Przejdź do treści
Źródło artykułu

Horała: Łódź i województwo należą do największych wygranych programu inwestycyjnego CPK

Łódź i woj. łódzkie są jednymi z największych wygranych programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego – podkreślił w środę pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. W regionie ma powstać m.in. 219 km nowych linii kolejowych, a podróż do Warszawy skrócić się do 45 minut.

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego o korzyściach dla Łodzi i regionu wynikających z programu inwestycyjnego CPK mówił w środę na konferencji prasowej zorganizowanej w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim.

Horała zaznaczył, że CPK to nie tylko lotnisko, ale przede wszystkim rozbudowa sieci kolejowej. W ramach projektu w całym kraju zaplanowano powstanie 1789 km nowych linii kolejowych oraz wprowadzenie Kolei Dużych Prędkości (KDP) zintegrowanych z obecną infrastrukturą. W opinii pełnomocnika rządu ds. CPK na powstaniu nowej siatki połączeń najbardziej zyskają miasta średniej i mniejszej wielkości.

"Realizacja programu CPK to radykalna poprawa dostępności do dóbr i usług, m.in. dobrego rynku pracy, kultury, rozrywki dzięki szybkiemu i dogodnemu dojazdowi szynowemu z małego do dużego miasta. CPK zarzuca się czasami, że to program centralizacyjny. Jest dokładnie odwrotnie – to projekt, który pozwoli utrzymać policentryczny schemat rozwoju naszego kraju. Nowy system komunikacyjny pozwoli na to, by ludzie zostawali w swoich małych ojczyznach, bo jak będą mieli potrzebę skorzystać z czegoś, co dostarcza duże miasto czy nawet stolica, będą mieli dostępne opcje, żeby się tam dostać" – przekonywał.

W przedstawionym podczas konferencji raporcie nt. wpływu rozbudowy sieci kolejowej w ramach programu CPK autorstwa prof. Przemysława Śleszyńskiego z PAN wskazano m.in., że po jego realizacji ze 132 do 161 zwiększy się liczba miast średnich z dostępem do stacji kolei dalekobieżnych, poprawi się łączność ze stolicą kraju, a prędkość jazdy pociągów wzrośnie o 39 proc., co przełoży się na krótszy czas podróży.

"Średni czas przejazdu między 18 największymi miastami zmniejszy się (...) o 21 proc. W tym aż o 34 proc. z Łodzią i o 57 proc. dla relacji Łódź-Wrocław" – podkreślił wicedyrektor Biura Strategii i Projektowania Programu Kolejowego CPK Michał Jasiak.

Dodał, że według zaprezentowanego raportu dzięki inwestycjom związanym z CPK roczne oszczędności czasowo-pieniężne dla woj. łódzkiego wyniosą ok. 177 mln zł, co oznacza średnio ok. 308 zł na mieszkańca.

W samym woj. łódzkim ma powstać 219 km nowych linii kolejowych oraz zmodernizowanych zostać 305 km już istniejących tras. Dzięki temu ponad 2 mln mieszkańców regionu mają znaleźć się w bezpośrednim zasięgu nowych linii kolejowych.

Efektem inwestycji ma być m.in. 65 proc. więcej podróżujących pociągami z i do Łodzi Fabrycznej, Widzewa i Kaliskiej oraz większa częstotliwość połączeń m.in. na trasie z Łodzi do Warszawy (z 20 do 87 w 2040 r.), Wrocławia (z 5 do 24), Poznania (z 4 do 36), Piotrkowa Trybunalskiego (z 5 do 13). Powstać ma też zupełnie nowa trasa do Kielc.

Ponadto znacząco ma się skrócić czas przejazdu, w tym z Łodzi do Warszawy do 45 minut (z 1 godz. 10 min. obecnie), do Wrocławia i Poznania do 70 min (z obecnych 3 godz.), a do Sieradza do 25 minut.

Zdaniem wiceministra infrastruktury Łódź i woj. łódzkie będzie "największym wygranym" programu inwestycyjnego CPK. "Nawet nieco większym niż Mazowsze i Warszawa, które są już względnie dobrze skomunikowane. Tymczasem Łódzkie i Łódź źle wypada pod tym kątem jak na swoją wielkość. Przed Łodzią i okolicą jest ogromna szansa wynikająca z funkcjonalnego duopolis Warszawa-Łódź. Do stolicy pociąg będzie kursował co 10 minut" – mówił Horała.

Ze względu na bliskość planowanego portu lotniczego w woj. łódzkim mają być też realizowane pierwsze inwestycje. Najbardziej zaawansowany jest projekt związany z budową tunelu pod Łodzią o długości ponad 4 km, który będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.

Pod koniec października br. spółka CPK ogłosiła pierwszy z przetargów budowlanych. Dotyczy on wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. W sąsiedztwie ŁDK powstanie komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Prace budowlane w tym miejscu mają ruszyć w pierwszej połowie 2023 r.

"W tej inwestycji jesteśmy najbardziej zaawansowani. Na całej linii mamy już wnioski złożone przez CPK o decyzje lokalizacyjne. To jeden z ostatnich elementów przygotowania do budowy. W najbliższych dniach podpiszę decyzję lokalizacyjną dla komory Łódź Fabryczna, w związku z tym spółka będzie mogła złożyć wniosek o pozwolenie budowalne" – poinformował wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński.

Podczas konferencji przypomniano również, że w czerwcu br. spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka trasy Warszawa – Łódź oraz złożyła wniosek o decyzję środowiskową. Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz. Przewiduje on najmniejszą liczbę kolizji z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu i najniższe koszty budowy. W jego ramach w Brzezinach k. Łodzi powstanie nowa stacja, dzięki czemu możliwe będzie włączenie tego miasta do sieci kolejowej.

Jak wskazali uczestnicy środowej konferencji, aby wybrać optymalny wariant trasy zorganizowano 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do spółki CPK wpłynęło prawie 19 tys. opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej.

"Protesty są, były i będą przy każdej większej inwestycji. (...) Trzeba podchodzić do kwestii społecznych z empatią. Trzeba oferować uczciwe warunki. Takie, żeby nie było tak, że ktoś pozbawiony swojej własności na tej operacji ponosi straty. Stąd też projektowane są zmiany ustawowe, których generalną zasadą jest to, że w wyniku wywłaszczenia na rzecz realizacji celów publicznych policzalna wartość majątku ma trochę wzrosnąć. Przykładowo osoba przed wywłaszczeniem miała dom szacowany na 1 mln zł, po wywłaszczeniu będzie on wart 1,4 mln. To musi być dobra oferta, ale to nigdy nie może być coś, co zablokuje inwestycje" – ocenił Horała.

Łódź i zachodnia część regionu mają też zyskać na budowie 200-kilometrowego odcinka KDP między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. Połączy on stolice Polski i Dolnego Śląska w czasie poniżej 2 godz. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle.

Między Wrocławiem i Łodzią powstać mają dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi planowo będą mogły też zatrzymywać się w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ mk/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony