Przejdź do treści
Szybowiec Diana 2
Źródło artykułu

Szybowiec Diana 2 – zobacz kulisy powstania projektu (film)

Szybowiec Diana 2 to jedna z ciekawszych konstrukcji zaprojektowanych w Polsce, która podczas różnego rodzaju zawodów międzynarodowych wielokrotnie przyczyniła się do sukcesów naszych zawodników. Chwalą sobie oni geometrię i aerodynamikę skrzydeł, które stworzył Prof. Dr Hab. Krzysztof Kubryński, a także rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przez nieżyjącego już inż. Bogumiła Beresia. Jednak droga do opracowania ostatecznej wersji Diany 2 nie była usłana różami.

Historię rozwoju projektu i ciekawostki z nim związane przybliża reportaż „Konstruktor Diany” z Bogumiłem Beresiem w roli głównej. Materiał został zarejestrowany 6 lutego 2011 r. przez flyingtv.pl i opisuje historię rozwoju projektu szybowca Diana, problemy, jakie się pojawiły w jego trakcie, a także ciekawostki związane z samym statkiem powietrznym. Konstruktor opowiada o początkach koncepcji Diany, rozwoju prototypu i osiągach szybowca, ale także barwnie opisuje swoje perypetie związane z prowadzeniem działalności w branży lotniczej.


Bogumił Bereś był absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Po uzyskaniu tytułu mgr. inżyniera na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa (MEiL-u) PW podjął pracę konstruktora w zakładach lotniczych WSK Mielec. Pracował między innymi przy konstrukcji samolotu PZL M-15 Belpfegor.

W 1979 roku przeniósł się do Przedsiębiorstwa Doświadczalno-Produkcyjnego Szybownictwa PZL-Bielsko (PDPSz PZL-Bielsko) w Bielsku-Białej, gdzie został głównym konstruktorem. Dokonał modyfikacji szybowca SZD-48-3 Jantar Std., odpowiadał za przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-50-3 Puchacz, projektowanie i przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-51 Junior, następnie projektowanie i budowę prototypów szybowców Jantar-15 i SZD-52 Krokus. Zaprojektował, według własnego patentu urządzenie do automatycznego sterowania klapą oraz prowadził budowę i badania szybowca SZD-48-4 Jantar ze skrzydłem, w którym zastosowano profil NN-17.

Zaprojektował i stworzył prototyp wyczynowego szybowca SZD-56 Diana, który został oblatany 29.11.1990 r. Po upadku PDPSz PZL-Bielsko inż. Bogumił Bereś odkupując prawa do szybowca SZD-56 Diana założył w 1995 r. własną firmę - Biuro Projektowe „B” Bogumił Bereś, w którym zajmował się wdrożeniem do produkcji tego szybowca. 12.01.2005 r. oblatano zmodernizowaną wersję szybowca Diana 2 z całkowicie nowym skrzydłem o zmiennym profilu z rodziny KL-002. Pod koniec 2015 r. szybowiec uzyskał świadectwo typu od EASA.

Własności szybowca, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nim rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata. W czasie pracy w Mielcu Bogumił Bereś uzyskał licencje pilota samolotowego i szybowcowego. W 2009 roku Aeroklub Polski wyróżnił Go Medalem Tańskiego. Konstruktor zmarł nagle 2 lutego 2016 r. w Bielsku-Białej w wieku 72 lat.


Czytaj również:
Diana II: Cały sukces szybowca zawarty jest w jego skrzydłach… 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony