Szklany kokpit Aspen Evolution w pięćdziesięcioletnim myśliwcu
Firma Aspen Avionics poinformowała, iż jej produkty są wykorzystywane w najróżniejszych statkach powietrznych, a w ostatnim czasie został do ich listy dodany też odrzutowy samolot szkolno-bojowy L-39 Albatros. Dwóch prywatnych właścicieli tych maszyn, postanowiło zmodernizować pochodzące z lat 60-tych XX wieku panele kokpitu o system awioniki Aspen Evolution.
Produkowany kiedyś przez czechosłowacką, a obecnie czeską spółkę Aero Vodochody, L-39 jest dolnopłatem z dwuosobową kabiną w układzie tandemu, a jego przeznaczenie zostało zdefiniowane, jako maszyna do kształcenia i doskonalenia pilotażu, a także zastosowania w misjach bojowych. W momencie gdy nowe wersje tego odrzutowca zastępują dotychczas użytkowane, wiele z tych starszych znajduje prywatnych nabywców na całym świecie.
Dwóch z nich, Walt Woltosz oraz Jim Thompson, zdecydowało się zmodernizować panele swoich L-39 o system Aspen Evolution. Woltosz jest Prezesem Zarządu firmy Simulations Plus, która rozwija farmaceutyczne oprogramowania do użytku w badaniach i edukacji. Woltosz, który dowiedział się szczegółów odnośnie Aspen Avionics z magazynu lotniczego, powiedział: „Chciałem w moim L-39 mieć wszystkie te same funkcje, jakie mam w Citation. L-39 nie jest samolotem do lotów IFR, ale przeznaczonym do zabawy, jednak gdy nim lecę w IFR, chcę mieć dostępne wszystkie najważniejsze opcje".
Jim Thompson jest Prezesem spółki ORIX USA, dostawcy usług finansowych. Jak mówi, od lat pilotuje konwencjonalne samoloty, ale postanowił wrócić do radości latania, co zrealizował kupując L-39. Po tym wszystkim, po prostu powiedział: "To jest odrzutowiec, który jest dobrze zaprojektowany". Thompson zainstalował Aspen PFD i MFD na przednim panelu oraz PFD z tyłu, twierdząc, że są one łatwe do odczytania i przekazują wiele istotnych informacji. „Interfejs jest intuicyjny, co jest naprawdę tym, co jest najważniejsze dla pilotów”, dodał.
"Jednym z naszych pierwszych klientów był zespół akrobacyjny AeroShell, w samolotach którego zainstalowaliśmy nasz system AT-6. Teraz po setkach godzin lotów akrobacyjnych grupy z T-6, później także na samolotach Extra, P-51 i innych konstrukcjach tego typu, solidny AHRS Aspen podjął z łatwością wyzwanie na L-39", powiedział wiceprezes Aspen ds. marketingu, Brad Hayden. "Z ponad 4000 klientów, system Aspen znalazł się w myśliwcu, który nigdy nie był brany pod uwagę, jako opcja dla tego typu wyposażenia”.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie AspenAvionics.com
Komentarze