Przejdź do treści
Eurofighter Typhoon FGR4 w barwach RAF-u (fot. Łukasz Golowanow, Konflikty.pl/Attribution/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Typhoon potwierdza swoją wielozadaniowość

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej na Dubai Air Show 2017 wicemarszałek Gerry Mayhew, dowódca 1. Grupy Royal Air Force, powiedział, że Eurofighter Typhoon dowiódł swojej wielozadaniowości podczas Operacji SHADER.

Wicemarszałek Mayhew stwierdził, że Typhoon dojrzał w trakcie dwóch lat operacji nad Syrią i Irakiem, wykonywanych w ramach ofensywy sił koalicji przeciwko DAESH.

„Przez ten czas Typhoon ewoluował z samolotu realizującego proste operacje kinetyczne do samolotu wielozadaniowego, skutecznie współpracując z wieloma partnerami z koalicji. Samolot przenosi uzbrojenie powietrze-powietrze i powietrze-ziemia za każdym razem, kiedy startuje do misji”.

„Zdobyliśmy olbrzymie doświadczenie w używaniu Typhoona do wielu różnych zadań i we współpracy z wieloma różnymi typami samolotów, dzięki zdolności do używania łącza informatycznego – zarówno podczas operacji kinetycznych, jak i powietrze-powietrze
”.

„Wszystkie pięć eskadr RAF wzięło udział w Operacji SHADER. Obecnie jesteśmy w trakcie drugiej rotacji eskadr”.

Wicemarszałek Mayhew powiedział, że oprócz działań ekspedycyjnych i dyżurów bojowych w systemie obrony przestrzeni powietrznej (QRA), głównym zadaniem było zwiększanie liczebności brytyjskiej floty Typhoonów i jej zdolności.

Wicemarszałek Gerry Mayhew

„Opublikowany w 2015 r. Strategiczny Przegląd Obrony i Bezpieczeństwa (SDSR) Wielkiej Brytanii określił plany rozwoju floty Typhoonów w Royal Air Force, które nadal pozostają naszym celem”.

„Czekamy na wprowadzenie do służby dwóch kolejnych eskadr Typhoonów w ciągu kilku następnych lat. Będą to eskadry bojowe, co zapewni stałe zwiększanie zdolności operacyjnych”.

„Związane jest to również ze wzrostem zdolności bojowych samolotu. Typhoon otrzyma nowy radar, a w ramach programu Projekt Centurion przejmie zdolności Tornado. Program obejmuje głównie uzbrojenie dalekiego zasięgu, ale także pociski Meteor i Brimstone, które zostaną przeniesione z Tornado na Typhoona w ciągu następnych 18 miesięcy, co umożliwi nam wycofanie Tornad ze służby w 2019 r.”

„Projekt Centurion jest dla nas niezwykle ważny i bardzo pilnujemy, aby firmy dotrzymywały warunków kontraktu, ponieważ chcemy być pewni, że dotrzymamy terminów i będziemy mieli jeszcze bardziej skuteczną operacyjnie flotę Typhoonów ze zdolnościami przejętymi z Tornado”.

„Ale to nie wszystko. Wciąż zwiększamy zdolności, zarówno urządzeń, jak i oprogramowania. Dla mnie zasadniczym elementem tego systemu uzbrojenia jest nahełmowy wskaźnik celowniczy i swoboda działania, jaką daje pilotowi. W 2015 r. zadeklarowaliśmy także, że wyposażymy samolot w radar nowej generacji i taki jest nasz bezwarunkowy zamiar”.

“Interoperacyjność F-35 i Typhoona – jak dzielą się informacjami – to nie jest coś o czym marzymy, ale coś co rzeczywiście robimy. Jest to przykład użycia systemów, które się rozwijają, a my udowodniliśmy już, że ten rodzaj łączności działa pomiędzy samolotami i udowodniliśmy możliwości łączy informacyjnych”.

“Tak więc kilka następnych lat będzie dla nas ekscytującym okresem. W 2030 r. w służbie RAF będziemy mieli Typhoony ze wszystkich trzech transz”.


2017 był pracowitym rokiem dla Eurofightera Typhoona, a w szczególności dla RAF. Wicemarszałek Mayhew powiedział: „Wszystkie pięć eskadr jest obecnie zaangażowane w działania operacyjne, zarówno w kraju, jak i za granicą. Ich obowiązki obejmują dyżury bojowe w systemie obrony przestrzeni powietrznej (QRA) przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu w Wielkiej Brytanii, a także na Południowym Atlantyku. W ostatnim przypadku zapewnienie dostaw na odległość 8000 mil jest wyzwaniem, jednak jest wykonywalne, dzięki naszemu kompleksowemu podejściu i współpracy z naszymi krajami i firmami partnerskimi”.

Inną ważną dla RAF kwestią w ostatnich miesiącach był TyTAN. „Współpracujemy z BAE Systems w programie TyTAN i analizujemy, jak możemy skuteczniej i efektywniej działać. Wszystkie firmy partnerskie są zaangażowane, aby zapewnić dostawy zaopatrzenia. TyTAN działa dopiero od dwóch lat, ale widzę już 30% obniżenie kosztu godziny lotu, co możemy przełożyć na nowe zdolności”.

„To znacząca poprawa wydajności, jeżeli chodzi o liczbę godzin lotu, jaką wykonujemy przy tych samych kosztach. Jest to także ważna zmiana zachowania, nie tylko dla RAF, które pytają partnerów o różne dostawy, ale także dla naszych firm partnerskich. Większa skuteczność i większe zdolności – to podstawowe czynniki TyTANa, które przyczynią się do tego, w jaki sposób Typhoon może się rozwinąć w przyszłości”.

Wicemarszałek Mayhew stwierdził, że jego zdaniem samolot wkracza teraz w interesujący okres życia. Powiedział: „to bardzo ekscytujący czas i jesteśmy niezwykle zadowoleni z samolotu. To jeden z tych samolotów, które wyglądają dobrze i dlatego latają dobrze. Mogę powiedzieć z ręką na sercu, jako ktoś kto ma doświadczenie zarówno jako pilot, i jako dowódca jednostki bojowej i przeszkolenia operacyjnego, że to wspaniały, sprawdzony samolot wielozadaniowy”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony