Przejdź do treści
Źródło artykułu

Katowice: Statystyki ruchu pasażerskiego i cargo za pierwszy kwartał 2019 roku

W pierwszym kwartale 2019 roku w ruchu ogółem w Katowice Airport obsłużono 712 tys. podróżnych, to tyle samo, co w tym samym okresie ubiegłego roku. Liczba pasażerów w ruchu ogółem w poszczególnych miesiącach kształtowała się następująco. W styczniu obsłużono 234,9 tys. pasażerów, wzrost o 1,3 tys. (+0,6%) w porównaniu do pierwszego miesiąca minionego roku, w lutym 227,3 tys. podróżnych, wzrost o 3 tys. (+1,3%) w porównaniu do lutego 2018 roku. W marcu obsłużono 250,1 tys. pasażerów, spadek o 4,4 tys. (-1,7%) w porównaniu do trzeciego miesiąca ubiegłego roku.

W trakcie trzech pierwszych miesięcy 2019 roku z siatki połączeń regularnych Katowice Airport skorzystało 569 tys. osób, to jest o 16,8 tys. mniej (-2,9%) w porównaniu z okresem od stycznia do końca marca ubiegłego roku. W ruchu czarterowym w Pyrzowicach obsłużono 140,8 tys. pasażerów, to jest o 17,4 więcej (+14,1%) niż w pierwszym kwartale minionego roku.

Pierwszy kwartał br. zakończył się w Katowice Airport rekordowym wynikiem w segmencie przewozów cargo. Na trasach z i do Pyrzowic przewieziono 4 912 ton frachtu, to jest o 180 ton więcej (+3,8) w porównaniu z trzema pierwszymi miesiącami ubiegłego roku.

„Zgodnie z prognozami pierwszy kwartał bieżącego roku stał pod znakiem stabilizacji ruchu pasażerskiego ogółem. Wynik za pierwsze trzy miesiące potwierdza, że Pyrzowice są krajowym liderem w segmencie obsługi ruchu czarterowego. Warto podkreślić, że według najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w minionym roku, Katowice Airport umocniły się na tej pozycji. Na 5,46 mln pasażerów obsłużonych na czternastu polskich lotniskach w ruchu czarterowym, aż 36% podróżowało z naszego. Cieszy nas 4% wzrost przewozów cargo, szczególnie, że w tym segmencie, począwszy od listopada 2018 r. ACI Europe, co miesiąc notuje ujemną wartość wskaźnika dynamiki ruchu cargo na Starym Kontynencie.” – mówi Artur Tomasik, Prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Dodaje, że: „W drugim i trzecim kwartale br. spodziewamy się wzrostu ruchu pasażerskiego ogółem, jego siłą napędową będzie ruch czarterowych. Ponadto w związku z planowanym otwarciem przez linię lotniczą Ryanaira, pod koniec października, bazy operacyjnej w Pyrzowicach, w ostatnich dwóch miesiącach bieżącego roku, prognozujemy również znaczący wzrost ruchu w przewozach regularnych. Przypomnę, że na przełomie października i listopada Ryanair uruchomi z  Katowice Airport aż dwanaście nowych tras: Bolonię, Brindisi, Cork, Dortmund, Göteborg, Katanię, Kijów, Kolonię/Bonn, Manchester, Odessę, Oslo-Torp i Pafos. Dzięki rozwojowi ruchu regularnego i czarterowego, po znakomitym 2018 roku, w którym odnotowaliśmy rekordowy przyrost liczby pasażerów na poziomie 945 tys., w bieżącym roku, pierwszy raz w historii lotniska, z jego siatki połączeń skorzysta ponad 5 mln pasażerów w roku kalendarzowym. Optymistyczne informacje płyną także z rynku cargo. W ciągu najbliższych kilku tygodniu, wystartuje piąte, regularne połączenie towarowe z pyrzowickiego lotniska, co znacząco wpłynie na wzrost przewozów w tym obszarze.”

Od końca marca 2019 roku w Katowice Airport obowiązuje letni rozkład lotów. W jego ramach z Katowice Airport dostępne jest 111 tras regularnych i czarterowych do 99 lotnisk w 29 państwach na 3 kontynentach – w Europie, Azji i Afryce. W siatce połączeń regularnych w rozkładzie lato 2019 z Katowice Airport dostępne są cztery nowości, wszystkie oferowane przez linię lotniczą Wizz Air.  Wśród nich są trzy trasy sezonowe: Fuerteventura (od 25 kwietnia br.), Santander (od 15 czerwca br.) i Valencia/Castellón (od 17 czerwca br.). Na 13 września br. Wizz Air zaplanował inaugurację całorocznego połączenia do Alesund.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od ponad dekady nieustannie realizuje w Katowice Airport proces inwestycyjny. W listopadzie 2018 roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów (pps) cargo. Do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ubiegłego roku i zakończy się w czwartym kwartale 2019 roku. W jego ramach płyta postojowa jest powiększana na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów typu Airbus A320/Boeing737. We wrześniu 2018 roku rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, który zlokalizowany jest przed terminalami pasażerskimi. Celem projektu jest powiększenie parkingu o ponad 600 nowych miejsc postojowych, budowa dodatkowych dróg wewnętrznych oraz stworzenie nowego układu wyjazdowego z systemem sześciu bramek.

W drugim kwartale 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów, która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej. Grunty znajdujących się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa, nowe hangary. Ponadto w trzecim kwartale bieżącego roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B.

W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim – nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.


(fot. Robert Neumann)

Na terenie portu inwestują partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Chopin Airport Development. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony