Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute – podejmowanie właściwych decyzji w powietrzu

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Są one dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania.

Kolejnym tematem, który w ostatnim czasie został poruszony jest „Do the right thing – decision making for pilots” (bezpośredni link) - odnoszący się do kwestii podejmowania w czasie lotu właściwych decyzji. Twórcy kursu podkreślają wymaganą do tego potrzebę wyznaczenia własnych minimów (z dodatkowym marginesem błędu) i późniejszego ich przestrzegania. Minima powinny zostać czytelnie zapisane, tak aby w danym momencie lotu można było je szybko przypomnieć.


Prezentacja omawia kwestię podejmowania złych decyzji, które często oznaczają doprowadzenie do lotu samolotem powyżej jego limitów, w warunkach przekraczających własne umiejętności bądź też wykonywanie ryzykownych manewrów (niskie przeloty lub akrobacja). Wyjaśnione jest również pojęcie Aeronautical Decision Making (ADM), które oznacza kształcenie umiejętności podejmowania decyzji (potocznie wykonywanie właściwych czynności we właściwym czasie).


Odtwarzając poszczególne rozdziały kursu jego uczestnik może się dowiedzieć, iż na wypadki lotnicze wpływa zwykle kilka elementów (np. nieaktualna baza GPS, warunki pogodowe gorsze od prognozowanych, lot na nieznane lotnisko) i wyeliminowanie chociażby jednego z nich może pozwolić zapobiec zagrożeniu. Dalej podane są konkretne przykłady sytuacji wymagających podjęcia decyzji z trzema opcjami do wyboru, dzięki czemu można sprawdzić jakie konsekwencje niesie ze sobą wdrożenie danego scenariusza.


W „Do the right thing – decision making for pilots” omówione zostały również czynniki, które mogą wywoływać presję na wykonanie lotu, a są to:

  • upływający czas - pilot chce zdążyć dolecieć przed zmrokiem;
  • pieniądze - kolejny dzień oczekiwania oznacza kolejną opłatę za wypożyczenie samolotu bądź za nocleg w hotelu;
  • emocje - wykonanie rejsu o czasie, zwłaszcza gdy przewozi pasażerów;
  • czynniki osobiste - pilot chce zdążyć na uroczystość rodzinną;
  • lub też kwestie zawodowe - spóźnienie się lub nieprzybycie na spotkanie może zaważyć na  karierze pilota.

Celem zmniejszenia presji pomocne jest wcześniejsze ustalenie planu B, ale także tzw. decision point, czyli punktu na trasie po dolocie do którego podejmiemy decyzję o kontynuowaniu lotu bądź lądowaniu na lotnisku zapasowym.


„Do the right thing – decision making for pilots” jest dostępny jedynie w języku angielskim i składa się z 6 rozdziałów i podsumowania. W każdym rozdziale należy odpowiedzieć na pytania, a po zaliczeniu większości z nich, uczestnik kursu otrzyma stosowny pamiątkowy certyfikat. Multimedialny kurs zawiera filmy, zdjęcia, wizualizacje, a także porady doświadczonych instruktorów samolotowych. Na całość trzeba poświęcić ok. 30 minut.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony