Przejdź do treści
Źródło artykułu

VIII Forum Bezpiecznego Latania za nami, czyli świat po drugiej stronie radia

Zacznijmy od tego, że ósma edycja Forum Bezpiecznego Latania, pobiła rekord frekwencji. Na spotkanie które odbywało się równolegle w dwóch salach, przybyło ponad 80 pilotów i sympatyków lotnictwa.

Dwa lotniska: Warszawa Okęcie i Warszawa Modlin były sceną, na której uczestnicy Forum usłyszeli o pracy kontrolerów ruchu lotniczego. Choć geograficznie, lotniska te są dość blisko, to charakter wykonywanych na nich operacji, jest istotnie różny. EPWA, lotnisko zdominowane przez ruch komunikacyjny, ze śladową ilością lotów szkoleniowych, oraz EPMO z całkiem niezłą jak na polskie warunki infrastrukturą radiowo-nawigacyjną, na którym wykonywane są głównie loty szkolne i treningowe. Praca na wieży EPWA została omówiona przez kontrolera Macieja Szczukowskiego. Marcin Sekita, kontroler z TWR EPMO, przedstawił dwa przypadki które wydarzyły się podczas jego dyżuru. Prezentacja była wielowymiarowa i objęła zasięgiem, takie tematy jak: poprawność frazeologii, odpowiedzialność w wybranych klasach przestrzeni, zagadnienia z rodzaju nie rozumiem i nie chce albo nie mogę zrozumieć, a skończywszy na omówieniu procedur zilustrowanych na kartach lotnisk i próbie wypracowania zaleceń naprawczych dla ich twórców.

Ale wróćmy do meritum spotkania, którego celem było poznanie naszych lotniczych zachowań, okiem kontrolera. Zatem jak My Piloci, wyglądamy po drugiej stronie gruszki radiowej? Hm… Nie zawsze idealnie. Prowadzący, charyzmatyczny kontroler z TWR EPWA Maciej Szczukowski, przedstawił okraszone relaksującą muzyką, przypadki incydentów z lotniska Warszawa Okęcie. Przywołane, zdarzenia były skrajne, budując obrazy typów pilotów. A, w skrócie, są nimi: Pilot „Mi się należy”, Pilot arogant, Pilot “Wiem lepiej”, Pilot: “Ale o co chodzi”? i w końcu Pilot przygotowany. To nie jest żart.

Maciej SzczukowskiMarcin Sekita

“Nie, nie oznacza nie chcę”
Powszechnie wiadomo, że praca kontrolera, podlega ściśle ustalonym zasadom i procedurom. Obecni na sali poznali, wybrane czynniki mające wpływ na wydawane zezwolenia. Kluczowe okazało zrozumienie, że zdarzają się momenty (dość często) w których, sytuacja ruchowa (ograniczenia, separacje, prędkości samolotów, itd.) uniemożliwia wykonanie (w momencie kiedy się tego oczekuje) zaplanowanego zadania, takiego jak na przykład: niski przelot, czy kolejne podejście treningowe. Dlatego chyba łatwiej będzie teraz zrozumieć, utarte przez lata stereotypy: "Czemu nas nie chcą i ograniczają”.

Zebrane podczas Forum rady kontrolerów dla pilotów:

1. Przygotowuj się rzetelnie do lotu. Analizuj wszystkie dostępne materiały: oglądaj mapy, czytaj AIP, zapoznaj się z punktami meldowania (nic nowego!).
2. Komunikuj się w sposób profesjonalny. Używaj frazeologii lotniczej. Powtarzaj (Read back) to co musisz, aby kontroler wiedział, że zrozumiałeś polecenie.
3. Bądź wyrozumiały. Nie wściekaj się, jak nie dostajesz natychmiast tego o co prosisz. Po drugiej stronie radia, jest inny świat, którego nie widzisz.
4. Pamiętaj, że kontroler jest Twoim przyjacielem. Proś o poradę, jak masz wątpliwości.
5. W Planie Lotu, w polu 18 „OTHER INFOMRATIONS” wpisuj co planujesz.
6. Upewnij się, że Twój plan lotu został zaakceptowany.
6. Przed lotem szkolnym lub treningowym, zadzwoń i zapytaj o najlepszą godzinę przylotu.

Wydaje nam się, że Ci którzy we wrześniowy, czwartkowy wieczór udali się, na Babice, będą inaczej patrzeć na zagadnienie współpracy z Kontrolerem. Niebawem na naszym portalu, wideorelacja z tego wydarzenia. Stay tuned....

Forum zostało zorganizowane przez KTL AOPA Poland, portal dlapilota.pl oraz szkołę lotniczą Unitedsky.

VIII Forum Bezpiecznego Latania: „Zezwalam na wlot w…” czyli Kontrolerzy o naruszeniach przestrzeni kontrolowanych w lotach VFR zostało współfinansowane z funduszu prewencyjnego zakładu ubezpieczeń PZU S.A.

Agenda spotkania

Przeczytaj również:
VIII FBL, relacja video. Część I: "Jesteśmy dla Was"
VIII Forum Bezpiecznego Latania. Część II: "Praktyka pracy kontrolera"
VIII Forum Bezpiecznego Latania. Część III: "if unable to comply, advise ATC"

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony