Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Leasing samolotów

W nawiązaniu do informacji rozpowszechnianej przez Air Italy Polska Sp. z o.o. i zamieszczonej w jednym z portali internetowych, Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, iż zgodnie z przepisami wspólnotowymi Wspólnotowi przewoźnicy lotniczy mogą swobodnie korzystać ze statków powietrznych leasingowanych z pełną załogą, zarejestrowanych we Wspólnocie*, z wyjątkiem przypadków, w których prowadziłoby to do zagrożenia bezpieczeństwa.

Dlatego też, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 859/2008 z dnia 20 sierpnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91, w odniesieniu do wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych mających zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego, ULC wydaje stosowne zezwolenie na leasing przez przewoźnika lotniczego statków powietrznych wraz z załogą od innego przewoźnika.

Korzystanie z leasingu statku powietrznego wraz z załogą jest popularne wśród wszystkich przewoźników – z przepisów tych korzystają także przewoźnicy polscy, zwłaszcza operujący w ramach swojej grupy przewoźników. Za zgodą ULC korzysta z tego m.in. zarówno Sprint Air S.A. wynajmując statki powietrzne od przewoźnika litewskiego UAB Aurela, jak też od początku swej działalności - Air Italy Polska Sp. z o.o., używając w formie wet-leasing-in samolotów włoskiego przewoźnika firmy tej samej grupy – Air Italy SPA. Tym samym samoloty włoskie z włoskimi załogami wykonują loty wykorzystując „call sign” polskiego operatora AIP Sp. z o.o. Warto zauważyć, że wszyscy wymienieni przewoźnicy posiadają unijny certyfikat bezpieczeństwa lotniczego.

ULC nie znajduje podstaw do formułowanych przez Air Italy Polska oskarżeń wobec wspólnotowego operatora jakim jest UAB AURELA z Litwy o nadużywanie i bezprawne używanie „call sign`u” polskiego przewoźnika Sprint Air S.A. Pomawianie innego przedsiębiorcy, rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody nosi znamiona czynu nieuczciwej konkurencji i podlega odpowiedzialności cywilnej oraz karnej.

* W przypadku wynajmu przez przewoźnika wspólnotowego samolotu spoza państw Unii Europejskiej dodatkowo mają zastosowanie przepisy rozporządzenia 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terytorium Wspólnoty, obligujące wspólnotowego przewoźnika lotniczego, leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie trzecim, do uzyskania z ULC uprzedniej zgody na prowadzenie operacji.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony