Przejdź do treści
Samolot szkoleniowo-bojowy BAE Systems Hawk
Źródło artykułu

Oczekiwanie na uzupełnienie oferty samolotu szkolno-bojowego

MON czeka na uzupełnienie oferty samolotu szkolno-bojowego dla polskich sił powietrznych - powiedział w czwartek minister obrony Bogdan Klich. Chodzi o ofertę "jednego z krajów Unii Europejskiej" - dodał, zaznaczając, że zakup nie jest przesądzony.

"Prowadzimy negocjacje z różnymi dostawcami, nie ma nawet jeszcze ostatecznej oferty od kraju, którego ofertą jesteśmy najbardziej zainteresowani"
Klich, który uczestniczył w obchodach Święta Lotnictwa na warszawskim Polu Mokotowskim przypomniał, że wiosną zapadła "kierunkowa decyzja", by zakupić samoloty szkolenia zaawansowanego - klasy LIFT (Lead In Fighter Trainer). "Samolot szkolno-bojowy musi być. (...) To nie będzie żadna modernizacja czegokolwiek, co w tej chwili w Polsce lata" - powiedział minister.

Dodał, że obecnie ministerstwo czeka na ofertę z jednego z krajów Unii Europejskiej. "Mamy w tej chwili ofertę niepełną, nie na taką liczbę samolotów jaką potrzebujemy, ale myślę, że na jesieni bieżącego roku sprawa się wyjaśni" - powiedział. Zaznaczył, że nie zdecydowano jeszcze, jakiego typu będzie nowy samolot treningowo- bojowy. "Prowadzimy negocjacje z różnymi dostawcami, nie ma nawet jeszcze ostatecznej oferty od kraju, którego ofertą jesteśmy najbardziej zainteresowani" - zaznaczył.

Samoloty szkolne polskiego wojska to obecnie turbośmigłowe PZL- 130 Orlik i skonstruowany w latach 60. odrzutowy TS-11 Iskra. Po początkowym szkoleniu na tych samolotach piloci samolotów bojowych są kierowani wprost do eskadr wyposażonych w MiGi-29 lub Su-22, piloci nowych wielozadaniowych F-16 szkolą się w USA na treningowych T-38 i F-16, po czym loty treningowe wykonują już w kraju wielozadaniowymi myśliwcami.

Przed kilku laty rozważano budowę w Dęblinie ośrodka szkolenia lotniczego dla kilku państw, Czesi zaproponowali wtedy, by wyposażyć Szkołę Orląt w samoloty ich produkcji. Inna rozważana opcja dotyczy wykupu godzin szkolenia w Kanadzie lub w Finlandii. Propozycja szkolenia polskich pilotów w Nordyckim Centrum Szkolenia Pilotów w Finlandii była w kwietniu jednym z tematów rozmów o dwustronnej współpracy wojskowej.

Dostępne obecnie samoloty szkolno-bojowe to m.in. BAE Systems Hawk, włoski Aermacchi M-346, czeski L-159 i koreański T-50 Golden Eagle

Całość artykułu na stronie Gazety Prawnej

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony