Przejdź do treści
Źródło artykułu

Fortum promuje elektryfikację transportu lotniczego i ideę elektromobilności

Na lotnisku Warszawa-Babice Fortum podsumowało przelot pierwszego seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Był to jedyny jak dotąd lot tego typu maszyny organizowany w Polsce. Przez ostatnie 5 dni Fortum – lider czystych technologii energetycznych – zbierało na polskim niebie potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Dla spółki, która jest jednym z europejskich liderów rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych była to też okazja do promowania idei elektromobilności i bezemisyjnego transportu. Idee przyświecające organizatorom lotu są bliskie także polskiemu rządowi. Rozwój energetyki i czystsze powietrze to według Michała Kurtyki, Prezydenta COP24, najważniejsze z korzyści, jakie da i Polsce, i Europie rozwój elektromobilności. 

W tym kontekście na kwestie elektryfikacji transportu samolotowego musimy patrzeć z ogromną nadzieją – podkreślił Michał Kurtyka. – Rozwój elektromobilności może mieć kluczowe znaczenie dla wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Polski rząd stawia sobie w tym zakresie ambitne cele, które chcemy realizować we współpracy z przedsiębiorcami, instytucjami oraz stroną społeczną – dodał Kurtyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska i wiceprzewodniczący rządowego Komitetu Sterującego Programu Elektromobilności, który brał udział w podsumowaniu przelotu na lotnisku w Warszawie.

Fortum stoi na stanowisku, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie szkodliwych emisji. Firma, której usługa Charge&Drive nadzoruje w całej Europie sieć liczącą ponad 3000 punktów ładowania samochodów elektrycznych, chce teraz wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu. Loty na terenie naszego kraju były drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę.


(fot. Fortum)

Samolot Fortum Pipistrel Alpha Electro po raz pierwszy wzbił się w polskie niebo we Wrocławiu 8 czerwca. Po drodze do Warszawy maszyna odwiedziła jeszcze Górny Śląsk i Częstochowę.

To miejsca nieprzypadkowe. Chcieliśmy odwiedzić miejsca, z którymi Fortum jest związane w Polsce, wszędzie tam promując zrównoważony rozwój miast w oparciu o czyste technologie energetyczne i idee bezemisyjnego transportu – mówi Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum i jednocześnie jeden z pilotów maszyny.

Elektryfikacja transportu to bez wątpienia jego przyszłość. Elektryczne rowery, hulajnogi czy samochody, a nawet autobusy na stałe wpisały się już w krajobraz miast na całym świecie, również w Polsce. Coraz częściej mówi się, że nadszedł czas, by do grona pojazdów elektrycznych dołączyły także samoloty. Prace nad dużymi elektrycznymi samolotami pasażerskimi mogącymi pomieścić nawet 150 osób, prowadzone są na całym świecie przez największe koncerny samolotowe. Pierwszym krokiem jest elektryfikacja małych samolotów, a ta – czego dowodzi zorganizowany przez Fortum przelot Pipistrel Alpha Electro – jest już faktem.


(fot. Fortum)

Jeśli postawimy sobie pytanie, kiedy z Warszawy do Paryża będziemy mogli polecieć samolotem elektrycznym, to myślę, że mówimy tu o perspektywie góra dziesięciu lat. W tej chwili największym wyzwaniem jest kwestia pojemności i żywotności baterii. Od strony samych samolotów technologia jest już gotowa na elektryczną rewolucję – mówi Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel w Polsce.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbiła się na polskie niebo wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jej prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić jej energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Fortum zdecydowało się na przedłużenie trasy przelotu, z Warszawy Pipistrel Alpha Electro poleci do Gdańska.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony