczas spotkań roboczych z przedstawicielami środowiska lotnictwa ogólnego w dniach 3-5 lutego br., Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, chcąc ułatwić Użytkownikom i Właścicielom statków powietrznych przygotowanie takiego Programu, opublikował podstawowe wzory Programów Obsługi Technicznej (POT):
- POT Wzór 1 – POT rekomendowany dla prywatnie użytkowanego statku powietrznego o prostej konstrukcji, MTOM<2730kg, szybowca, motoszybowca lub balonu (zalecany dla właściciela/użytkownika, który samodzielnie chce zarządzać ciągłą zdatnością do lotu);
- POT Wzór 2 – rekomendowany dla Właścicieli spełniających kryteria Pilota-Właściciela (wg M.A.803), którzy chcą wykonywać ograniczoną obsługę, zgodnie z Załącznikiem VIII do Part-M (zalecany również dla Właściciela, który podpisał ograniczoną umowę na zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu);
- POT Wzór 3 - rekomendowany dla organizacji użytkujących statki powietrzne komercyjnie (wg definicji zawartej w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 216/2008), zarządzających „dużymi” statkami powietrznymi, statków powietrznych o MTOM>2730kg lub skomplikowanych technicznie statków powietrznych z napędem silnikowym;
- Każdy wnioskodawca może jednak zdecydować się napisać własną wersję POT – jedynym kryterium jest spełnienie wymagań przepisu Part-M.
Wymienione „Wzory POT” dostępne są na stronie internetowej ULC w zakładce: Technika Lotnicza -> Ciągła zdatność do lotu.
Pod tym samym adresem dostępna jest również informacja o sposobie postępowania przy opracowaniu i zatwierdzaniu Programu Obsługi Technicznej.
Komentarze