Przejdź do treści
Bogumił Bereś (fot. Wojciech Gorgolewski)
Źródło artykułu

Rocznica śmierci konstruktora "Diany"

Dziś przypada ósma rocznica śmierci Bogumiła Beresia, inżyniera lotniczego, konstruktor szybowców w d. PDPSz PZL Bielsko, który zmarł 2 lutego 2016 roku w wieku 72 lat.

Bogumił Bereś był absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Po uzyskaniu tytułu mgr. inżyniera na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa (MEiL-u) PW podjął pracę konstruktora w zakładach lotniczych WSK Mielec. Pracował między innymi przy konstrukcji samolotu PZL M-15 Belpfegor.

W 1979 roku przeniósł się do Przedsiębiorstwa Doświadczalno-Produkcyjnego Szybownictwa PZL-Bielsko (PDPSz PZL-Bielsko) w Bielsku-Białej, gdzie został głównym konstruktorem. Dokonał modyfikacji szybowca SZD-48-3 Jantar Std., odpowiadał za przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-50-3 Puchacz, projektowanie i przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-51 Junior, następnie projektowanie i budowę prototypów szybowców Jantar-15 i SZD-52 Krokus. Zaprojektował, według własnego patentu urządzenie do automatycznego sterowania klapą oraz prowadził budowę i badania szybowca SZD-48-4 Jantar ze skrzydłem, w którym zastosowano profil NN-17.

Zaprojektował i stworzył prototyp wyczynowego szybowca SZD-56 Diana, który został oblatany 29.11.1990 r. Po upadku PDPSz PZL-Bielsko inż. Bogumił Bereś odkupując prawa do szybowca SZD-56 Diana założył w 1995 r. własną firmę - Biuro Projektowe „B” Bogumił Bereś, w którym zajmował się wdrożeniem do produkcji tego szybowca. 12.01.2005 r. oblatano zmodernizowaną wersję szybowca Diana 2 z całkowicie nowym skrzydłem o zmiennym profilu z rodziny KL-002.

Szybowiec SZD-56 Diana 2 nad Alpami (fot. Kawior (praca własna), CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)

Szybowiec SZD-56 Diana 2 nad Alpami (fot. Kawior (praca własna), CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons)

Własności tych szybowców, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nich rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata. W czasie pracy w Mielcu Bogumił Bereś uzyskał licencje pilota samolotowego i szybowcowego. W 2009 roku Aeroklub Polski wyróżnił Go Medalem Tańskiego.

Pod koniec stycznia 2016 r. szybowiec uzyskał świadectwo typu od EASA.

Bogumił Bereś był wybitnym konstruktorem lotniczym, zwłaszcza w zakresie konstrukcji, technologii i produkcji szybowców wysoko wyczynowych.

O prawa do produkcji szybowca "Diana" biły się największe zagraniczne firmy. Na szczęście pozostał w polskich rękach. Prawa do produkcji jednego z najlepszych szybowców na świecie trafiły w ręce bielskich lotników. 29 października 2016 r. w hotelu Olimpic w Ustroniu córki Bogumiła Bersia, przekazały prawa do projektu szybowca „Diana” firmie Avionic z Górek Wielkich (powiat cieszyński).

W dniu 21 stycznia 2017 r., na szybowcu Diana 2 Sebastian Kawa zwyciężył w klasie 15 m w 34. Szybowcowych Mistrzostw Świata rozgrywanych w australijskiej miejscowości Benalla.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony