Rozgięta deltka - Komunikat bezpieczeństwa firmy Dudek Paragliders
Firma Dudek Paragliders opublikowała komunikat bezpieczeństwa nr 01/2015, dotyczący poprawnego montażu i kontroli deltek.
W dniu 13.08.2015 r. miało miejsce zdarzenie z udziałem paralotni Hadron Duo 34 i wózka dwuosobowego. Według relacji pilota do zdarzenia doszło, gdy w momencie wyjścia ze stromej spirali deltka z rzędu „A” po lewej stronie rozgięła się i wysunęła z taśmy nośnej, doprowadzając do zluzowania większości linek (lewej strony) z rzędu „A” i tym samym do utraty siły nośnej na skrzydle.
Pilot oświadczył również, że około siedmiu dni przed zdarzeniem, wymieniał osobiście część linek głównych z rzędu „A i B” po stronie lewej. Linki zostały wcześniej uszkodzone przez obracające się śmigło.
Po oględzinach paralotni w fabryce stwierdzono całkowite rozgięcie deltki rzędu „A” po stronie lewej z nakrętką zamocowaną na jej gwincie górnym. Dolny gwint na pręcie deltki jak i w nakrętce nie nosił śladów uszkodzenia (zerwania). Stwierdzono również deformację deltki w rzędzie „B”, która nastąpiła najprawdopodobniej w skutek gwałtownego przejęcia większości obciążenia po rozgięciu się deltki „A”.
Deltka w rzędzie „B” była dokręcona w taki sposób, że jej dolny gwint w dużej części wystawał poza nakrętkę (a więc była przekręcona). Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że deltka w rzędzie „A”, po wymianie linek, została skręcona w podobny, nieprawidłowy sposób.
Firma Dudek Paragliders używa atestowanych deltek francuskiej firmy Peguet. Przeprowadzone testy wytrzymałościowe dla połączenia taśmy nośnej z deltką wykazały, że w wyniku działania nadmiernych sił zerwaniu w każdym z przypadków uległa taśma nośna a nie deltka.
Na górnym gwincie deltka posiada kołnierz zabezpieczający, chroniący przed nadmiernym skręceniem (przekręceniem). Użycie zbyt dużej siły podczas dokręcania deltki może w skrajnych przypadkach doprowadzić do zerwania tego zabezpieczenia oraz do zniszczenia gwintu.
Skręcanie uprzednio rozgiętej deltki, gdy został zwiększony dystans pomiędzy gwintem dolnym a górnym, będzie prowadzić do pojawienia się gwintu pod nakrętką, co również jest oznaką nieprawidłowego skręcenia.
UWAGA! Deltka skręcona w sposób nieprawidłowy, gdy dolna część gwintu pręta deltki nie połączy się prawidłowo z nakrętką, nie posiada odpowiedniej wytrzymałości i pod obciążeniem deltka może zostać otwarta i rozgięta.
Prosimy pilotów o zapoznanie się z poniższymi zdjęciami w celu poprawnego przeprowadzania kontroli przedstartowej i w trakcie użytkowania sprzętu.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym Komunikat Bezpieczeństwa nr 01/2015
Komentarze