FAA wydała przepisy dotyczące zmęczenia strukturalnego starszych samolotów
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) poinformowała, iż zakończyła prace nad przepisami, dotyczącymi kwestii zmęczenia strukturalnego w starszych samolotach.
Nowy przepis ma na celu zapobieżenie "powszechnym szkodom wynikającym ze zmęczenia materiału", wymagając od producentów samolotów, jak i wnioskodawców certyfikacji ustalenia liczby cykli lub godzin, które samolot może wylatać bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowych kontroli wykrywających zmęczenie strukturalne. W zależności od konkretnego typu statku powietrznego, producenci mają od 18 do 60 miesięcy na dostosowanie się do nowych norm.
Gdy producenci ustalą limity, operatorzy objętych tym statków powietrznych, muszą w przeciągu od 30 do 72 miesięcy (w zależności od modelu samolotu) włączyć je do swoich programów obsługi technicznej. Po osiągnięciu limitu w programie obsługi technicznej, użytkownicy danego samolotu nie będą mogli wykonywać na nim żadnych operacji, chyba, że Agencja zatwierdzi przedłużenie terminu.
Nowe rozporządzenie ma zastosowanie do samolotów o masie startowej 34 000 kg (75 000 funtów) i cięższych oraz do wszystkich projektów transportowych mających być certyfikowanych w przyszłości. Lista objętych modeli, łącznie 4198 samolotów zarejestrowanych w USA, znajduje się w rozporządzeniu.
"Radziliśmy sobie z problemem starzejących się samolotów poprzez liczne przepisy i wydanie przez lata 100 dyrektyw zdatności do lotu", powiedział szef FAA, Randy Babbitt. "Przepis ten jest kompleksowym rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo współczesnych samolotów liniowych i przyszłych konstrukcji".
Tłumaczenie z Aviationnews.com
Komentarze