Odbiór świadectw kwalifikacji
Urzad Lotnictwa Cywilnego poinformował, że z dniem 7 grudnia 2009 r. wprowadza możliwość doręczania świadectw kwalifikacji za pokwitowaniem przez pocztę w miejscu zamieszkania wnioskujących. Poczynione ustalenia dotyczą wniosków, które będą złożone po terminie 7 grudnia br.
Tym samym, możliwym będzie doręczenie wnioskującemu świadectwa kwalifikacji w następujący sposób, w zależności od żądania wskazanego we wniosku:
za pośrednictwem poczty, przesyłając dokument za zwrotnym poświadczeniem odbioru,
bezpośrednio - w czasie osobistego stawiennictwa wnioskującego w Urzędzie - za pokwitowaniem odbioru złożonym na wniosku,
poprzez wysłanie do wskazanej delegatury, w której obiór świadectwa kwalifikacji następuje w czasie osobistego stawiennictwa wnioskującego w siedzibie delegatury za pokwitowaniem odbioru złożonym na wniosku.
I. Zgodnie z art. 39 w zw. z art. 42 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, organ doręcza pisma osobom fizycznym za pokwitowaniem przez pocztę w ich mieszkaniu. W odniesieniu do potwierdzenia odbioru tak doręczonego świadectwa kwalifikacji, zmiany adresu, nieobecności adresata, doręczeń zastępczych, odmowy przyjęcia zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Z uwagi na powyższe należy mieć na uwadze, co następuje:
Doręczenie świadectwa kwalifikacji odbywa się za pokwitowaniem. Należy przez to rozumieć potwierdzenie doręczenia pisma przez odbierającego swym podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.
W przypadku, gdy odbierający pismo uchyla się od potwierdzenia doręczenia lub nie może potwierdzić doręczenia, wówczas doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała świadectwo oraz przyczyny braku jej podpisu. Takie doręczenie świadectwa kwalifikacji jest doręczeniem skutecznym.
W przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Takie doręczenie świadectwa kwalifikacji jest doręczeniem skutecznym.
W przypadku niemożności doręczenia pisma za pośrednictwem poczty w mieszkaniu wnioskującego lub za pokwitowaniem dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu zastosowanie mają regulacje dotyczące tzw. doręczenia zastępczego. Pismo pozostaje na poczcie przez okres 14 dni, a zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie ww. 7 dni, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem 7-go dnia liczonego od dnia powtórnego zawiadomienia, a pismo pozostawia się w aktach sprawy. Tak doręczone świadectwo kwalifikacji jest doręczone skutecznie i nie będzie podlegało powtórnej wysyłce. Zostanie umieszczone w dokumentacji wnioskującego do osobistego odbioru.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego o wydanie świadectwa kwalifikacji wnioskujący jest zobowiązany zawiadamiać Prezesa ULC o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie świadectwa kwalifikacji pod dotychczasowym adresem odnosi skutek prawny. W przypadku zwrotu świadectwa kwalifikacji przez pocztę z adnotacją „adresat nieznany” lub "adresat wyprowadził się", świadectwo kwalifikacji zostanie dołączone do dokumentacji wnioskującego do osobistego odbioru i nie będzie podlegało powtórnej wysyłce.
II. Powyższe ustalenia mają zastosowanie wyłącznie do doręczania świadectw kwalifikacji.
W stosunku do doręczania licencji Prezes ULC kieruje się uprawnieniem wynikającym z art. 42 § 2 KPA. Zgodnie z tym przepisem, pisma mogą być doręczane również w lokalu organu administracji publicznej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. W obowiązującym prawie nie ma żadnych przepisów, które wskazywałyby na to, że licencje nie mogą być doręczane w siedzibie ULC lub w jego delegaturach. Tylko istnienie takich regulacji powodowałoby wyłączenie zastosowania przywołanego przepisu. Skoro jednak może mieć on zastosowanie, to należy zważyć, że unormowanie takie stwarza dla organu możliwość (prawo) osobistego doręczenia licencji wnioskującym, co następuje przez odbiór licencji w siedzibie Urzędu (lub w delegaturach zgodnie z żądaniem wniosku). Należy w tym przypadku zauważyć, że przepis art. 42 KPA nie ustanawia żadnej szczególnej i wiążącej organ prowadzący postępowanie kolejności miejsc, w których doręczenie może nastąpić. Z wykładni językowej tego przepisu wynika bowiem, że organ doręcza pisma osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy, a także w lokalu organu administracji publicznej. W zależności zatem od okoliczności organ może doręczyć pismo w mieszkaniu osoby fizycznej lub w jej miejscu pracy, albo wręczyć pismo tej osobie w lokalu organu. Brak bowiem podstaw do przyjęcia, aby doręczenie pisma w lokalu organu było dopuszczalne jedynie w razie niemożności doręczenia pisma w mieszkaniu lub miejscu pracy adresata.
Komunikat w tej sprawie znajduje się na stronie ULC.
Komentarze