Przejdź do treści
Stanisław Szczepanowski i mechanik Jerzy Chudy przy samolocie E-300L SP-ACM, Air Show Radom 2009
Źródło artykułu

Z życia aeroklubów: Aeroklub Radomski "Chętnie odwiedzają nas piloci z Polski…"

O historii, działalności, planach na przyszłość Aeroklubu Radomskiego, a także infrastrukturze i dostępności miejscowego lotniska dla pilotów lotnictwa ogólnego, z Dyrektorem Aeroklubu rozmawia Marcin Ziółek.

Stanisław Szczepanowski: (ur. 1957 r.). 2000 r. - zawodowy Menadżer Organizacji Imprez Sportowych, 2009 Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie - stopień Instruktora Dyscypliny Sportu - Akrobacja Lotnicza, Sport Samolotowy, Sport Szybowcowy, 2011 r. Wyższa Szkoła Trenerów Sportu w Warszawie - tytuł Trener Klasy Drugiej - sporty Lotnicze

1974 r. - szkolenie spadochronowe  Krosno - 9 skoków, 1975 r. - szkolenie szybowcowe – Piastów, 1976 r. - szkolenie samolotowe – Piastów 1977 r. - kurs inst. szybowcowych w Nowym Targu, 1977 r. 1 październik - rozpoczęcie pracy w Aeroklubie Radomskim jako instruktor, 1980 r. - kurs inst. samolotowych Jelenia Góra, 1989 r. - stanowisko Szefa Wyszkolenia w A.R. 1999 r. 2 stycznia Dyrektor A.R. Od 1982 roku Sędzia Międzynarodowy w Akrobacji Szybowcowej i Samolotowej. Uczestnik Mistrzostw Polski, Europy ,Świata i Olimpiad jako Polski Sędzia. Od 1999 r. Trener Kadry Polski w Akrobacji Samolotowej.

Nalot ogólny na szybowcach - ok 950 godz. na samolotach ok. 3200 godz. na śmigłowcach ok. 100 godz. 9 skoków
 


W szybowcu Bocian pil. Andrzej Pachocki z prawej instr. Stanisław Szczepanowski - Piastów 1979 r.


Marcin Ziółek: Ilu pilotów/skoczków dotychczas wyszkolił Aeroklub Radomski?

Stanisław Szczepanowski: Dorobek naszego Aeroklubu w minionym 65-leciu przedstawia się następująco: Sekcja szybowcowa wylatała ponad 47 tys. godzin, mówiąc obrazowo jest to około pięć i pół roku w powietrzu. Wylatano łącznie blisko pół miliona kilometrów (460 tys. km), czyli ponad 11 razy okrążono ziemię. Nasi piloci zdobyli 10 Złotych Odznak Szybowcowych z Trzema Diamentami, 35 Złotych i ponad 140 Srebrnych. W ciągu minionych lat wyszkoliliśmy podstawowo do III klasy 720 pilotów szybowcowych.

Sekcja samolotowa wylatała 38 tys. godzin. Wyszkolono do III klasy około 350 pilotów.  

Skoczkowie spadochronowi  wykonali przeszło 40 tys. skoków. Wg statystyk przez sekcję przewinęło się ponad 1000 osób. W najmłodszej sekcji motolotniowej latało dotychczas ponad 90 pilotów.

 

MP w akrobacji Piastów 1984 - drugi z lewej D-ca JW na Sadkowie płk. Ryszard Leszczyński, piąty z lewej Prezes A R Tadeusz Karwicki, czyta Gł. Sędzia Stanisław Szczepanowski, z prawej Kierownik AR płk. Lesław Andrzejewski

 
MZ: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej?

 

SS: Oprócz szkoleń samolotowych i szybowcowych oraz działalności sportowej aeroklub prowadzi jedynie szkolenie dla potrzeb Wojska – LPW samolotowe.

Akrobaci z Radomia - S.Szczepanowski,Dariusz andrzejewski i Zbigniew Żurek przy samolocie Zlin 526 AFS na Zgrupowaniu Kadry przed Mistrzostwami Polski Rado 1979 r.


MZ: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?

SS: Myślę że jest to powołanie Centralny Ośrodek Akrobacji Samolotowej (COAS) w 1975 r. a także największe imprezy samolotowe i szybowcowe rangi Mistrzostw Świata i Europy.

Z innych ciekawych wydarzeń to w sierpniu i wrześniu 39 roku stacjonowały na lotnisku samoloty  Karaś z II Dywizjonu Bombowców Lekkich. W dniu 2 września Karaś startujący z naszego lotniska zbombardował fabrykę w Olau na terenie Niemiec, zbombardowano także niemieckie jednostki pancerne okolicach Częstochowy. W czasie wojny lotnisko wykorzystywali Niemcy do celów szkoleniowych. W sierpniu 1944 stąd startowały samoloty na bombardowanie walczącej Warszawy.
 


Ekipa Polska na Mistrzostwach Europy w akrobacji w Speichersdorf RFN w 1987 r. od lewej - pil. Marek Chmiel, Kierownik Ekipy Mieczysław Bączek, pil. Adam Labus , asyst. Sedziego Tomasz Górski, pil.Janusz Kasperek, członek Jury Helmut Staś, Sędzia Stanisław Szczepanowski, mechanik Tadeusz Bieżuński

Ważną datą w historii Aeroklubu jest dzień 14.03.1975 r., kiedy powstał COAS. Pojawił się wtedy super wyczynowy na tamte czasy samolot akrobacyjny czyli poczciwy Zlin 526AFS. Od 1978 roku akrobaci latali na samolocie Zlin 50. W 1975 roku na naszym lotnisku rozegrano XII Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej. 

W 1978 roku Aeroklub Radomski był organizatorem Mistrzostw Państw Socjalistycznych w Akrobacji Samolotowej. W 1997 na naszym lotnisku pojawił się jeden z najlepszych samolotów na świecie Extra 300. Bez przesady można stwierdzić, że Aeroklub Radomski jest potęgą w akrobacji samolotowej. Nasz klub 14-krotnie organizował Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej i Szybowcowej seniorów i juniorów.
 

Po holowaniu pil. Joanna Chodakowska w samolocie PZL 101 Gawron  SP -CGG

Ukoronowaniem naszej pozycji w polskiej akrobacji było zorganizowanie w latach 2006, 2007, 2009, 2010 i 2013 imprez rangi Mistrzostw Świata i Europy. Niewątpliwie Mistrzostwa były wielkim sukcesem organizacyjnym, pewien niedosyt pozostawił brak sukcesu sportowego. 

Były też wspomnienia poważne, gdy dochodziło do nadzwyczajnych wydarzeń kiedy n.p. pilot lądował Zlinem 42 na Łysicy, kiedy pilot lecąc szybowcem z Turbi do Piastowa „pomylił drogę” i wylądował w ZSRR, czy też kiedy w czasie nocnych skoków spadochroniarz wylądował na drzewach cmentarza i głośno wzywał pomocy. 


Piloci Zygmunt Pudzianowski i Bogdan Jóżwicki przy szybowcu Foka C -lata siedemdziesiąte

Druga część wywiadu


W drugiej części wywiadu dowiecie się jakie są opinie na temat lokalizacji lotniska, jakie atrakcje czekają na odwiedzających, a także o planach inwestycyjnych aeroklubu. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony