Katastrofa B734 linii Swiftair w Wilnie (film z podejścia) - aktualizacja
25 listopada 2024 r., B734 linii Swiftair (latający w barwach DHL – znaki rejestracyjne EC-MFE) w wersji cargo, wykonywał lot ED-5960 z Lipska (Niemcy) do Wilna (Litwa) z czterema osobami na pokładzie.
O 03.28 UTC, samolot znajdował się na końcowym podejściu do pasa nr 19, gdy z niewyjaśnionych jeszcze przyczyn spadł na budynki w pobliżu ulicy Žirnių, ok 1,5 km przed progiem pasa startowego i stanął w płomieniach. Jeden z pilotów zginął na miejscu, a trzy osoby z obrażeniami zostało zabranych do szpitala.
Samolot uderzył w ziemię około 0,87 NM przed progiem pasa startowego o 03:28 UTC i ślizgał się po ziemi przez ok 247 m, zanim zatrzymał się przy budynku mieszkalnym 0,74 NM przed progiem pasa startowego, gdzie stanął w płomieniach. Dwupiętrowy budynek mieszkalny został uszkodzony i również stanął w płomieniach, jednak nikt na ziemi nie odniósł obrażeń.
W związku z katastrofą, lotnisko zostało zamknięte, a wszystkie przyloty przekierowane na inne lotniska. O 05.30 UTC zostało ponownie otwarte.
Aktualizacja 26NOV/1300 UTC
Litwa: odnaleziono czarne skrzynki samolotu, który się rozbił w Wilnie
Odnaleziono czarne skrzynki samolotu towarowego, który w poniedziałek rozbił się nieopodal wileńskiego lotniska – poinformowało we wtorek ministerstwo sprawiedliwości Litwy.
Rejestratory parametrów lotu i rozmów w kabinie samolotu wydobyto we wtorek z wraku maszyny.
Jak przekazało ministerstwo, grupa śledczych prowadzących dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa rozpoczęła przygotowania do odszyfrowania danych z tych urządzeń.
Lecący z Lipska samolot Boeing 737 hiszpańskich linii lotniczych Swiftair, wyczarterowany przez firmę logistyczną DHL, rozbił się w poniedziałek w pobliżu budynku mieszkalnego w Wilnie. Na pokładzie znajdowała się czteroosobowa załoga: dwóch Hiszpanów, Niemiec i Litwin. Zginął jeden z Hiszpanów, pozostałe osoby doznały obrażeń.
Śledztwo w sprawie katastrofy lotniczej prowadzi Litwa, ale wezmą w nim udział także śledczy z Niemiec, którzy już przybyli do Wilna, oraz z Hiszpanii i USA, gdzie została wyprodukowana maszyna.
Litewska prokuratura generalna poinformowała wcześniej we wtorek, że zgromadzone dotąd informacje na temat przyczyny katastrofy wskazują, że był to błąd techniczny lub błąd pilota. Przedstawiciel ministerstwa sprawiedliwości Litwy Laurynas Naujokaitis przekazał, że nie odrzuca się wersji o zamachu terrorystycznym lub akcie sabotażu, ale „na razie nic nie wskazuje na to, aby wypadek miał związek z takimi działaniami”.
Eksperci szacują, że dochodzenie może potrwać około roku.
Aktualizacja, 25NOV@1330 UTC
Niemcy: na razie bez powiązań między wypadkiem samolotu w Wilnie a alertem ws. przesyłek
Na razie nic nie wskazuje na to, by katastrofa samolotu transportowego, do której doszło w poniedziałek w Wilnie, była powiązana z wydanym latem ostrzeżeniem przed przesyłkami z urządzeniami zapalającymi - oświadczył rzecznik ministerstwa spraw wewnętrznych Niemiec.
Należy jednak poczekać na zakończenie dochodzenia - dodał.
Lecący z Lipska w Niemczech samolot, wyczarterowany przez firmę logistyczną DHL i należący do hiszpańskich linii lotniczych Swiftair, rozbił się w pobliżu budynku mieszkalnego. Zginęła jedna z czterech osób na pokładzie maszyny, trzy zostały ranne.
W ostatnich miesiącach wzrosła liczba incydentów związanych z rosyjskimi atakami hybrydowymi w krajach europejskich. Pod koniec sierpnia niemieckie służby bezpieczeństwa ostrzegły przed "niekonwencjonalnymi urządzeniami zapalającymi" wysyłanymi przez nieznane osoby za pośrednictwem dostawców usług transportowych, takich jak DHL. Niemiecki kontrwywiad i policja wysłały odpowiednie ostrzeżenie do firm sektora lotniczego i logistycznego.
Na początku listopada amerykański dziennik "Wall Street Journal" podał, powołując się na przedstawicieli władz krajów Zachodu ds. bezpieczeństwa, że samozapalające się paczki wysłane z Litwy do Niemiec i Wielkiej Brytanii były częścią rosyjskiej tajnej operacji, mającej na celu wywołanie pożarów w samolotach transportowych i pasażerskich lecących do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Według gazety wydaje się, że przesyłki te były "próbą zbadania możliwości umieszczenia łatwopalnych urządzeń w samolotach lecących do Ameryki Północnej".
Aktualizacja, 25 NOV@1300 UTC
Litewski urząd nadzoru lotniczego przekazał, że piloci samolotu, który w poniedziałek rozbił się przy podchodzeniu do lądowania w Wilnie, nie zgłaszali problemów z maszyną. Krajowy oddział firmy DHL, która wyczarterowała samolot, podał, że na razie nic nie wskazuje, by na pokładzie znajdowały się podejrzane przesyłki.
Firma logistyczna rozpoczęła własne dochodzenie w sprawie przyczyn katastrofy - podał Reuters.
Na pokładzie samolotu znajdowała się czteroosobowa załoga: dwóch Hiszpanów, Niemiec i Litwin - przekazała rzeczniczka wileńskiej policji Julija Samorokovskaja agencji BNS. Zginął jeden z Hiszpanów. Trzy osoby przewieziono do szpitala, jedna z nich jest w bardzo ciężkim stanie.
Jest jeszcze za wcześnie, aby ocenić, czy poniedziałkową katastrofę spowodował akt sabotażu, przekazał szef litewskiego kontrwywiadu Darius Jauniszkis, dodając, że na razie nie można takiej przyczyny wykluczyć. "Widzimy, jak Rosja staje się coraz bardziej agresywna, nasi zagraniczni partnerzy także mówią o zagrożeniu sabotażem czy aktami terroru" - powiedział dziennikarzom po spotkaniu rządowego sztabu kryzysowego.
W ostatnich miesiącach wzrosła liczba incydentów związanych z rosyjskimi atakami hybrydowymi w krajach europejskich. Pod koniec sierpnia niemieckie siły bezpieczeństwa ostrzegły przed "niekonwencjonalnymi urządzeniami zapalającymi" wysyłanymi przez nieznane osoby za pośrednictwem dostawców usług transportowych. Niemiecki kontrwywiad i policja wysłały odpowiednie ostrzeżenie do firm z sektora lotniczego i logistycznego.
Na początku listopada amerykański dziennik "Wall Street Journal" podał, powołując się na przedstawicieli władz krajów Zachodu ds. bezpieczeństwa, że samozapalające się paczki wysłane z Litwy do Niemiec i Wielkiej Brytanii były częścią rosyjskiej tajnej operacji, mającej na celu wywołanie pożarów w samolotach transportowych i pasażerskich lecących do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Według gazety wydaje się, że wysyłki były "próbą zbadania możliwości umieszczenia łatwopalnych urządzeń w samolotach lecących do Ameryki Północnej".
Notamy:
A5300/24 NOTAMN
Q) EYVL/QFALC/IV/NBO/A /000/999/5438N02517E005
A) EYVI B) 2411250354 C) 2411250500 EST
E) AERODROME CLOSED DUE TO AN EMERGENCY
Metary:
EYVI 250520Z 17016KT 9999 OVC008 01/M00 Q1020 NOSIG=
COR EYVI 250450Z 18016KT 9999 OVC008 01/M00 Q1020 NOSIG=
EYVI 250420Z 18016KT 9999 OVC008 01/M00 Q1020 NOSIG=
EYVI 250350Z 18015KT 9999 OVC008 01/M00 Q1020 TEMPO OVC005=
EYVI 250320Z 18017KT 9999 OVC007 01/M01 Q1020 TEMPO OVC005=
COR EYVI 250250Z 17017KT 9999 OVC008 01/M01 Q1020 TEMPO OVC005=
EYVI 250220Z 18016KT 9999 OVC009 01/M01 Q1020 TEMPO OVC005=
EYVI 250150Z 17016KT 9999 OVC010 01/M01 Q1020 NOSIG=
EYVI 250120Z 18016KT 9999 OVC011 01/M01 Q1020 NOSIG=
EYVI 250050Z 17016KT 9999 OVC012 01/M01 Q1020 NOSIG=
EYVI 250020Z 17015KT 9999 -SNRA OVC013 01/M01 Q1021 NOSIG=
EYVI 242350Z 17016KT 9999 -SNRA BKN014 BKN041 01/M02 Q1021 NOSIG=
EYVI 242320Z 17016KT 9999 BKN016 01/M02 Q1021 NOSIG=
EYVI 242250Z 17014KT 9999 OVC021 00/M02 Q1021 NOSIG=
Film z kamery przemysłowej dokumentujący przebieg podejścia i uderzenie B734 w ziemię. Widok udostępniony przez Teltonika High-Tech Hill security cameras.
Film dokumentujący przebieg katastrofy
Katastrofa B734 Swiftair w Wilnie
Zapis korespondencji ATC z momentu katastrofy - należy przewinąć do 03.25 UTC. (LINK)
Katastrofa B734 Swiftair w Wilnie
Więcej informacji na ten tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Komentarze