MSWiA o lotnisku Warszawa Babice
Z zapisów art. 60 ust 3 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo Lotnicze (Dz. U. t.j. z 2006 r. Nr 100 poz. 696) wynika obowiązek zarejestrowania w rejestrze lotnisk cywilnych, lotniska lotnictwa służb porządku publicznego wpisanego do rejestru lotnisk MSWiA wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne. Jednakże zapis art. 93 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. t.j. z 2006 r. Nr 100 poz. 696) pozwala na wykonywanie startów i lądowań cywilnych statków powietrznych z innych miejsc poza lotniskami wpisanymi do rejestru lotnisk cywilnych. Na podobnej zasadzie do czasu wpisania do rejestru lotnisk cywilnych, loty lotnictwa cywilnego zabezpieczały porty lotnicze w Krakowie i Wrocławiu, które znajdują się na terenach lotnisk wojskowych.
Zapoczątkowany w grudniu 2005 roku proces dodatkowego wpisania lotniska Warszawa Babice do rejestru lotnisk cywilnych nie został zawieszony i trwa do chwili obecnej.
W dniu 15.l2.2005 r. zgodnie z art. 59 oraz art. 69 Ustawy Prawo lotnicze z dnia 03.07.2002 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696) stanowiącymi wymóg uzgadniania i zatwierdzania Instrukcji Operacyjnej Lotniska "Lotnisko Warszawa-Babice", sprawujący w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zarząd nad lotniskiem Warszawa-Babice (Decyzja Nr 557 z dnia 29.12.2000r.), złożył w PAŻP do uzgodnienia projekt Instrukcji Operacyjnej Lotniska Warszawa-Babice.
Pod koniec grudnia 2005 r. zakład budżetowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji „Lotnisko Warszawa-Babice” skierował do Prezesa ULC wniosek o dodatkowe zarejestrowanie lotniska w rejestrze lotnisk cywilnych. Procedury uzgadniania trwały na tyle długo, że niektóre dokumenty w czasie uzgadniania trzeba było uaktualniać. Polska w tym czasie stała się członkiem Unii Europejskiej i wiele przepisów zostało zmienionych.
We wrześniu 2007 roku doprowadzono do uzgodnienia wszystkich dokumentów. Jednak w związku ze zmianą rozporządzenia w zakresie zabezpieczenia ratowniczo-gaśniczego, straż pożarna, która jest na lotnisku przestała spełniać wymagania w zakresie ochrony ratowniczo-gaśniczej.
W czerwcu 2008 r. władze lotniska Babice otrzymały pismo od Prezesa ULC informujące, o konieczności uaktualnienia kolejnych dokumentów. W związku z powyższym, wszystkie dokumenty na nowo uaktualniono oraz dołączono dodatkowe dokumenty zgodnie z wymaganiami określonymi w piśmie Prezesa ULC i ponownie pismem z dnia 29 października 2008 r. przesłano do ULC do uzgodnienia.
Nadal jednak posiadane na lotnisku Warszawa Babice faktyczne siły i środki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, nie były zgodne ze stosownymi przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych. W związku z powyższym Zarządzający lotniskiem Warszawa Babice wystąpił z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o powołanie lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej jako jednostki przeciwpożarowej oraz wyposażenie jej zgodnie z przepisami prawa.
Ostatnie spotkanie uzgadniające dokumentację lotniska z przedstawicielami Departamentu Lotnisk ULC z Dyrektorem lotniska w obecności Prezesa ULC miało miejsce w dniu 12 grudnia 2008 r.
Ponadto, Zarządzający Lotniskiem Warszawa - Babice w grudniu 2007 r. złożył do ULC wniosek o certyfikację służby informacji powietrznej AFIS. Do czasu spotkania w grudniu 2008 r. Zarządzający lotniskiem nie otrzymał odpowiedzi na ten wniosek. Podczas ostatniego spotkania okazało się, że Prezes ULC na początku bieżącego roku wstrzymał certyfikację służb AFIS na wszystkich lotniskach w Polsce.
Jednocześnie informuję, że Lotnisko Warszawa Babice w okresie od 01.01.2008 r. do 30.11.2008 r. zabezpieczyło ogółem 28 273 operacje startów i lądowań statków powietrznych. Z tego wykonano:
- lotnictwo podległe MSWiA - 676 operacji lotniczych;
- lotnictwo podległe MON - 131 operacji lotniczych;
- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe - 1098 operacji lotniczych;
- lotnictwo cywilne ( w tym ośrodki szkolenia lotniczego) - 26368 operacji lotniczych.
Należy pamiętać, że na lotnisku utrzymywane są całodobowe dyżury załóg lotniczych lotnictwa policyjnego i starty śmigłowców odbywają się wyłącznie w celu wykonania określonego zadania lub interwencji.
Ponadto zaznaczyć trzeba, że to lotnisko odgrywa jeszcze jedną ważną rolę dla Warszawy. Jest to jedyne miejsce, które może być wykorzystane jako rejon mobilizacyjno – ewakuacyjny i baza dystrybucji zaopatrzenia w przypadku konieczności działań na dużą skalę np. podczas klęsk żywiołowych lub ekologicznych, a także jako rejon rozśrodkowania ludności z zagrożonych rejonów – łącznie z możliwością wykorzystania lotniska do tworzenia polowego ośrodka udzielania pomocy medycznej dla ewakuowanej ludności. Mogą tu lądować samoloty transportowe, ratownicze czy śmigłowce.
Źródłem przychodów lotniska są wpływy za usługi świadczone w ramach przedmiotu działania określonego w Decyzji Nr 557 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji „Lotnisko Warszawa-Babice. Przychody przeznaczane są na pokrycie kosztów prowadzonej działalności. I tak:
- 25% to przychody z tytułu zabezpieczenia działań lotnictwa MSWiA,
- 5% - z tytułu zabezpieczenia działań lotnictwa wojskowego,
- 60% - z tytułu zabezpieczenia lotów i hangarowania statków powietrznych lotnictwa cywilnego.
- 10% - z tytułu organizacji imprez masowych o charakterze kulturalnym i sportowym.
Wysokość przychodów wynosiła w latach 2004-2007 ok. 2,6 - 2,8 miliona zł. Rocznie. W 2008 roku przekroczy kwotę 3 milionów złotych.
Zakład budżetowy MSWiA „Lotnisko Warszawa-Babice” jest jednostką samofinansującą swoją działalność, nie otrzymuje dotacji ani nie jest dofinansowane z budżetu państwa.
Jednocześnie informuję, że nadzór nad działalnością finansową zakładu sprawuje Biuro Finansów KGP, do którego w cyklu miesięcznym składane są sprawozdania finansowe.
Zapoczątkowany w grudniu 2005 roku proces dodatkowego wpisania lotniska Warszawa Babice do rejestru lotnisk cywilnych nie został zawieszony i trwa do chwili obecnej.
W dniu 15.l2.2005 r. zgodnie z art. 59 oraz art. 69 Ustawy Prawo lotnicze z dnia 03.07.2002 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696) stanowiącymi wymóg uzgadniania i zatwierdzania Instrukcji Operacyjnej Lotniska "Lotnisko Warszawa-Babice", sprawujący w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zarząd nad lotniskiem Warszawa-Babice (Decyzja Nr 557 z dnia 29.12.2000r.), złożył w PAŻP do uzgodnienia projekt Instrukcji Operacyjnej Lotniska Warszawa-Babice.
Pod koniec grudnia 2005 r. zakład budżetowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji „Lotnisko Warszawa-Babice” skierował do Prezesa ULC wniosek o dodatkowe zarejestrowanie lotniska w rejestrze lotnisk cywilnych. Procedury uzgadniania trwały na tyle długo, że niektóre dokumenty w czasie uzgadniania trzeba było uaktualniać. Polska w tym czasie stała się członkiem Unii Europejskiej i wiele przepisów zostało zmienionych.
We wrześniu 2007 roku doprowadzono do uzgodnienia wszystkich dokumentów. Jednak w związku ze zmianą rozporządzenia w zakresie zabezpieczenia ratowniczo-gaśniczego, straż pożarna, która jest na lotnisku przestała spełniać wymagania w zakresie ochrony ratowniczo-gaśniczej.
W czerwcu 2008 r. władze lotniska Babice otrzymały pismo od Prezesa ULC informujące, o konieczności uaktualnienia kolejnych dokumentów. W związku z powyższym, wszystkie dokumenty na nowo uaktualniono oraz dołączono dodatkowe dokumenty zgodnie z wymaganiami określonymi w piśmie Prezesa ULC i ponownie pismem z dnia 29 października 2008 r. przesłano do ULC do uzgodnienia.
Nadal jednak posiadane na lotnisku Warszawa Babice faktyczne siły i środki w zakresie ochrony przeciwpożarowej, nie były zgodne ze stosownymi przepisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych. W związku z powyższym Zarządzający lotniskiem Warszawa Babice wystąpił z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o powołanie lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej jako jednostki przeciwpożarowej oraz wyposażenie jej zgodnie z przepisami prawa.
Ostatnie spotkanie uzgadniające dokumentację lotniska z przedstawicielami Departamentu Lotnisk ULC z Dyrektorem lotniska w obecności Prezesa ULC miało miejsce w dniu 12 grudnia 2008 r.
Ponadto, Zarządzający Lotniskiem Warszawa - Babice w grudniu 2007 r. złożył do ULC wniosek o certyfikację służby informacji powietrznej AFIS. Do czasu spotkania w grudniu 2008 r. Zarządzający lotniskiem nie otrzymał odpowiedzi na ten wniosek. Podczas ostatniego spotkania okazało się, że Prezes ULC na początku bieżącego roku wstrzymał certyfikację służb AFIS na wszystkich lotniskach w Polsce.
Jednocześnie informuję, że Lotnisko Warszawa Babice w okresie od 01.01.2008 r. do 30.11.2008 r. zabezpieczyło ogółem 28 273 operacje startów i lądowań statków powietrznych. Z tego wykonano:
- lotnictwo podległe MSWiA - 676 operacji lotniczych;
- lotnictwo podległe MON - 131 operacji lotniczych;
- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe - 1098 operacji lotniczych;
- lotnictwo cywilne ( w tym ośrodki szkolenia lotniczego) - 26368 operacji lotniczych.
Należy pamiętać, że na lotnisku utrzymywane są całodobowe dyżury załóg lotniczych lotnictwa policyjnego i starty śmigłowców odbywają się wyłącznie w celu wykonania określonego zadania lub interwencji.
Ponadto zaznaczyć trzeba, że to lotnisko odgrywa jeszcze jedną ważną rolę dla Warszawy. Jest to jedyne miejsce, które może być wykorzystane jako rejon mobilizacyjno – ewakuacyjny i baza dystrybucji zaopatrzenia w przypadku konieczności działań na dużą skalę np. podczas klęsk żywiołowych lub ekologicznych, a także jako rejon rozśrodkowania ludności z zagrożonych rejonów – łącznie z możliwością wykorzystania lotniska do tworzenia polowego ośrodka udzielania pomocy medycznej dla ewakuowanej ludności. Mogą tu lądować samoloty transportowe, ratownicze czy śmigłowce.
Źródłem przychodów lotniska są wpływy za usługi świadczone w ramach przedmiotu działania określonego w Decyzji Nr 557 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji „Lotnisko Warszawa-Babice. Przychody przeznaczane są na pokrycie kosztów prowadzonej działalności. I tak:
- 25% to przychody z tytułu zabezpieczenia działań lotnictwa MSWiA,
- 5% - z tytułu zabezpieczenia działań lotnictwa wojskowego,
- 60% - z tytułu zabezpieczenia lotów i hangarowania statków powietrznych lotnictwa cywilnego.
- 10% - z tytułu organizacji imprez masowych o charakterze kulturalnym i sportowym.
Wysokość przychodów wynosiła w latach 2004-2007 ok. 2,6 - 2,8 miliona zł. Rocznie. W 2008 roku przekroczy kwotę 3 milionów złotych.
Zakład budżetowy MSWiA „Lotnisko Warszawa-Babice” jest jednostką samofinansującą swoją działalność, nie otrzymuje dotacji ani nie jest dofinansowane z budżetu państwa.
Jednocześnie informuję, że nadzór nad działalnością finansową zakładu sprawuje Biuro Finansów KGP, do którego w cyklu miesięcznym składane są sprawozdania finansowe.
Opinia została sporządzona przez Rzecznika Prasowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiolettę Paprocką dla red. Michała Charzyńskiego z Fakty i Mity.
Źródło artykułu
Komentarze