Naziemne nadajniki UAT mają poprawić bezpieczeństwo lotów w Danii

ADS-B, Automatic Dependent Surveillance - Broadcast, źródło: www.ads-b.com

Ulepszony dostęp do danych o pogodzie i okolicznym ruchu lotniczym wizualizowany bezpośrednio w kokpicie posiada znaczny potencjał w kwestii poprawy bezpieczeństwa lotów. AOPA Denmark współpracuje aktualnie z duńskim dostawcą usług lotniczych Air Support w celu utworzenia sieci naziemnych nadajników UAT, które do użytku lotniczego będą przekazywać dane meteorologiczne w postaci obrazów zbliżonych do radaru pogodowego oraz TAF-y i METAR-y.

Universal Acces Transceiver (UAT), czyli sieć nadajników naziemnych działa już na terytorium USA, gdzie wysyła informacje trafiające do odpowiednich odbiorników w kokpitach. Mogą one być odczytywane na wielofunkcyjnych wyświetlaczach lub tabletach. Ukazują m.in. aktualną sytuację wokół samolotu, z uwzględnieniem także wszystkich "starych" transponderów, nie tylko maszyn uzbrojonych w ADS-B. Pilot widzi to samo co kontroler lotów.

Pierwszy duński nadajnik został zlokalizowany na lotnisku w Billund, a docelowo planowane jest zainstalowanie dodatkowych 4-5 urządzeń tego typu, tak aby pokrywały one całe terytorium tego kraju. Technologię tę obsługują popularne aplikacje nawigacyjne, takie jak Foreflight, SkyDemon i EasyVFR.

AOPA ma nadzieję, że rozwiązanie zostanie wprowadzone w całej Europie i świadomość sytuacyjna pilotów znacznie się zwiększy. AOPA Denmark utworzyło specjalną stronę ze szczegółami dotyczącymi procesu, a wszyscy lotnicy posiadający sprzęt zdolny do odbioru sygnału są zachęcani do przekazywania informacji na ich temat info@aopa.dk

Źródło: IAOPA
comments powered by Disqus