Niall Olver w działaniu
Niall Olver jest dyrektorem generalnym ExecuJet Aviation Group i Grob Aerospace, producenta statków powietrznych. Jak odrzutowce biznesowe pomagają mu w radzeniu sobie z czymś, co zdaje się być pracą na dwa etaty?
Niall Olver swoją karierę w przemyśle lotniczym rozpoczął już jako 18 latek, gdy przystąpił do Południowo-Afrykańskich Sił Powietrznych. Jego pierwszym samolotem treningowym był północno-amerykański Harvard, bojowy treningowiec wyprodukowany w latach 40-tych i wykorzystywany w Południowej Afryce do 1995 roku. Poza nauką latania w Siłach Powietrznych, Niall ukończył swoją karierę wojskową jako Operations and Intelligence Officer. Dopiero u schyłku lat 80-tych zdobył turystyczną licencję pilota.
W 1984r. Niall zrezygnował z Sił Powietrznych by przejść do IBM. I tak zaczął nową karierę w przemyśle technologii informatycznej, która trwała aż do momentu, gdy wyznaczono go na Dyrektora Zarządzającego ExecuJet w 1993r.
Założony w 1991 roku ExecuJet był wciąż całkiem małym przedsięwzięciem, gdy Niall do niego dołączył. Jedną z jego najważniejszych pierwszych decyzji było ustanowienie ExecuJet przedstawicielem handlowym i dystrybutorem na Europę, Bombardiera Aerospace. Do roku 1995, ExecuJet przekonstruował swój model biznesowy tak by dostarczać swoim klientom pełny pakiet usług lotniczych.
Wstępne kontakty z Grob Aerospace, jednym z największych producentów samolotów kompozytowych, zostały zapoczątkowane w 2004 roku. W następstwie dyskusji dotyczących obsługi i serwisowania spn, ExecuJet zaoferował przejęcie większości, kontrolnego pakietu udziałów firmy. Targu dobito w 2006 roku. „Pomysł inwestycji w Grob Aerospace został zainicjowany przeze mnie”, mówi Olver. „Odnosząc sukcesy, przejąłem rolę dyrektora generalnego.”
Jak wpływa to na jego rolę w ExecuteJet? „Nie uważam, że umniejsza to jakkolwiek moją rolę dyrektora generalnego ExecuJet Aviation Group,” mówi. „ExecuJet jest bardzo zręcznie zarządzane przez zespół z Gerritem Bassonem (Dyrektorem Zarządzającym) na czele. Olver i Basson znają się już od czasów wspólnej pracy w IBM. Relacja sprawdza się w pracy z Gerritem podejmującym wyzwania bieżące, podczas gdy Niall skupia się bardziej na strategii.
Człowiek w akcji
Podwójna rola dyrektora generalnego dwóch bardzo aktywnych organizacji to wymagające zadanie. „Nie korzystam z biznesowych samolotów jeśli regularne loty są dla mnie korzystne. Jednakże znacznie oszczędza się czas przemieszczając się z punktu do punktu samolotem biznesowym. Niall szacuje, że około 100 godzin każdego roku spędza podróżując biznes-jetami.
Certyfikacja
To będzie kolejny pracowity rok dla Nialla Olviera ze względu na ogłoszone nowe projekty ExecuJet’a i plany zakończenia certyfikacji Grob spn.
Gdy w 2006 rozpoczął się na poważnie ten proces, Grob planował zakończenie certyfikacji do kwietnia 2008. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Firma robi jednak wszystko aby zakończyć ten proces jeszcze w tym roku. Pomimo zwiekszenia zatrudnienia, wyzwaniem jest znalezienie wykwalifikowanych inżynierów i personelu testującego. Specyfikacja i osiągi samolotu są wyśmienite, więc czekanie na pewno się opłaci naszym klientom!”
Księga zamówień na spn wygląda „zdrowo”, zawierając już teraz ponad 120 zgłoszeń na ten samolot. Według Olver’a zainteresowanie jest bardzo duże. „Obserwujemy dość równomierne zainteresowanie zarówno w USA, Europie i reszcie świata. Widok skali zainteresowania na rynkach rozwijających się , takich jak na przykład Indie, jest bardzo motywujący. ”Ze względu na opóźnienie w czasie końcowej certyfikacji, pierwsze dostawy są ustalone na 2009 rok i Grob wstępnie planuje dostarczać około 40 samolotów rocznie. Co oznacza, że kolejna partia dostaw będzie w 2010 roku.
Nowe Projekty
W marcu bieżącego roku Niall rozpoczął „Simply Fly”, nowy program współwłasności ExecuJet’a nakierowany na rządy, korporacje i osoby prywatne. ExecuJet będzie przejmował statek powietrzny, ubezpieczy go, zapewni mu załogę i będzie zarządzał i obsługiwał samolot na podstawie Certyfikatów Obsługi (ACO – Air Operating Certificates ). ExecuJet zajmie się również aranżacją utrzymania i technicznego zaplecza oraz zapewni wszystkie zagadnienia formalne oraz serwis naziemny.
Klient ma zapewnione użytkowanie samolotu, standardowo przez okres 5 lat, nie posiadając żadnych obowiązków czy ryzyka z tytułu własności. Gdy klient lata, jest obciążany ustaloną kwotą od godziny, co zmniejsza ryzyko zróżnicowania kosztów operacyjnych. Większość kosztów i ryzyko są wliczone w program w postaci comiesięcznych opłat.
Klient może również wybrać opcję czarterowania samolotu dla strony trzeciej, wytwarzając dzięki temu przychód, który może zniwelować koszty. Z końcem pięcioletniego programu, klient oddaje klucze do ExecuJet’a lub kupuje samolot po cenie ustalonej przy zawieraniu kontraktu.
Niall twierdzi, że program został pozytywnie przyjęty zarówno przez nowych jak i dotychczasowych klientów. „Okazane zainteresowanie dodatkowo nas zmotywowało. Zainteresowanie z Indii, Rosji, Wielkiej Brytanii i Południowej Afryki – to niektóre z regionów, gdzie program spotkał się ze sporą aprobatą.”
Zespół z wizją
Co w takim razie przyniesie przyszłość Niallowi Olvierowi, ExecuJet oraz Grob Aerospace? „Na horyzoncie jest pełno fascynujących nowych regionalnych i produktowych nowości w ExecuJet. Grob Aerospace głównie skupia się na certyfikacji spn. Co by nie było – cieszy mnie możliwość rozwijania produktu w przyszłości. Wystarczy powiedzieć, że Grob ma w planach ciągłe rozwijanie szerokiej gamy samolotów.
Tłumaczenie dlapilota.pl z FlyCorporate.
Niall Olver swoją karierę w przemyśle lotniczym rozpoczął już jako 18 latek, gdy przystąpił do Południowo-Afrykańskich Sił Powietrznych. Jego pierwszym samolotem treningowym był północno-amerykański Harvard, bojowy treningowiec wyprodukowany w latach 40-tych i wykorzystywany w Południowej Afryce do 1995 roku. Poza nauką latania w Siłach Powietrznych, Niall ukończył swoją karierę wojskową jako Operations and Intelligence Officer. Dopiero u schyłku lat 80-tych zdobył turystyczną licencję pilota.
W 1984r. Niall zrezygnował z Sił Powietrznych by przejść do IBM. I tak zaczął nową karierę w przemyśle technologii informatycznej, która trwała aż do momentu, gdy wyznaczono go na Dyrektora Zarządzającego ExecuJet w 1993r.
Założony w 1991 roku ExecuJet był wciąż całkiem małym przedsięwzięciem, gdy Niall do niego dołączył. Jedną z jego najważniejszych pierwszych decyzji było ustanowienie ExecuJet przedstawicielem handlowym i dystrybutorem na Europę, Bombardiera Aerospace. Do roku 1995, ExecuJet przekonstruował swój model biznesowy tak by dostarczać swoim klientom pełny pakiet usług lotniczych.
Wstępne kontakty z Grob Aerospace, jednym z największych producentów samolotów kompozytowych, zostały zapoczątkowane w 2004 roku. W następstwie dyskusji dotyczących obsługi i serwisowania spn, ExecuJet zaoferował przejęcie większości, kontrolnego pakietu udziałów firmy. Targu dobito w 2006 roku. „Pomysł inwestycji w Grob Aerospace został zainicjowany przeze mnie”, mówi Olver. „Odnosząc sukcesy, przejąłem rolę dyrektora generalnego.”
