Przejdź do treści
Myasishchev M101 Gzhel
Źródło artykułu

Firma Sokol planuje rozpoczęcie produkcji zmodernizowanego samolotu Gzhel

Rosyjska firma Nizhny Novgorod Sokol Aircraft (NASO) rozważa uruchomienie produkcji dwusilnikowego wariantu jednosilnikowego turbośmigłowego samolotu Myasishchev M101 Gzhel, powiedział dyrektor spółki, Aleksander Karezin.

Przedsiębiorstwo analizowało plan Biura Projektowego Myasishchev dotyczący modernizacji tego samolotu i jak wyjaśniał Karezin, "Jeśli projekt, który zakłada, że samolot będzie posiadał większą liczbą miejsc pasażerskich oraz z większy zasięg i pułap operowania, będzie udany, firma rozważy uruchomienie jego produkcji".

Oryginalny Gzhel był pierwszym rosyjskim turbośmigłowym samolotem, który posiadał ciśnieniową kabinę i był zdolny do osiągania dużych prędkości. Maszyna może przewozić do sześciu pasażerów, operować z prędkościami dochodzącymi do 430 km/h oraz wykonywać loty z trawiastwych pasów startowych. W latach 2003-2009 Sokol zbudował tylko 15 egzemplarzy Gzhel, co było głównie spowodowane brakiem zapotrzebowania na miejscowym rynku na tego typu samolot. Obecnie, zakład nie rozważa ponownego rozpoczęcia produkcji oryginalnego sześciomiejscowego modelu Gzhel.

Projekt samolotu został opracowany w latach 1994 -1996, powiedział Karezin i obecnie stał się już nieaktualny. Zmodernizowany Gzhel jest częścią planu ożywienia rosyjskiego rynku lotnictwa lekkiego i jest jednym z kilku samolotów, mającym na celu wypełnienie luki po przestarzałym już An-2. Niedawno, czeska firma Vektor poinformowała, iż rozważa budowę na licencji w Rosji modelu EV-55, a kanadyjski Viking Air we współpracy z rosyjską Avia Vityaz modelu Twin Otter 400.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony