Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniska są dużo lepiej przygotowane do Euro 2012 niż jakikolwiek stadion

Po rozstaniu się z poprzednim wykonawcą zarząd PPL zamierza ogłosić kolejny przetarg na rozbudowę Okęcia wart kilkadziesiąt milionów złotych. Rozważane jest też wydanie 20 mln zł na remont terminalu tanich linii Etiuda.

Michał Marzec, dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze odpowiada na pytania:

• Drugi terminal na warszawskim Okęciu gotowy. Czy będzie dalsza rozbudowa lotniska?

- Problem polega na tym, że sposób rozstania z dotychczasowym wykonawcą był nagły. Część najważniejsza dla pracy lotniska i wejścia do strefy Schengen, czyli Terminal 2 i pirs północny były budowane niemal systemem gospodarczym. Powołaliśmy specjalne biuro, które zajmowało się tylko budową. Rzadko się zdarza być zarówno inwestorem, jak i wykonawcą. Wcześniejszy kontrakt podpisany na rozbudowę lotniska dotyczył nie tylko terminalu, ale również płyty postojowej, terminalu tanich linii Etiuda, przystanku autobusów dalekobieżnych, podziemnego systemu do tankowania paliwa oraz parkingów. W systemie gospodarczym skupiliśmy się jednak na terminalu, pirsie i parkingu, ponieważ to było niezbędne, by wejść do Schengen. Cała reszta została do zrobienia. Aby teraz ją realizować, musimy ogłosić przetarg warty kilkadziesiąt milionów złotych.

• Czy jest określona data graniczna, do kiedy lotnisko będzie ukończone?

- Wszystkie lotniska są wiecznym placem budowy. Jedną rzecz kończy się budować, kolejną trzeba zaczynać. Oprócz kontynuacji dotychczas rozpoczętych inwestycji, mamy w planach np. modernizację dróg startowych i kołowania. Zamierzamy też wybudować hotel.

• A czy lotnisko w Modlinie powstanie do 2010 roku?

- Sądzę, że jest to realna data. Ostatnio minister środowiska odrzucił protest ekologów, co znacznie przybliża rozpoczęcie prac nad budową portu. Choć oczywiście możliwe są kolejne protesty, które mogą oznaczać dalsze opóźnienia. W tym przypadku PPL nie jest jedynym inwestorem. Zaangażowani w projekt budowy lotniska w Modlinie są również marszałek województwa mazowieckiego i Agencja Mienia Wojskowego.

• Centralny Port Lotniczy pomiędzy Warszawą a Łodzią miał powstać do 2015 roku, ale czy w ogóle powstanie?

- Jeśli miałby powstać, to myślę że właśnie pomiędzy tymi miastami. Jednak czy już teraz takie lotnisko jest potrzebne - tu byłbym ostrożny. Z tego, co wiem, na razie ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie opracowania, które da odpowiedź, czy takie lotnisko powinno zostać wybudowane. To dzieje się jednak już na szczeblu rządowym.

• Czy Okęcie może być portem przesiadkowym pomiędzy Zachodem a Wschodem?

- Nasza polityka cenowa, którą ostatnio zmienialiśmy poprzez wprowadzenie systemu obniżek opłat lotniskowych, wspiera rejsy tranzytowe. Chodzi o tranzyt nie tylko z Polski. LOT mógłby przywozić również pasażerów na przykład z Ukrainy i Białorusi, którzy w Warszawie przesiadaliby się na rejsy długodystansowe.

• Aby Warszawa stała się takim portem przesiadkowym, niezbędne jest tańsze paliwo. Przewoźnicy nie ukrywają, że w Warszawie tankują tylko niezbędną ilość paliwa do lotu, bo ceny są bardzo wysokie.

- Komisja Europejska wymaga dla obniżenia cen paliw konkurencji. Ta konkurencja polega na tym, że lotnisko ma scentralizowaną infrastrukturę paliwową i udostępnia ją dostawcom paliw. Czyli linia wybiera dostawcę paliwa, który korzysta z lotniskowej infrastruktury, by dostarczyć paliwo do samolotu. My na razie nie mamy takiego rozwiązania. Było ono zawarte w kontrakcie na rozbudowę lotniska. Taka infrastruktura będzie. Albo sami ją wybudujemy, albo porozumiemy się z jakimś zainteresowanym partnerem.

• Co się stanie ze starym terminalem numer 1?

- Chcemy zintegrować nowy terminal ze starym. W miejscu dawnych wyjść do samolotów chcemy stworzyć mini centrum handlowe.

• A czy Etiuda - terminal tanich linii - zniknie z Okęcia?

- Najlepszym wyjściem byłaby obsługa wszystkich przewoźników w jednym terminalu. W wielu portach nie ma osobnego terminalu dla tanich przewoźników. Różnica w opłacie lotniskowej między Etiudą a terminalami 1 i 2 wynosi 30 złotych. Rozumiemy zastrzeżenia pasażerów do niskiego standardu w Etiudzie. Rozważamy możliwość jej remontu - zainwestowania 20 mln złotych. Taka inwestycja musiałaby się jednak wiązać z podniesieniem opłat, jakie pobieramy od linii lotniczych. Myślę, że większość pasażerów dopłaciłaby 30 złotych, by skorzystać z wygodnego Terminalu 2. Na razie jednak to przewoźnicy decydują, skąd latają.

• Jest szansa, że w końcu dojedziemy koleją na lotnisko?

- My zobowiązaliśmy się do budowy stacji w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu, która jest już częściowo wykonana. Natomiast cała pozostała infrastruktura to zadanie dla Polskich Linii Kolejowych.

• Skoro już padło hasło Euro 2012, to czy Okęcie jest przygotowane do obsługi kibiców?

- Z raportu UEFA wynika, że Warszawa jest już przygotowana na 85 procent, Kraków trochę mniej, pozostałe lotniska gorzej. Jednak porównując to z obecnym przygotowaniem polskich stadionów, których nie ma, to każde polskie lotnisko komunikacyjne jest w tej chwili dużo lepiej przygotowane do Euro 2012 niż jakikolwiek polski stadion. Podobnie jest np. w porównaniu z dworcami kolejowymi.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony