Są środki na rozwój podejść GNSS w Europie
Europejska Agencja Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GSA) dotuje aktualnie 14 projektów, które mają być zachętą do wdrażania na lotniskach regionalnych operacji i procedur LPV opartych o system EGNOS.
Program zakłada zaprojektowanie, rozwój i wdrożenie rozwiązań opartych o EGNOS, w tym procedur LPV-200 dla lotnisk i lądowisk. Wszystko w ramach programu grantowego Aviation Call for Grants GSA / EEX.0030/2015.
Budżet całego projektu wynosi 6 mln euro. Pomysłodawcy zakładają, że ta kwota pozwoli na utworzenie 40 procedur LPV dla 18 lotnisk. Lokalizacje nie są jeszcze znane.
EGNOS jest jednym z rodzajów systemu wspomagającego, które w dokumentacji ICAO noszą nazwę SBAS (Satellite Based Augmentation System).
Zasada działania
Stacje monitorujące systemu EGNOS (tzw. RIMS - Ranging and Integrity Monitoring Stations), które rozstawione są na terenie Europy oraz Afryki Północnej (a także w Kanadzie, RPA i Ameryce Płd.), rejestrują sygnały nadawane przez satelity GPS, a ponieważ pozycja tych stacji jest bardzo ściśle określona, to w związku z tym można określić błędy w działaniu GPS (np. opóźnienia jonosferyczne czy też błędy zegara).
Dla poprawnej pracy systemu GPS wymagane jest, aby źródła sygnałów nadawanych przez satelity były wysoce precyzyjne. Na pokładzie satelitów znajdują się atomowe źródła czasu i to one powodują, że system jest tak dokładny. Informacja rejestrowana przez naziemne stacje monitorujące systemu EGNOS jest przekazywana do centrum obliczeniowego, gdzie są wypracowywane poprawki dla tych sygnałów i informacje o wiarygodności systemu GPS oraz EGNOS. Informacja z centrum obliczeniowego jest przekazywana do stacji nadawczych, które wysyłają ją do satelitów geostacjonarnych systemu EGNOS i następnie bezpośrednio na pokład samolotów.
Komentarze