Szukajmy własnych lotniczych bohaterów...

Gapa nr 3

W pierwszym kwartale 2012 roku na krajowym rynku wydawniczym pojawiło się nowe czasopismo poświęcone historii polskiego lotnictwa. Jest ono skierowane do Czytelników interesujących się zarówno lotnictwem wojskowym, jak i cywilnym od początków XX wieku. Wydawcą magazynu jest Fundacja Historyczna Lotnictwa Polskiego. Będą się w nim znajdowały relacje z bieżących wydarzeń, upamiętniające Polskie Skrzydła, a także artykuły o ludziach zasłużonych dla rozwoju polskiego lotnictwa jak i związanej z nim myśli technicznej.

Mowa o czasopiśmie "Gapa"…
Pomysł i koncepcja stworzenia magazynu zbiegły się z otwarciem Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – instytucji, która z założenia ma popularyzować lotniczą historię Polski. Współpracując z Muzeum Sił Powietrznych będziemy razem poszerzać wiedzę zwiedzających je gapiów, by bezmyślnie nie gapili się na samoloty i przedmioty zgromadzone na ekspozycji, a zaczęli z dumą odnosić się do, blisko stuletniej już, tradycji lotnictwa polskiego pełnej pięknych kart.

O tych ostatnich należy coraz częściej powtarzać, by nie przegapić momentu, w którym młodzi ludzie zaczynają fascynować się lotniczą historią i ich idolami stają się asy niemieckiej Luftwaffe, a nie cała plejada polskich lotników - ze Stanisławem Skalskim na czele. Czy i dla nich lotnicza „gapa” stanie się kolejnym niedościgłym marzeniem? To zależy również od nas! Nie chciałbym być złym prorokiem we własnym kraju, lecz wkrótce będziemy płacić gapowe za niedostateczną popularyzację lotnictwa polskiego i prezentowanie postaci lotników polskich zasługujących na miano ideału i autorytetu. Moje kontakty z młodzieżą i jej obserwacje przynoszą zatrważające wnioski. By nie wykazać się tu gapiostwem czas już na odważne, ale i rzetelne podejmowanie trudnych tematów z lotniczej historii.

Dość już jeżdżenia na gapę i przepisywania „twórczości” dotychczasowych fachowców w tej dziedzinie. Dostęp do informacji i dokumentów w dobie cyfryzacji i internetu stał się powszechny, więc każdy ma potencjalną możliwość sięgnięcia w głąb historii i opracowania choćby jej małego wycinka nie gapiąc się na innych. Co więcej, taka działalność, zwłaszcza w małych społecznościach lokalnych, umożliwia wykreowanie własnego bohatera z krwi i kości, który staje się bliższy mieszkańcom poprzez więzy krwi. Nie zachowujmy się więc gapowato i szukajmy własnych lotniczych bohaterów, by móc o nich opowiedzieć przyszłym pokoleniom bez wstydu.
Robert Gretzyngier

Przykładowa strona z pierwszego numeru czasopisma:

"Gapę" można kupić w lotniczym antykwariacie.


Niebawem powinien ukazać się kolejny numer czasopisma. Tymczasem, w numerze z sierpnia 2012 znajdziecie następujące tematy:

Na szkle zachowane
Dr Roman Kozłowski z Muzeum Sił Powietrznych przechował i udostępnił unikatowy zbiór fotografii lotniczych

Piloci z numerowaną „gapą”
Dr Waldemar Wójcik z Muzeum Sił Powietrznych udostępnił listę nadań odznak pilota

Pierwszy dzień wojny nad Warszawą
Wspomnienia kpt. Gustawa Sidorowicza opracowane przez  Marka Rogusza

Guziki majora Sühsa
Bartłomiej Błaszkowski opisuje pewien ciekawy szczegół lotniczego munduru

Polacy w Tours
Bartłomiej Belcarz prezentuje jeden z mniej znanych francuskich epizodów historii lotnictwa polskiego z 1940 r. – ośrodek w Tours

„Gapa” w Wielkiej Brytanii cz. I
Paweł Tuliński opisuje „Gapy” powstałe w Wielkiej Brytanii w latach 1939–1942

Lotowska Electra w Rumunii
Jiří Rajlich odnalazł i udostępnił nam fotografie LOT-owskiego Lockheeda Electry, w rumuńskich barwach

Trzynastka niekoniecznie pechowa

Grzegorz Śliżewski opisuje udział pilotów Dywizjonu 306 i 303 w operacji Circus 13

As Dywizjonu „Toruńskiego”
Piotr Sikora prezentuje życiorys Grzegorza Sołoguba – jednego z asów myśliwskich Polskich Sił Powietrznych

Franuś, ciskaj pigułe!
Krzysztof Kubala wynalazł humorystyczny zapis życia bombowców z 1942 r. w stylu „Wiecha”

Odpoczynek?
Piotr Hodyra zwraca się do czytelników z dobrze udokumentowaną prośbą dotyczącą przerw w lataniu operacyjnym

Życie niewłaściwie urozmaicone
Ryszard Witkowski w stulecie narodzin prezentuje sylwetkę Kazimierza Leskiego – lotnika, inżyniera, oficera wywiadu, więźnia komuny, a nawet… generała Wehrmachtu

Najtrudniejszy lot?
Adam Jackowski z Kanady spisał na gorąco rozmowę z jednym z ostatnich żyjących pilotów słynnego Dywizjonu 303

Major Nikołaj Nikołajewicz Chaustowicz
Wojciech Zmyślony przedstawia życiorys jednego z zapomnianych pilotów 1 PLM „Warszawa”

Personel PSP w jednym tomie
Słów kilka od autorów nowowydanego wykazu personelu Polskich Sił Powietrznych oraz Pomocniczej Lotniczej Służby Kobiet – Tadeusza i Anny Krzystek

Lotnicy ziemi garbowskiej
Grzegorz Dwórnik relacjonuje przygotowania i przebieg uroczystości współorganizowanej przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego

Jeden z zapomnianych – nieznany Karaś spod Siedlec
Wojciech Krajewski dotarł do miejsca rozbicia samolotu PZL 23 Karaś z cywilną załogą!

„Kosynierzy” na MiGach
Wspólny projekt Sił Powietrznych RP oraz Fundacji Historycznej Lotnictwa Polskiego opisuje Wojtek Matusiak

Modele i makiety w Instytucie Lotnictwa
Tadeusz Królikiewicz udostępnił czytelnikom „Gapy” fragment swojej najnowszej ksiażki wydanej przez Instytut Lotnictwa pt.
„Wybrane zagadnienia z historii Instytutu Lotnictwa”

Czwarty czyli Drugi
Józef Zieliński prezentuje odznaki nieistniejącego już 2 PLM

Cwana Gapa
Spojrzenie z innej strony na historię lotnictwa (nie tylko polskiego)
 

Źródło: Fundacja Historyczna Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus