Zadaj pytanie nowemu prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego!

wywiad dlapilota.pl

16 października 2012 r., decyzją Prezesa Rady Ministrów, na stanowisko Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego został powołany Piotr Ołowski. Dla całego środowiska lotniczego jest to niezwykle istotna informacja, która potencjalnie zapowiada zmiany mogące wpłynąć na każdy aspekt lotnictwa w naszym kraju. Co ważne, nowy Prezes przez lata był pilotem liniowym, który wykonując swoje obowiązki, z pewnością dobrze poznał jego bolączki i niedomagania.


Jaką zatem linię działania obierze Prezes Ołowski? Co będzie chciał zmienić? Czy uda mu się wpłynąć na nastawienie urzędników, aby ci byli bardziej przyjaźni petentowi? Czy spróbuje uprościć biurokrację Urzędu? Czy będzie się wsłuchiwał w głos general aviation? Są to fundamentalne pytania, które m.in. zamierzamy zadać podczas wywiadu z nowym Prezesem ULC. Rozmowa zostanie przeprowadzona w najbliższych dniach.


Z pewnością okazja ta wymaga poruszenia także innych tematów i usłyszenia od osoby piastującej najwyższe stanowisko w krajowych władzach lotniczych, odpowiedzi na nurtujące pytania.


Dlatego zapraszamy Was - Czytelników portalu dlapilota.pl - do zadania swoich pytań poprzez wpisanie ich w komentarzach poniżej.

Być może jest to jedyna okazja, aby otrzymać od Prezesa ULC bezpośrednią na nie odpowiedź.  (Zastrzegamy sobie prawo do wyboru pytań, które zadamy nowemu prezesowi ULC.)
 

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Szanowni Państwo ,,względem końca świata'', to zapowiadali ten KONIEC na godziny przedpołudniowe dnia 22 grudnia Roku Pańskiego 2012 Anno Domini. To dość bliski termin, ale ,,póki co'', jakoś ucichło. A co mi tam i tak zawsze jestem przygotowany na NIEZNANE.

A kiedy będzie koniec świata?

Kiedy będziemy mogli zdawać ATPL(A) po Polsku?

wtedy kiedy język polski będzie urzędowym językiem używanym w swiatowym lotnictwie komunikacyjnym, po co Ci ATPL jeśli nie będziesz mógł z niego korzystać?, natomiast jeśli znasz język na poziomie LEVEL4 to mając odpowiednią wiedzę poradzisz sobie z egzaminami

A ja chcę mieć licencję zawodową i latać w Polsce. To dlaczego wymagają żebym zdawał egzaminy po angielsku?
Poco musimy zdawać teorię po angielsku skoro nie upoważnia ona nas do latania za granicą.

Czy jako człowiek lotnictwa, prawnik oraz były poseł pracujący nad ostatnią nowelizacją ustawy Prawo lotnicze, a teraz Prezes Urzędu, odbiera tę ustawę jako przyjazną i sprzyjającą rozwojowi polskiego lotnictwa cywilnego ? Jakie zmiany widziałby Pan Prezes możliwe do wprowadzenia do ustawy jeszcze z tej kadencji Sejmu.

Czy zdejmie Pan nadzór ULC nad prywatnym użytkowaniem lotni i paralotni oraz licencjonowaniem pilotów takich urządzeń i przekaże to na przykład Aeroklubowi jak to zrobiło pół Europy?

Czy będzie Pan rozwijał i wspierał projekt - STMS - system transportu małymi samolotami?

Czy Pan Prezes będzie informował środowisko lotnicze o postępach w realizacji programu naprawczego z jakim Pan Minister Nowak wysłał Pana do ULC, czy też jak zwykle po zdobyciu władzy sprawa rozejdzie się po kościach ? I drugie pytanie, kiedy wreszcie zostaną opublikowane wszystkie brakujące rozporządzenia wykonawcze do nowej ustawy lotniczej, za brak których odwołano Pana Prezesa Kruszyńskiego (podobno) ?

Panie Prezesie, LOT od kilku lat z rzędu przynosi duże straty, których suma pewnie już wynosi tyle, że przekręt Amber Gold to mały pikuś. Majątku nie ma już żadnego, bo wszystko sprzedali. Co Pan zamierza zrobić, żeby dostać sprawozdanie finansowe od LOT i czy cofnie Pan LOT koncesję, jeśli stwierdzi Pan, że LOT nie spełnia wymagań kapitałowych i płynności określonych w prawie unijnym ?

Ciekawe że nikt za głośno nie mówi że ten przekręt Ambergold był wymierzony w LOT.
Czy czasem LOT nie powinien wystąpić z roszczeniami, że przekręty sztucznie zaniżyły wartość usług proponowaną przez LOT i to w okresie w którym mógłby rzeczywiście swoje straty zmniejszyć?

LER mądry jesteś niesłychanie - tylko spróbuj się zastanowić czy na prawdę zniszczenie wszystkiego co polskie da Ci satysfakcję?

Jakimi pomysłami na ULC udało się Panu Prezesowi przekonać komisję kwalifikacyjną i osobiście Ministra Nowaka, że to Pan jest tym najlepszym kandydatem na fotel Prezesa ULC spośród wielu ?

Dlaczego nie udało się p. Ołowskiemu wygrać już pierwszego konkursu na fotel Prezesa z wiosny ?

Kiedy będą podwyżki płac bo dawno nie było i z kasą cienko

Chyba na niektóre pytania zadawane przez kolegów powinni odpowiadać poszczególni urzędnicy, których rolą jest realizowanie zadań określonych w wytycznych, prawie i przepisach dotyczących lotnictwa. Prezes powinien być managerem stojącym na straży ich przestrzegania i reprezentantem polityki Państwa w tym zakresie. O ile słusznym jest wskazywanie przez środowisko lotnicze problemów istotnych, hamujących rozwój awiacji i utrudniających życie dużej grupy lotników tak detalami powinni zajmować się urzędnicy bo za to biorą pieniądze. Według mnie takimi dużymi problemami dla GA (bo ten sektor reprezentuję) są dla przykładu:
- mające stałe miejsce w polskiej przestrzeni powietrznej "elastyczne" struktury (TSA, TRA, TFR, MRT, EA itp), pozwalające wojskowym darmozjadom na blokowanie ogromnych obszarów przestrzeni G bez uzasadnienia (choćby dla lotów szkolnych samolotów wojskowych po trasach nie przekraczających V 250kt);
- brak jakiejkolwiek "walki" i zaangażowania w utrzymanie lub wdrożenie polskich, niejednokrotnie lepszych niż europejskie, regulacji ze strony naszych wspaniałych reprezentantów lotnictwa polskiego z ULC na etapie formułowania nowych przepisów np w EASA;
- brak jakiejkolwiek odpowiedzialności urzędników ULC za "tworzenie" własnych interpretacji przepisów lotniczych przy totalnym olewaniu KPA, skutkujących rozbiciem lub hamowaniem rozwoju działalności lotniczej;
- budowanie betonowej, w większości emerycko-wojskowej struktury ULC tworzącej własne, jedynie słuszne interpretacje przepisów, oraz czerpanie z zajmowanych kierowniczych stanowisk korzyści materialnych w postaci organizowania szkoleń, przyjmowania egzaminów LKE itp.
- wielkim zagrożeniem jest również projekt (w którym uczestniczył Pan Prezes) utworzenia wojskowego ULC, ściśle współpracującego z istniejącym (chociaż w 80-ciu procentach też wojskowym), który oprócz zwiększenia ilości bezproduktywnych darmozjadów stworzy barierę dla adeptów lotnictwa cywilnego, otwierając tym samym autostradę do nieba dla młodziutkich emerytów wojskowych.
Tematów oczywiście jest wiele rzeczy do zrobienia ale żeby móc służyć środowisku to trzeba je znać, rozumieć jego potrzeby i wychodzić na przeciw jego oczekiwaniom co w wypadku Pana Kruszyńskiego a przede wszystkim szarej, zapatrzonej w swoje partykularne interesy eminencji pana ZM nie miało miejsca.
I proszę pamiętać przez cały czas urzędowania: Jest Pan reprezentantem LOTNICTWA CYWILNEGO !!!

Jesteś przekonany, że byli wojskowi interpretują prawo na swój sposób, jednak nie przyszło ci do głowy, że może starają się przestrzegać zapisów prawa lotniczego. Czy sądzisz, że pracownicy cywilni lepiej wykonują obowiązki ponieważ są po uczelniach cywilnych, otóż informuję cię, że prawie wszyscy wojskowi pracujący w ULC oprócz ukończenia wyższej szkoły wojskowej lub akademii mają ukończone również cywilne uczelnie w tym najczęściej jest to Politechnika. Byli wojskowi to stabilna merytoryczna kadra ULC, dlaczego tak się dzieje? Otóż piloci cywilni nie chcą pełnić funkcji urzędnika, gdy jest bum w lotnictwie i nie opłaca się im pracować za marne pieniądze w ULC i przyjmować ciągle upokorzenia bo przecież urzędnik zawsze jest winien a nie polityk i można w niego „walić” jak w bęben. Natomiast gdy przychodzi kryzys i linie lotnicze zwalniają pilotów, to na zasadzie przetrzymania kryzysu piloci zatrudniają się jako urzędnicy w ULC. Czy wiesz ile trzeba włozyć energii i czasu, żeby takie pilota przyuczyc do czynnosci urzedniczych. Gdy go już nauczysz, to się okazuje że ten pilot własnie znalazł sobie pracę w liniach lotniczych, no a ty masz problem co dalej. A teraz z innej beczki, większość pilotów wojskowych chętnie by zdobyła licencje cywilne, na statkach powietrznych na których wykonują loty, jednak polityka w Polsce jest tak prowadzona, aby nie dopuścić do takiej sytuacji i nie wydrenować pilotów z wojska, bo tam, jak zapewnie wiesz, zarobki są o wiele mniejsze niż w liniach lotniczych. MON przez cały czas lobuje za utrzymaniem takiej sytuacji zamiast dążyć do wyrównania statusu materialnego.

Jeżeli ,,wojskowy Anonim'', aż tak rozgoryczony, zamiast szukać wrażeń i mieszać w Urzędzie Lotnictwa CYWILNEGO, niech się oplakatuje i rozpocznie pikietę pod MON. Jest was w ULC tak wielu, że ani chybi, że was pan Siemoniak dostrzeże podczas pikiety pod swoim ministerstwem. Ja na jego miejscu NATYCHMIAST wszystkich wojskowych ,,wczesnych emerytów'', zatrudniłbym w Narodowych Siłach Rezerwowych. Tam wasze miejsce, zresztą zgodne z przygotowaniem, bo w ULC nie potrzeba KOMBINATORÓW, którzy do tego URZĘDU wskoczyli na z góry przez siebie upatrzone pozycje, czyli na ciepłe posadki. Jak to możliwe, że facet zdrów, jak byk w ULC - u siedzi ,,na urzędzie'' dyrektora departamentu, emeryturę bierze z wojska, pensję z ULC, a co jakiś czas awansuje na kolejne stopnie wojskowe. Idź teraz lotniku cywilny do takiego coś załatwić, to chociażbyś nie wiem jak porządnie napisał pisma, czy zrobił jakiekolwiek instrukcje, - prędzej buty zedrzesz podczas pielgrzymek na Flisa. Zawsze masz, jak w banku, że ciebie taki ex płk to w celu podkreślenia ,,swojej władzy'' odpowiednio zacznie czołgać po paragrafach, o których sam elementarnego pojęcia nie ma za grosz, bo niedawno jeszcze strzelał do wszystkiego co cywilne. Jeżeli nowy prezes nie zrobi na początku swojej kadencji porządku w Urzędzie Lotnictwa CYWILNEGO, to ta Soldateska raz, dwa zakończy jego karierę, a lotnictwo cywilne dalej będzie zależne od łaski / niełaski ,,emerytów wojskowych'', tudzież ich synalków i córeczek, których w każdym departamencie MULTUM. Albo ULC, albo kolejny ,,urząd'' z rodzinami ,,na swoim''. Innej alternatywy NIE MA, jeżeli polskie lotnictwo cywilne ma się dalej rozwijać w UE, w której wg danych EUROSTATU rynek pasażera lotniczego przekroczył MILIARD.

ATIS a ty swoje jak zdarta płyta, dlatego nie dziwię się, że masz kłopoty z poprawnym myśleniem. Gdyby było inaczej, to potrafilbys zrozumieć wymogi zawarte w prawie i nie przynosiłbyś badziewia do podpisu, wówczas ci wojskowi o których z taka namiętnością piszesz, nie musieliby cie przeczołgać po paragrafach. Wojskowi pewnie ci nieźle wstawili w d....ę, gdy odbywałeś służbę wojskową. Widać, że nadal masz z tym problem, ale to twój problem.

nie tylko jego, tylko całego środowiska cywilnego. O jakości instytucji lotniczych chyba doskonale świadczy nawarstwiająca się ilość problemów zgłaszanych powyżej i poniżej.

Do 1813 HRS Anonima: otóż wyobraź sobie, że zawsze przynoszę porządne sprawy do ULC i to nie ,,do podpisu'', ale do ZATWIERDZENIA. Niestety, ZAWSZE trafiam na BADZIEWIE WOJSKOWE za ULC - owym biurkiem, które zamiast znać się na CYWILNEJ DOKUMENTACJI LOTNICZEJ, najpierw swoim trepowskim zwyczajem patrzy, czy mam portki w kant lub buty na glanc. Ale przyjdą czasy, kiedy napiszemy pod adresem takiego, jak ty ,,Anonima'', że był i go na Flisa NI MA...

Szanowny Kolego napisz konkretnie do kogo tam chodzisz i kto ci sprawia taką trudność, może okazać się z jednym człowiekiem masz doczynienia a na wszystkich narzekasz. Ja zalatwiałem swoje sprawy w ULC i spotykałem się wielokrotnie z byłymi wojskowymi i nigdy mi nie odmówiono pomocy, oczywiście w granicach prawa. Rzczywiście jest tam jeden gigant i istnieje duże prawdopodobieństwo, że na tego samego wielu sie natkneło. Pamiętaj, że łyżka dziegciu może zepsuć cała beczke miodu, dlatego swoje pretensje trzeba dokładnie umiejscowić, bo tak to wygląda, że prowadzisz jakąs swoją krucjatę z kolegami pilotami, którzy mieli przyjemnosć wykonywać loty na samolotach wojskowych. Nie jesteś od nich ani lepszy ani gorszy, ale jeżeli za każdym razem występujesz na tym forum i ich opluwasz nie dziw się, że oni Ciebie nie kochają. Mówiąc szczerze to ta nagonka na wojskowych pilotów jest niezrozumiała. Ja osobiscie miałem doczynienia z instruktorami wojskowymi i ten czas szkolenia wspominam z uznaniem dla wiedzy i kultury tych ludzi. Dlatego nie do końca ta Twoja krucjata jest zrozumiała przynajmniej dla mnie.

tradycyjna śpiewka służb. Powiedz mi kim jesteś a już ci się dobierzemy do ..

A co mam robić na emeryturze w wieku 37 lat? Takie samo mam prawo latac jak i Ty. Po to się szkoliłem i kupe pieniędzy z podatków państwo zainwestowało w moje szkolenie. Dobrze niech wreście zrobią tak jak w innych normalnych krajach. W normalnych krajach wojsko odchodzi z armii, ma licencje, może latać na czym chce i gdzie chce. Już jestem pilotem cywilnym, (chodz jestem nim od 16 roku życia). Nareście będzie normalnie. Pozdrawiam.

cywil, jak nie wiesz, co masz robić na emeryturze w wieku 37 lat, to po odpowiedź idź do premiera. Może, akurat ciebie zwolni, czy ułaskawi od obowiązku pracy w PRL BIS do 67 lat.

Co Pan Prezes ma zamiar zrobić z pracującymi w ULC emerytami cywilnymi i wojskowymi ? Zabierają tylko miejsce młodym.

Pytań kilka do Prezesa Urzędu

W związku z wydaniem przez niego w dniu 17 października br. Decyzji Nr 25 ws. wprowadzenia angielskiej nazwy dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego, która zmienia nazwę z „Civil Aviaton Office (CAO)” na „Civil Aviation Authority (CAA)”, która „wchodzi w życie z dniem podpisania”, będącym pierwszym dniem urzędowania nowego Prezesa, prosiłbym o zadanie Prezesowi następujących pytań:

1) Czy w związku z tą Decyzją Prezes natychmiast przerwie wydawanie licencji i certyfikatów ze starą nazwą CAO, czy też nadal będzie je wydawał na „nieważnych” drukach, a jeśli tak, to czy wydawanie takich licencji i certyfikatów na „nieważnych” drukach (z nazwą CAO) będzie naruszeniem prawa, czy też nie ? Jaka jest opinia Prezesa ws. ich uznawania przez orany obcych państw w kontekście inspekcji SAFA ?

2) Jeśli Prezes przerwie wydawanie licencji i certyfikatów na drukach ze starą nazwą Urzędu (CAO) (nieważnych ?), to kiedy można się spodziewać wznowienia procesów wydawania tych dokumentów na drukach określonych w Decyzji ?

3) W jakim terminie, trybie i na czyj koszt należy wymienić licencje i certyfikaty wydane na drukach z uchyloną nazwą Urzędu (CAO) ?

4) Kogo Prezes obciąży odpowiedzialnością i ukarze za ten incydent ?

Serdecznie pozdrawiam Pana Prezesa i sukcesów mu życzę.

Czy Pan Prezes ULC (niewątpliwie znając Lot z racji swojej pracy w latach poprzednich, a obecnie będąc z definicji ustawowej drugą osobą po ministrze właściwym ds transportu - odpowiedzialna za kreowanie polityki państwowej w zakresie transportu lotniczego), mógłby się odnieść do następującej opinii tak uniwersalnych (podobno) ekspertów:

W Polsce dla nowych przewoźników mogą się pojawić silne problemy na starcie. LOT kontroluje w regionalnych portach lotniczych spółki zajmujące się naziemną obsługą samolotów, taką jak odladzanie lub wyładunek bagaży i pozostanie na długo największym klientem, z którego zdaniem zarząd każdego lotniska będzie się liczył. Dodatkowo wg wypowiedzi prof. Rydzykowskiego z Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego osoby związna z LOT-em pełnią główne funkcje strategiczne w Polskich Portach Lotniczych i w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Źródło: Adam Fularz
Railway Statistics Centre
Centrum Statystyki Kolejowej
DISCUSSION AND WORKING PAPER
SERIES - SERIA: DOKUMENTY ROBOCZE I DO DYSKUSJI. In order to obtain a copy please contact a librarian at Katedra Transportu: Katedr(at)poczta.onet.pl or dial the following phone number:+48604443623
The views and interpretations herein are those ot the
author and should not be attributed to the Railway

Fragment w tekście: ,,osoby związna z LOT-em....'' jest wkopiowany zgodnie z ORYGINALNĄ pisownią ww eksperta, co raczej extra komentarza ,,względem'' tego, co ów ekspert prezentuje - nie wymaga.
Gdyby Pan Prezes ULC miał ew. jakieś wątpliwości, może Pan zadzwonić pod wyżej podany nr telefonu, ponieważ ekspert Fularz podał ten numer przy swojej publikacji.

Pytanie końcowe, na ile opinie obydwu ekspertów są wiarygodne w aspekcie rządowej polityki transportowej? Jeżeli tak, to może owych ekspertów trzeba zatrudnić w ULC na etatach doradców....

Panie Prezesie
1. Czy zamierza Pan dążyć do wydzielenia z ULC organu nadzorującego (tak zwanego NSA)? W chwili obecnej funkcję tą sprawuje Departament Żeglugi Powietrznej w ULC.

Kiedy będzie obowiązek malowania i oświetlania masztów telefonii komórkowej i masztów rejestracji danych meteorologicznych

Wtedy gdy zniesione zostanie 150 m jako minimalna wysokość lotu... :)
A tak na poważnie - każdy obiekt o wysokości powyżej 30 m npt (a w odległości 5 km od lotniska nawet niższe) jest uzgadniany z ULC i Wojskami Lotniczymi.
Ktoś tam niżej pisał o wiatrakach - postwilem ich trochę i wszystkie musiały posiadać oznakowanie przeszkodowe dzienne i nocne.

Tu można by jeszcze dodać obowiązek oświetlania najwyższego punktu przeszkody nie egzekwowany w stosunku do obracających się wiatraków!

Jeśli mogę coś zasugerować redakcji dlapilota - dobrze by było zrobić coś na wzór tuskometru.

Czy w wpływy z akcyzy są na tyle wysokie, żeby zagrażać bezpieczeństwu lotniczemu przez ograniczenie dostępności paliw lotniczych, co bardzo utrudnia stosowanie się do wymagań np.PL-6?

Ten temat bardzo mnie interesuje. Zapewne nie jest to zależne od ULC ale na pewno dużo mogą w temacie.

Czy kwota wpływów z akcyzy (w skali kraju) podzielona przez liczbę sprzedanych litrów paliwa akcyzowego i bezakcyzowego nie dałaby przypadkiem śmiesznie małej kwoty w ilości kilku groszy na każdym litrze? Zmierzam do tego, że może lepiej tak jak z paliwem samochodowym dodać akcyzę do każdego litra niezależnie od przeznaczenia. Jeden warunek - nie 1,80zł/litr, tylko tyle ile trzeba, np. 10gr/litr. A od wpływów z akcyzy jeszcze trzeba odjąć koszty urzędników, którzy "sprawują" nadzór nad tym całym bajzlem.

Prawda jest taka (do potwierdzenie na każdej stacji z AVGAS), że sprzedaż paliw z akcyzą to ledwie kilka procent obrotów (ok. 2%). Każdy inny radzi sobie jak może...

Kiedy ULC dostrzeże zjawisko występowania GPS i w związku z tym opracowania podejść GPS?

Czy dalej w polskim systemie prawnym możliwe jest wykonywanie lotu, który nie ani statusu cywilnego ani wojskowego czy Prezes zamierza coś z tym zrobić? Jakie jeszcze możliwe są statusy lotów?

Czy nie jest to sytuacja niebezpieczna że w przestrzeni powietrznej mogą znajdować się statki powietrzne nie przestrzegające żadnych reguł lub reguł niedookreślonych!

Czy ULC (w oparciu o swój wykwalifikowany personel) jest w stanie odnieść się do założeń modelu profesora Biniendy i oświecić środowisko lotnicze czy model ten nie ma podstaw do zastosowania w przypadku katastrofy Tu-154 czy też ma?

Kiedy zostanie skasowany zapis mówiący że lot VFR, musi odbywać się z widocznością ziemi? Może przecież odbywać się również z widocznością chmur przy zachowaniu odpowiednich separacji od tych chmur i pewności, że warunki do lądowania są i będą powyżej minimalnych dla VMC. Żaden aneks nas nie obligował do tego żeby takie restrykcyjne regulacje wprowadzać.

w naszych warunkach klimatycznych czasami bezpieczniej by było przelecieć nad obszarem ograniczonej widzialności (np porannych mgieł radiacyjnych na obszarze 10-20km)

Kiedy będą regulacje dla bezzałogowych statków powietrznych, które przy aktualnym stanie prawnym mogą stanowić niebezpieczeństwo dla pozostałego lotnictwa.

Kiedy będzie skasowany bezsensowny zapis ograniczenia użytkowania śmigłowca przy widzialności poniżej 1km.
Nie pozwala to np robienia próby śmigłowca w zawisie, czy też manewrowania przy ziemi, a widzialność 1km nie jest do tego potrzebna! Równie dobrze można by nakazać montowanie do każdego śmigłowca skrzydeł!
Takie bzdury powodują degradacje prawa i sztuczne ograniczenie zastosowania tego typu sprzętu.
Śmigłowiec może lecieć z dowolną prędkością, pilot jest w stanie ocenić czy będzie w stanie dostrzec przeszkodę - poprzedni zapis był optymalny.

Kiedy CAŁA Polska przestrzeń powietrzna, będzie sklasyfikowana zgodnie z wymogami ICAO.

1. Kiedy przestaniemy być ostatnim krajem w Europie gdzie w AIP są metry a nie stopy?
2. Dlaczego licencji nie wydaje się następnego dnia tak jak świadectwa rejestracji samolotu gdzie potrzeba więcej dokumentów? Na czym polega ta magiczna weryfikacja gdzie dokumenty krążą po działach a i tak mógłby sprawdzić egzaminator czy jest zaświadczenie teoretyczne, czy ośrodek ma certyfikat itd.
3. Kiedy zginą potworki typu że jak chcę zrobić krąg czyimś samolotem to wypada zmienić świadectwo rejestracji wpisując mnie na użytkownika, skąd się wziął wymóg ktp dla pilota ga, czy ktoś coś podmajstrował w ankesie 6 ? Czy samolot do szkolenia to samolot w sensie obsługi do przewozu? i wiele innych
4. Kiedy ulc przestanie być dealerem relty, a stanie się organem który nadzoruje ośrodki?
5. Kiedy w kryteriach naboru do ulc zacznie być preferowane doświadczenie w lotnictwie cywilnym a nie lotnictwie, bo skutkuje to wiadomo czym
6. Kiedy zostanie uznany gps - skoro i tak się go używa np. w FMS?
7. Czy zostanie wprowadzony obowiązujący w wielu krajach gdzie nie potrzeba przeprowadzać szkoleń w wznowieniowych w licencji (np. UK 5lat) - jest obowiązkiem nadzoru zdefiniować (as determined by authority w fcl)
8. Kiedy ktoś powie urzędnikom że ulc jest instytucją usługową, wytłumaczy że na wydanie licencji nie ma miesiąca bo to z niczego nie wynika, wytłumaczy błąd starej śpiewki że w Anglii, Niemczech, Francji mają źle i niedługo się coś tam zmieni, a my wybiegamy przez szereg, wytłumaczy że troska o całkowite bezpieczeństwo kończy się brakiem latania itp.
Życzę powododzenia!
Gdyby Pan zrobił chociaż połowę z tego to wszyscy by Pana pamiętali jak człowieka co coś zrobił w tym urzędzie. Życzę powodzenia i żeby po paru miesiącach nie był Pan po drugiej stronie barykady.

gdzie jest wymóg ktp?

Pkt 9.4.1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych
Ktoś rozciągnął duże samoloty na małe z aneksu 6.

Panie Prezesie,
kiedy legalizacja stref EA? Strefy wprowadzane na potrzeby przedsiewziec lotniczych nie są wymienione w rozporzadzeniu w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej.

Witam, moje pytanie to: Dlaczego w polskich znakach nie można używać litery J ??

Wiemy ze kazdy kraj moze wprowadzic odstepstwo od przepisow. Czy ULC planuje wprowadzenie takiego odstepstwa aby czlowiek ktory zdal egzamin na licencje czy uprawnienie mogl od razu z niego skorzystac a nie po miesiacu oczekiwania ?

Czy planowane jest odstepstwo aby kazde FTO moglo wykonywa loty Z A do A na podstawie certyfikatu a nie jakis obejsc, ktore sa masowo uzywane, aby dorobic?

Szanowny Panie Prezesie, czy w niedalekiej przyszłości zmieni się sposób przyznawania certyfikatów AOC dla firm? Mam na myśli czy będzie wprowadzona jakaś uproszczona procedura która skróci czas oczekiwania przyznania tego certyfikatu? Czy ULC będzie ograniczać ilość certyfikatów?
I pytanie ogólne, jaki jest plan działania, rozwoju ULC w najbliższych latach?
Pozdrawiam