Przejdź do treści
Źródło artykułu

Europejscy giganci branży lotniczej chcą stworzyć konkurencję dla amerykańskiego SpaceX

Trzy europejskie firmy planują stworzenie wspólnego podmiotu, zdolnego do konkurowania z firmą SpaceX Elona Muska – poinformował portal Politico. Celem jest zwiększenie produkcji satelitów telekomunikacyjnych. Zdaniem ekspertów jest to ważny krok w celu niezależności strategicznej Europy.

W styczniu włoska premier Giorgia Meloni skrytykowała brak europejskich alternatyw dla Starlinka, podkreślając europejskie opóźnienia w rozwoju publicznych technologii komunikacyjnych.

Jej słowa padły w kontekście opublikowania przez agencję Bloomberga informacji o potencjalnej umowie pomiędzy włoskim rządem a firmą Starlink na dostarczanie bezpiecznych usług telekomunikacyjnych dla rządu i administracji publicznej.

Negocjowana umowa miałaby mieć wartość 1,5 mld euro i obejmować dostarczenie Włochom „pełnego zakresu najwyższej klasy rozwiązań szyfrujących dla usług telefonicznych i internetowych wykorzystywanych przez rząd” – poinformował Bloomberg.

Plan zakładał również świadczenie usług łączności dla włoskiej armii w regionie Morza Śródziemnego, a także uruchomienie tzw. usług satelitarnych bezpośrednio łączących się z komórkami we Włoszech, które mają być wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych, takich jak ataki terrorystyczne lub klęski żywiołowe – poinformowali w styczniu przedstawiciele włoskich władz.

W poniedziałek, 10 marca, tygodnik “Variety” opisał w artykule poświęconym sprawie jak Elon Musk nadal, pomimo zdecydowanego oporu partii opozycyjnych, walczy o podpisanie umowy z Włochami. Jego niedawne działania wskazują na to, że chce on spotkać się z prezydentem Sergio Mattarellą, który – jak zauważyła gazeta – jest "uważany za jedną z osób, które zdecydowanie popierają rozważenie innych dostawców usług satelitarnych, tj. francusko-brytyjskiego rywala Starlink, firmy OneWeb”.

„Dlaczego Włochy i Europa nie dotarły na czas w tworzeniu publicznych technologii bezpiecznej komunikacji?” – zacytował pytanie premier Włoch ze stycznia portal Politico, po czym skomentował je, stwierdzając, że "biorąc pod uwagę kapryśne podejście prezydenta USA Donalda Trumpa do polityki zagranicznej, które w zeszłym tygodniu podobno spowodowało, że amerykańska firma satelitarna odcięła Ukrainie dostęp do zdjęć na podstawie +wniosku administracyjnego+, wydaje się ono być trafne”.

W artykule opublikowanym 10 marca portal Politico napisał, że trzy europejskie firmy – Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space – w odpowiedzi m.in. na działania Muska planują stworzenie wspólnego przedsięwzięcia. Jego celem byłoby zwiększenie produkcji satelitów, zwłaszcza na potrzeby telekomunikacji na niskiej orbicie okołoziemskiej, co pozwoliłoby na konkurowanie z gigantem telekomunikacyjnym Starlink i firmą kosmiczną SpaceX, które należą do Muska.

"Ze względu na własne bezpieczeństwo kraje Europy powinny inwestować we własne technologie, szczególnie w kontekście komunikacji. Po pierwsze, zapewni to bezpieczeństwo tejże i pewność, że dane przetwarzane są zgodnie z regulacjami UE. Po drugie, ograniczy to ryzyko utraty dostępu do kluczowych kanałów komunikacji w sytuacji kryzysowej” – powiedziała PAP Aleksandra Wójtowicz, analityczka PISM.

Według Politico Włochy posiadają 30 proc. udziałów w Leonardo, które kontroluje 33 proc. Thales Alenia Space. Paryż popiera projekt, jednak Niemcy, obawiające się dominacji Francji i Włoch w sektorze kosmicznym, mogą go blokować. Jak zauważył portal "kanclerz Olaf Scholz niedawno sprzeciwił się innej fuzji, mającej na celu stworzenie paneuropejskiego giganta pomiędzy włoskim bankiem UniCredit i niemieckim Commerzbankiem”.

"Decyzja podjęcia wspólnej inicjatywy przez firmy Airbus, Leonardo jak i Thales Alenia Space wynika z potrzeby połączenia istniejących kompetencji w branży kosmicznej i zawalczenia o projekty oraz programy kosmiczne na poziomie poszczególnych państw. Jest to odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony USA oraz Chin” – powiedział w rozmowie z PAP Paweł Fleisher, wiceprezes Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego. Stwierdził on również, że dotychczasowe inicjatywy europejskie w tej dziedzinie, takie jak IRIS, w swych założeniach są już nieaktualne względem współczesnych potrzeb.

Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen według Politico popiera projekty konsolidacji europejskich gigantów lotniczych. Stworzenie wspólnego podmiotu firmy Airbus, Leonardo jak i Thales Alenia Space nazwane „Project Bromo” wymagałoby jednak szerszej zgody UE, której zasady konkurencji ograniczają monopolizację rynków.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony