Subiektywne słowo o zmianach w przestrzeni powietrznej w FIR EPWW po 23 maja 2019 r.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - siedziba

EP_Amdt_A_2019_214, EP_Amdt_MIL_A_2019_106, EP_Amdt_VFR_A_2019 zawierają prawdopodobnie największe zmiany w przestrzeni od kilku lat. Reorganizacja, struktur jest znacząca, oddziałowując między innymi na lotnictwo ogólne oraz pilotów i operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Co się zmieniło w FIR EPWW po 23-MAY-2019?

  • W ogólnym rozrachunku, stosunek dodanych do usuniętych przestrzeni wynosi 106:34, czyli dodano 106 przestrzenie, a 34 usunięto (jest to liczba ogólna i przybliżona, zawierająca również NOTAMy i przestrzeni których dodanie lub usunięcie wynika z wcześniejszych suplementów lub depesz
  • Dodano 29 MRT. Usunięto 0
  • W ogólnym rozrachunku usunięto 19 stref TSA
  • Zmieniono (granice poziome lub pionowe) 26 z 76 stref TSA. Na szczęście w dużej części, jeśli były obniżane granice to w przestrzeni kontrolowanej głównie z FL135 do FL95
  • Na dzień 23 maja jest 246 stref TRA. Dodano 46 strefy głównie od GND i 2000ft. Zmieniono granice poziome i / lub pionowe 69 stref TRA (na szczęście 37 stref to kosmetyczne horyzontalne zmiany stref ADIZ)
  • Sporo się zadziało w strefach RMZ. Połączono RMZ Warszawy i Modlina. Dodano między innymi RMZ wokół lotniska EPSY (Olsztyn-Mazury)
  • Zniknęły strefy MATZ poprzez wymianę pozostałych 9 MATZ na MCTR – to akurat dobra wiadomość, bowiem MCTR jest już przestrzenią sklasyfikowaną [D], przez co przy pomocach nawigacyjnych zniknął przypis, że urządzenia nie są certyfikowane przez cywilną władzę lotniczą, co w konsekwencji daje możliwość wykonywania lotów treningowych z wykorzystaniem wojskowych pomocy. Ale uwaga zmieniły się sporo punktów VFR przy lotniskach wojskowych
  • Wymieniono segmenty MATZ na MTMA
  • Pojawiło się szereg innych zmian

Wiele osób zadaje pytanie po co te zmiany? O ich celowości czytamy na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (LINK)

Podsumowując, Bądźcie czujni! Zapoznajcie się ze zmianami. Zaktualizujcie swoje pomoce nawigacyjne i sprawdźcie czy w aktualizacji wprowadzono zmiany. Jeśli nie jesteście pewni, pytajcie FIS i biuro odpraw załóg. I pamiętajcie, że niewiedza nie zwalnia z przestrzegania prawa. Powodzenia!

Informacyjnie, na stronie DroneRadar oraz aplikacji mobilnej DroneRadar dostępnej w AppStore i Google Play znajdziecie zaktualizowane mapy. 


Czytaj również:
Zmiana zasad wydawania Lotniczej Mapy Polski ICAO 1:500 i sposobu aktualizacji przestrzeni

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus