Mitsubishi prognozuje dużą popularność odrzutowca MRJ
Firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI) bada możliwość budowy nowego zakładu produkcyjnego w pobliżu lotniska w Nagoya w Japonii, który miałby zaspokoić przewidywane tempo produkcji regionalnego odrzutowca Mitsubishi MRJ. "MHI analizuje obecnie, czy byłoby możliwe zlokalizowanie kolejnej fabryki w pobliżu lotniska w Nagoya, zakładając przyszły szybki wzrost produkcji modelu MRJ", powiedział rzecznik spółki.
"Początkowo MHI rozpocznie produkcję MRJ w tempie jednego lub dwóch samolotów na miesiąc, ale wydajność będzie sukcesywnie zwiększana", dodał. Wciąż nie jest jasne, kiedy miałaby się rozpocząć prace budowlane i jak długo miałaby one potrwać. W pobliżu lotniska Nagoya firma posiada już jedną fabrykę, gdzie będa montowane modele MRJ70 i MRJ90.
MHI jest odpowiedzialna za wytwarzanie głównych elementów MRJ, takich jak kadłub, skrzydła i sekcja ogonowa oraz końcowy montaż samolotu. Firma obecnie opracowuje scenariusz mający zapewnić, że tempo produkcji nowego odrzutowca będzie dostosowane do zapotrzebowania klientów. Oblicza się, że na chwile obecną z linii produkcyjnych musi zjeżdzać 10 samolotów misięcznie.
Jednak druga linia będzie dopiero konieczna, gdy samolot uzyska certyfikat typu, który to proces zaplanowano na trzeci kwartał 2015 r. Program MRJ znacząco przyspieszył w grudniu zeszłego roku po ogłoszeniu informacji, iż amerykańskie linie lotnicze SkyWest Airlines podpisały porozumienie na dostawę 100 egzemplarzy modelu MRJ90, z opcją na dodatkowe 100 maszyn. Transakcja spowodował, iż Mitsubishi posiada łącznie 170 zamówień z opcją na kolejne 160. Według obecnych założeń, MRJ wykonana swój pierwszy lot w trzecim kwartale 2013 r., a pierwsze jego dostawy mają być realizowane w 2015 r.
Komentarze