Bombardiery Eurolotu na polskim niebie już w czerwcu
Dzisiaj (28.05.2012) na lotnisku im. Chopina w Warszawie w obecności premiera RP Donalda Tuska, odbyła się oficjalna prezentacja nowego Bombaridera Q400NextGen. Turbośmigłowiec dołączył do floty linii lotniczych Eurolot SA w maju br. W Polsce są już trzy z ośmiu zamówionych przez przewoźnika maszyn. O kolejne pięć flota Eurolotu wzbogaci się jeszcze w tym roku. Zakup nowych samolotów to zdaniem Prezesa Rady Ministrów „zarówno jakościowy, jak i ilościowy skok w rozwoju Eurolotu” - powiedział Donald Tusk podczas konferencji prasowej połączonej z prezentacją nowoczesnego Q400.
- To wyjątkowy i ważny moment w historii Eurolotu. Zakup bombardierów oznacza zupełnie nowy komfort latania oraz szerokie możliwości rozwoju linii, co w odniesieniu do uruchamianych rejsów zagranicznych - już ma miejsce. Samoloty są szybkie, ciche i wygodne. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli pochwalić się jedną z najnowocześniejszych flot w Europie. Jestem przekonany, że podróżujący szybko docenią walory nowej maszyny – podkreśla Mariusz Dąbrowski, Prezes Eurolot SA.
Przyszli pasażerowie mogą spodziewać się wyciszonej kabiny, wygodnych foteli, większych schowków na bagaż podręczny i przyjaznego oświetlenia typu LED – producent zrezygnował bowiem z tradycyjnych żarówek, zastępując je diodami, dającymi jaśniejsze światło.
Szybko i ekonomicznie
Zaletą Bombardiera jest przede wszystkim oszczędność w eksploatacji. Q400 zużywają o ok. 30 do 40 proc. mniej paliwa niż latające na tych samych trasach odrzutowce. Nowy nabytek Eurolotu cechują przy tym znakomite osiągi – samolot ma dużą prędkość wznoszenia, a wysoka prędkość przelotowa (ok. 670 km/h) sprawia, że na trasach regionalnych dorównuje odrzutowcom. Model jest też wyjątkowo cichy – natężenie hałasu emitowane przez Q400 NextGen jest o ok. 15 decybeli niższe niż wymagają tego rygorystyczne przepisy ICAO.
Silniki Bombardiera generują łącznie ponad 5000 koni mechanicznych mocy. Maszyna ma 32 metry długości, a zapas paliwa, jaki ze sobą zabiera może liczyć nawet 6500 litrów. Bombardier jest szybszy od konkurencji w swojej klasie, natomiast w porównaniu do odrzutowca - nawet o 40 proc. bardziej oszczędny i ekologiczny. To najnowszy pasażerski wariant samolotu oferowany przez kanadyjską firmę.
- Wymiar ekonomiczny był jednym z głównych czynników, decydujących o wyborze modelu samolotu. Q400NextGen spełnia wszystkie nasze wymagania, a jego elastyczność operacyjna pozwala nam na realizację nowych połączeń, z korzyścią dla pasażerów – komentuje Mariusz Dąbrowski.
Maszyny Eurolotu zabiorą na pokład 78 pasażerów. Samoloty latać będą zarówno w ramach własnej siatki połączeń Eurolotu, jak i na rejsach wykonywanych przez przewoźnika dla PLL LOT.
Żywotność samolotu określana jest na poziomie 67 tys. godzin lub 80 tys. cykli startów i lądowań. Turbośmigłowce Q400 oraz Q400 NextGen wykorzystywane są przez ponad 40 użytkowników na całym świecie.
Eurolot SA posiada 14 turbośmigłowych samolotów krótkiego zasięgu typu ATR42-500 i ATR72-202 oraz 3 turboodrzutowe samoloty średniego zasięgu typu Embraer 175. Embraery 175 Eurolotu obsługują siatkę połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Pozostałe samoloty latają w barwach Eurolotu na trasach krajowych i zagranicznych.
Komentarze