Odpowiedź Zenith Aircraft na uziemienie Zodiaków
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wstrzymała wydawanie świadectw zdatności do lotu samolotom Zodiac CH-601XL. Ma to związek ze śmiertelnym wypadkiem z 6 listopada, kiedy na skutek oddzielenia się od kadłuba obu skrzydeł spadła maszyna tego typu. To już szóste zdarzenie spowodowane rozpadem konstrukcji w locie.
Tragedia zdarzyła się dzień przed wydaniem przez FAA specjalnego biuletynu informacyjnego o zdatności do lotu (Special Airworthiness Information Bulletin), dotyczącego drgań aerodynamicznych, które mogły być przyczyną wcześniejszych incydentów.
“Było zbyt wiele wypadków. Uważamy, że jeden wypadek to już zbyt wiele,” powiedział Sebastien Heintz, prezes Zenith Aircraft, firmy produkującej zestawy do samodzielnego złożenia CH-601XL. Jego ojciec, Chris Heintz, jest konstruktorem samolotu. “Frustrującym jest fakt, że nie istnieje wyłącznie jeden powód, który był odpowiedzialny za wszystkie zdarzenia”, powiedział.
Po serii sześciu katastrof, w których zginęło 10 osób, NTSB (Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu) wezwała FAA do uziemienia wszystkich samolotów typu Zodiac CH-601XL. Przedstawiciele NTSB oznajmili, iż wstępne dochodzenie w sprawie ostatniego wypadku w Arkansas ujawniło uszkodzenia podobne do tych, które miały miejsce we wcześniejszych zdarzeniach.
Od kwietnia, NTSB i FAA przeprowadzały specjalne przeglądy Zodiaków, oraz podobnie zaprojektowanego CH650, by ocenić projekt i detale operacyjne samolotu. Heintz zaznaczył, iż Zenith Aircraft blisko współpracuje z obydwoma agencjami w tej kwestii i dodał, że “mamy bardzo pro-aktywne podejście tak, że wprowadziliśmy pełny pakiet aktualizacji”.
W czasie, gdy sprawa nabierała medialnego rozgłosu, firma kończyła właśnie modernizację konstrukcji. “Pakiet aktualizacji jest zgodny z zaleceniami FAA i będzie dostępny dla konstruktorów i właścicieli tak szybko jak to tylko możliwe, przy najmniejszych niedogodnościach i kosztach,” powiedział Heintz. “Szacujemy, że będzie kosztował około 400 dolarów.”
“Szczerze wierzymy, ze wprowadzenie całościowego zestawu aktualizacji, połączonego ze stałą edukacją i szkoleniem pilotów, jak i trwającym programem zdatności do lotu, położy kres tego typu tragicznym wypadkom, które się przytrafiały i odbuduje reputację tego samolotu jako sprawnej i przyjaznej maszyny sportowej,” powiedział.
Heintz szacuje, że wprowadzenie zestawu ulepszeń zajmie od kilku tygodni do kilku miesięcy i zaznaczył, że „w przeciągu kilku godzin po tym jak wydany został biuletyn, firma na stronie internetowej umieściła odpowiedzi na pytania użytkowników”. “Przyjmowaliśmy również wiele telefonów,” powiedział, “mamy klientów na całym świecie i jesteśmy tu dla nich. Rozmawiamy z nimi, a oni okazują nam wsparcie.”
Więcej informacji na stronach: Zenith Air, Newplane, FAA.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony GA News.
Komentarze