Loty Flaris LAR-1 zatwierdzone przez ULC

Flaris-LAR 1, fot. flaris.pl

Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził program prób w locie odrzutowca dyspozycyjnego FLARIS LAR1. Samolot o numerach: SP-YLE rozpoczyna kolejną serię lotów. W zeszłym tygodniu Urząd wydał zezwolenie na kontynuację prób w locie i rozpędzanie samolotu do prędkości KCAS 200 kts. Oznacza to, że na poziomie lotu FL 310 (31000ft=9450m) Flaris będzie mógł rozwinąć prędkość ponad TAS=325 kts (600km/h).

- Cieszymy się, że Port Lotniczy Zielona Góra został ponownie otwarty po kilkumiesięcznej przerwie związanej z obostrzeniami dot. COVID-19 i że możemy już kontynuować loty próbne – mówi Rafał Ładziński, producent Flarisa.

Rozpoczynające się próby mają na celu zebranie charakterystyk samolotu w konfiguracji gładkiej, czyli ze schowanym podwoziem. Testy mają za zadanie również określenie osiągów, w tym rozpędzanie samolotu, wyznaczenie jego zasięgu, potwierdzenie jego planowanych atrakcyjnych parametrów ekonomicznych, takich jak radykalnie niższe zużycie palia i trzykrotnie niższe koszty eksploatacji w porównaniu do innych samolotów VLJ.

Docelowo LAR1 ma osiągać prędkość przelotową 0,72 mach na poziomie FL310, TAS= 430kts (800 km/h).  Projektowy zasięg samolotu wynosi ponad 1900 Nm (3500km).

- Jeśli podczas prób w locie uda nam się potwierdzić planowane osiągi, w tym rozbieg na trawie na dystansie poniżej 300m, to FLARIS LAR1 wyznaczy nowe standardy elastycznych, ultra szybkich, ekonomicznych i ekologicznych profili lotu – uważa dyrektor projektu Flaris, Rafał Ładziński. – Podczas oblotu, z pasa betonowego, przy pełnej załodze uzyskaliśmy już taki rozbieg na równie krótkim dystansie. Spodziewamy się powtórzyć ten niewątpliwy sukces – dodaje.

Jeśli Flaris Lar 1 ponownie uzyska wcześniejsze osiągi, będzie pierwszym odrzutowcem na świecie, oferującym podróże prywatne bezpośrednio z punktu A do B. Tym samym umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie tysięcy krótkich lotnisk, pasów trawiastych i aeroklubów Europy.


Zgodnie z założeniami producenta, FLARIS LAR 1 ma być najbardziej ekonomicznym na świecie i najmniejszym dyspozycyjnym samolotem pasażerskim, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej 

Źródło: flaris.pl
comments powered by Disqus