Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot dla ekologii - kalkulator emisji CO2

Na całym świecie rośnie społeczna świadomość konieczności dbania o środowisko naturalne. Coraz więcej osób chcąc żyć ekologicznie, poszukuje sposobów minimalizowania swojego wpływu na środowisko naturalne w różnych dziedzinach życia. Ekologiczne opakowania, sortowanie odpadów, stosowanie żarówek energooszczędnych – to tylko niektóre ze sposobów na to, aby nasze codzienne życie wpływało w jak najmniejszym stopniu na środowisko naturalne.

Jednocześnie coraz więcej osób decyduje się na podróżowanie samolotem jako jeden z najszybszych i najwygodniejszych środków transportu.

Z myślą o pasażerach, którzy chcą podróżować ekologicznie, Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadziły rozwiązanie w postaci Kalkulatora Emisji CO2. Pozwala on obliczyć, ile dwutlenku węgla (w przeliczeniu na jednego pasażera) zostanie wyemitowane do atmosfery podczas podróży samolotem na konkretnej trasie, a także jaki byłby koszt neutralizacji wpływu tej porcji dwutlenku węgla na ocieplenie klimatu. Zachęcamy wszystkich podróżnych do skorzystania z kalkulatora i wzięcia udziału w ankiecie, która pozwoli poznać Państwa opinię co do wprowadzenia przez nas w przyszłości możliwości poniesienia przez pasażera dobrowolnej opłaty na rzecz neutralizacji CO2.

Kalkulator emisji dostępny jest pod linkiem.

28 marca 2009 roku już po raz trzeci odbyła się ogólnoświatowa akcja Earth Hour ("Godzina dla Ziemi"), której celem jest przeciwstawienie się największemu zagrożeniu dla naszej planety: zmianom klimatu. Inicjatywa "Godzina dla Ziemi" polega na wyłączeniu światła na jedną godzinę w naszych domach, firmach i budynkach publicznych.

W tegorocznej edycji „Godziny dla Ziemi” aktywny udział wzięły POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT. W ramach „Godziny dla Ziemi” wyłączone zostało oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne siedziby PLL LOT przy ul. 17 Stycznia w Warszawie. Zgaszone zostały także reklamy i neony znajdujące się w pobliżu budynku.

LOT wsparł akcję również ze strony informacyjnej, zachęcając do udziału w „Godzinie dla Ziemi” swoich kontrahentów i klientów.

„LOT jest firmą odpowiedzialną społecznie. Czynimy wszelkie starania, aby nasza działalność wpływała w jak najmniejszym stopniu na środowisko naturalne. Udział w akcji i promowanie uczestnictwa w „Godzinie dla Ziemi” jest dla nas wspaniałą okazją do tego, aby zintensyfikować nasze działania na rzecz ekologii” – powiedział Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT.

Polskie Linie Lotnicze LOT, będąc aktywnym uczestnikiem w wielu międzynarodowych organizacjach, jak IATA i AEA, wspierają wszelkie inicjatywy zmierzające do minimalizacji negatywnego oddziaływania aktywności gospodarczej człowieka na środowisko naturalne. Od 2003 roku LOT jest członkiem największego globalnego sojuszu lotniczego Star Alliance, a od kwietnia 2008 sygnatariuszem „Environmental Commitment Statement Star Alliance”.

Uznając istotny wpływ zwiększającej się emisji gazów cieplarnianych – w tym głównie CO2 – na zjawisko ocieplania się klimatu Ziemi, LOT popiera europejskie inicjatywy, które maja przynieść redukcje emisji tego gazu do atmosfery.

Spośród wielu czynników, które mogą wnieść istotny wkład w efektywne ograniczenie emisji CO2 przez branżę lotniczą, jako kluczowy należy wyróżnić problem usprawnienia przepustowości przestrzeni powietrznej i portów lotniczych jako ten, który powinien doprowadzić do skrócenia czasu przelotu i ograniczenia opóźnień. Potencjał, którego uwolnienie zależy od rozwiązania tego zagadnienia, można określić na ok. 16 mln. ton redukcji emisji CO2 rocznie w skali europejskiej (od 6 do 12% całości emisji z paliw lotniczych) i bez wątpienia niesie za sobą największe spośród do tej pory rozpatrywanych korzyści, nie tylko pod względem oddziaływania na środowisko naturalne, ale także poprzez zdecydowaną poprawę punktualności operacji i ich bezpieczeństwo.

Dlatego LOT jest żywotnie zainteresowany wprowadzeniem tzw. Single European Sky – jednorodnego systemu zarządzania Europejską Przestrzenią Powietrzną - i będzie wspierał wszelkie działania zmierzające do jego jak najszybszego uruchomienia.

Popieramy kompleksową Polityke Ograniczania Emisji (ECP) opartą na czterech filarach: rozwoju technologii, poprawie infrastruktury portów lotniczych, usprawnieniach operacyjnych i mechanizmach ekonomicznych (EU ETS), przy czym uważamy, że mechanizmy ekonomiczne – aby były w pełni skuteczne – powinny być wprowadzane w skali globalnej tak, aby nie zakłócać mechanizmów wolnej konkurencji pomiędzy przewoźnikami.

Dużą wagę przykładamy do poprawy efektywności naszej floty. Proces wprowadzania do LOT-u samolotów Embraer 170, 175, 190, charakteryzujących się rozwiązaniami technologicznymi zapewniającymi zminimalizowane zużycie paliwa, stanowi jeden z podstawowych elementów strategii ograniczenia emisji CO2.

Zasadniczym krokiem naprzód w tym aspekcie będzie także wprowadzenie do floty PLL LOT samolotu B-787 Dreamliner na trasy długodystansowe w roku 2010. Ta nowoczesna konstrukcja, oparta na technologiach XXI wieku, charakteryzować się będzie znacznym (15-20%) ograniczeniem zużycia paliwa w stosunku do obecnie eksploatowanych samolotów tej wielkości, zaś LOT będzie pierwszym europejskim przewoźnikiem eksploatującym te maszyny.

Należy podkreślić, że w swoich dotychczasowych działaniach, LOT w całości spełnia wymogi wynikające z obowiązujących przepisów prawa ochrony środowiska we wszystkich obszarach swojej działalności. Prowadzone systematycznie kontrole naszego oddziaływania na środowisko wykazują spełnianie norm nałożonych otrzymanymi pozwoleniami wodnoprawnymi, pozwoleniami na emisję pyłów i gazów do atmosfery (w tym halonów), a także przepisami dot. gospodarki odpadami, opakowaniami i sprzętem elektrycznym i elektronicznym.

Niedawna decyzja Zarządu Spółki o powołaniu jednostki organizacyjnej zajmującej się specyficznie sprawami ochrony środowiska wskazuje na wagę, jaką Firma przykłada do spraw związanych z ekologią.

W planie działań na najbliższą przyszłość znajduje się przygotowanie LOT-u do procesu wdrożenia standardu PN-EN ISO 14001:2005 zarządzania środowiskowego a także wprowadzenie możliwości dobrowolnej kontrybucji na rzecz ochrony środowiska dla naszych pasażerów (tzw. carbon offset). Uzyskane z takich donacji środki przeznaczone będą na realizację pro środowiskowych projektów, które przyczynią się do redukcji emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Więcej informacji na temat prośrodowiskowych działań przewoźników lotniczych znajdziesz pod adresem www.enviro.aero

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony