Poprzeczny pas na EPML już działa
Po wielu latach zapowiedzi i przygotowań poprzeczny pas startowy mieleckiego lotniska został ponownie włączony do użytkowania. Oficjalnie został on wykreślony z obowiązujących map lotniczych w roku 2006. Wiele lat temu w czasie, kiedy zmianie uległy granice lotniska robiono wszystko, aby krótszy pas startowy 18 – 36 pozostał. W lokalnej prasie pojawiło się wiele artykułów na ten temat (Czy wróci pas poprzeczny na EPML?, Janusz Chodorowski: "Lotnisko w rękach miasta", Cięcie lotniska – szansa czy zagrożenie). W tym celu zachowano wszelkie niezbędne wymogi, jakie stawiało prawo min. zachowano pole wzlotów oraz przygotowano plan zagospodarowania przestrzennego tak, aby nowo powstałe zabudowania nie wchodziły w kolizję z pasem. Pod względem fizycznym pas startowy był gotowy do certyfikowania.
Wśród obrońców pasa na kierunku 18 – 36 byli piloci z mieleckich szkół pilotażu. Niekiedy warunki pogodowe a w szczególności kierunek oraz siła wiatru aż proszą się o wykorzystanie pasa poprzecznego. Głównym powodem przywrócenia pasa 18 – 36 były względy bezpieczeństwa. Zarząd lotniska Mielec dokonał wszelkich starań aby młodzi adepci lotnictwa mogli wykonywać bezpiecznie operacje lotnicze w sytuacji gdy kierunek i siła wiatru zagrażają bepieczeństwu podczas startu i lądowania. Nie jest on jednak dostępny dla wszystkich samolotów z uwagi na ograniczenie długości i szerokości – 659 m x 25 m oraz nośności PCN40/F/B/X/T.
Nie mniej jednak może on bez problemów podejmować lekkie samoloty lotnictwa ogólnego. Pas 18 – 36 oraz jego najbliższe otoczenie zyskało nowe oznaczenia zarówno pionowe jak i poziome min. odnowiono malowanie pasa, wprowadzono poprzeczki zatrzymania na drogach kołowania, zainstalowano informacyjne tablice świetlne). Aktualnie kod referencyjny lotniska to 4B (Wielkie zmiany na lotnisku w Mielcu) umożliwia lądowanie i obsługę samolotów o rozpiętości skrzydeł do 24 m oraz o rozstawie kół głównego podwozia do 6 m.
Wizualizacja pas 36 – 18 (fot. epmlspotters.pl)
Wizualizacja pas 36 – 18 oraz drogi kołowania C, D (fot. epmlspotters.pl)
Najnowsze mapy dostępne na stronach AIP Polska zawierają już aktualizację mieleckiego lotniska w zakresie:
– włączenie krótszego pasa 18 – 36 (175 – 355)
– oznaczenie dróg kołowania C oraz D
– oznaczenie świateł wskaźnika ścieżki podejścia precyzyjnego PAPI
Samolot na poprzecznym pasie EPML (fot. epmlspotters.pl)
AIP Polska – mapy operacyjne lotniska Mielec EPML
• Specyfikacja Lotniska EPML
• Plan Lotniska EPML
• Mapa operacyjna dla lotów VFR 1
• Mapa operacyjna dla lotów VFR 2
• Mapa operacyjna dla lotów VFR 3
Lotnisko położone jest w odległości 5km od centrum miasta Mielec, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Euro-Park” Mielec. Posiada dwie prostopadłe drogi startowe o nawierzchni asfaltowo-betonowej. Długość głównej drogi startowej wynosi 2498m i szerokości 60m, natomiast pomocniczej drogi startowej 659m i szerokości 25m. Po północnej stronie głównej drogi startowej zlokalizowany jest trawiasty pas startowy o długości 610m i szerokości 100m, przeznaczony głównie dla lotnictwa sportowego. Na lotnisku ustanowione jest dodatkowe lotnicze przejście graniczne dla ruchu osobowego, którego obsługę prowadzi Placówka Straży Granicznej Lotniska Rzeszów Jesionka.
Więcej informacji na stronie www.epmlspotters.pl
Komentarze