Jak wpływa to na jego rolę w ExecuteJet? „Nie uważam, że umniejsza to jakkolwiek moją rolę dyrektora generalnego ExecuJet Aviation Group,” mówi. „ExecuJet jest bardzo zręcznie zarządzane przez zespół z Gerritem Bassonem (Dyrektorem Zarządzającym) na czele. Olver i Basson znają się już od czasów wspólnej pracy w IBM. Relacja sprawdza się w pracy z Gerritem podejmującym wyzwania bieżące, podczas gdy Niall skupia się bardziej na strategii.
Człowiek w akcji
Podwójna rola dyrektora generalnego dwóch bardzo aktywnych organizacji to wymagające zadanie. „Nie korzystam z biznesowych samolotów jeśli regularne loty są dla mnie korzystne. Jednakże znacznie oszczędza się czas przemieszczając się z punktu do punktu samolotem biznesowym. Niall szacuje, że około 100 godzin każdego roku spędza podróżując biznes-jetami.
Certyfikacja
To będzie kolejny pracowity rok dla Nialla Olviera ze względu na ogłoszone nowe projekty ExecuJet’a i plany zakończenia certyfikacji Grob spn.
Gdy w 2006 rozpoczął się na poważnie ten proces, Grob planował zakończenie certyfikacji do kwietnia 2008. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Firma robi jednak wszystko aby zakończyć ten proces jeszcze w tym roku. Pomimo zwiekszenia zatrudnienia, wyzwaniem jest znalezienie wykwalifikowanych inżynierów i personelu testującego. Specyfikacja i osiągi samolotu są wyśmienite, więc czekanie na pewno się opłaci naszym klientom!”
Księga zamówień na spn wygląda „zdrowo”, zawierając już teraz ponad 120 zgłoszeń na ten samolot. Według Olver’a zainteresowanie jest bardzo duże. „Obserwujemy dość równomierne zainteresowanie zarówno w USA, Europie i reszcie świata. Widok skali zainteresowania na rynkach rozwijających się , takich jak na przykład Indie, jest bardzo motywujący. ”Ze względu na opóźnienie w czasie końcowej certyfikacji, pierwsze dostawy są ustalone na 2009 rok i Grob wstępnie planuje dostarczać około 40 samolotów rocznie. Co oznacza, że kolejna partia dostaw będzie w 2010 roku.
Nowe Projekty
W marcu bieżącego roku Niall rozpoczął „Simply Fly”, nowy program współwłasności ExecuJet’a nakierowany na rządy, korporacje i osoby prywatne. ExecuJet będzie przejmował statek powietrzny, ubezpieczy go, zapewni mu załogę i będzie zarządzał i obsługiwał samolot na podstawie Certyfikatów Obsługi (ACO – Air Operating Certificates ). ExecuJet zajmie się również aranżacją utrzymania i technicznego zaplecza oraz zapewni wszystkie zagadnienia formalne oraz serwis naziemny.
Klient ma zapewnione użytkowanie samolotu, standardowo przez okres 5 lat, nie posiadając żadnych obowiązków czy ryzyka z tytułu własności. Gdy klient lata, jest obciążany ustaloną kwotą od godziny, co zmniejsza ryzyko zróżnicowania kosztów operacyjnych. Większość kosztów i ryzyko są wliczone w program w postaci comiesięcznych opłat.
Klient może również wybrać opcję czarterowania samolotu dla strony trzeciej, wytwarzając dzięki temu przychód, który może zniwelować koszty. Z końcem pięcioletniego programu, klient oddaje klucze do ExecuJet’a lub kupuje samolot po cenie ustalonej przy zawieraniu kontraktu.
Niall twierdzi, że program został pozytywnie przyjęty zarówno przez nowych jak i dotychczasowych klientów. „Okazane zainteresowanie dodatkowo nas zmotywowało. Zainteresowanie z Indii, Rosji, Wielkiej Brytanii i Południowej Afryki – to niektóre z regionów, gdzie program spotkał się ze sporą aprobatą.”
Zespół z wizją
Co w takim razie przyniesie przyszłość Niallowi Olvierowi, ExecuJet oraz Grob Aerospace? „Na horyzoncie jest pełno fascynujących nowych regionalnych i produktowych nowości w ExecuJet. Grob Aerospace głównie skupia się na certyfikacji spn. Co by nie było – cieszy mnie możliwość rozwijania produktu w przyszłości. Wystarczy powiedzieć, że Grob ma w planach ciągłe rozwijanie szerokiej gamy samolotów.
Tłumaczenie dlapilota.pl z FlyCorporate.
Źródło artykułu
Komentarze