Raport wstępny z katastrofy lotu MH17 w pobliżu Doniecka
9 września, o godzinie 08:00 UTC (10.00 czasu polskiego) Holenderska Rada Bezpieczeństwa opublikowała raport wstępny z katastrofy samolotu malezyjskich linii lotniczych lot MH17, która wydarzyła się 17 lipca 2014 roku, w obwodzie Donieckim na wschodzie Ukrainy.
Numer raportu: LV2014080
Typ samolotu, numer rejestracyjny: Boeing 777-2H6ER, 9M-MRD
Silniki: 2 x Rolls-Royce Trent 892B
Miejsce: Hrabove, Ukraine
Data (UTC): 17 lipca 2014 at 13:20
Rodzaj lotu: Lot pasażerski
LIczba osób: Załoga - 15; Pasażerowie - 283
Obrażenia: Załoga - 15 (śmiertelne); Passengers - 283 (śmiertelne)
Raport wstępny jest dość obszerny. Wstępne wnioski wskazane w raporcie wskazują, że przyczyną katastrofy samolotu malezyjskich linii lotniczych było uszkodzenie przodu kadłuba i kokpitu, które zostało spowodowane uderzeniem dużej liczby obiektów (o "wysokiej energii") z zewnątrz samolotu.
Kształt zaobserwowanych uszkodzeń w przedniej części kadłuba i kokpitu samolotu nie wskazuje na jakiekolwiek znane bądź typowe uszkodzenie którego można by czekiwać od jakiegokolwiek znanej awarii samolotu, awarii silników lub systemów.
Fakt, że wiele części samolotu spadło na wielkim obszarze, wskazuje, że samolot rozpadł się w powietrzu.
Ostatnie, zarejestrowane chwile...
O godzinie, 13:19:53 radar wskazywał, że samolot wykonywał lot 3,6NM na północ od drogi lotniczej L980. Dnipro Control nakazał lot (Direct TO) do punktu RND z uwagi na inny ruch. Załoga potwierdziła (13:19:56) wykonanie polecenia. O godzinie 13:20:00 Dnipro Control przekazała polecenie aby lecieć bezpośrednio do punktu TIKNA po minięciu punktu RND. Załoga potwierdziła odbiór polecenia.
Ostatni zapis na urządzeniu rejestrującym (Flight Data Recorder) pojawił się o godzinie 13:20:03. Załoga nie nadała żadnych komunikatów o niebezpieczeństwie.
Uszkodzenia samolotu wskazujące na kolizję z wieloma obiektami o dużej energii:
Holenderska Rada Bezpieczeństwa napisała, że konieczne są dalsze, dogłębne badania, aby dokładnie ustalić przyczynę i okoliczności tragedii. Rada zastrzegała, że celem raportu jest, ustalenie okoliczności i przyczyn tragedii, nie zaś orzekanie winy. Jest to postępowanie zgodne z Aneksem 13 rady ICAO.
Badanie jest niezwykle utrudnione, z uwagi na fakt, że eksperci, biorący udział w śledztwie nie dotarli na miejsce katastrofy, ze względu na trwające walki w regionie. Dopiero po “wizji lokalnej” będą w stanie opracować raport końcowy, którego publikacja jest planowana na połowę przyszłego roku.
Dochodzenie prowadzone jest zgodnie z Aneksem 13 ICAO do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych) przez Holenderską Radę Bezpieczeństwa, do której zostało przekazane przez stronę ukraińską. Strona holenderska powołała specjalny międzynarodowy zespół do zbadania przyczyn katastrofy.
Dodatkowo, Dutch Safety Board, prowadzi dwa niezależne śledztwa: pierwsze w sprawie trasy przelotu samolotu i drugie w sprawie dostępności list pasażerów.
Link do raportu
17 lipca samolot linii Malaysia Airlines lecący z Amsterdamu do Kuala Lumpur rozbił się w obwodzie donieckim na Ukrainie (prawdopodobnie) po zestrzeleniu pociskiem rakietowym. Wrak samolotu spadł na obszary kontrolowane przez rebeliantów. W katastrofie zginęli wszyscy pasażerowie i cała załoga: 298 osób.
Obywatele Holandii 193
Obywatele Malezji 43
Obywatele Australii 27
Obywatele Indonezji 12
Obywatele Wielkiej Brytanii 10
Obywatele Niemiec 4
Obywatele Belgii 4
Obywatele Filipin 3
Obywatel Kanady 1
Obywatel Nowej Zelandii 1
Władze w Kijowie i Zachód o tragedię oskarżają separatystów pro rosyjskich, podczas gdy Moskwa i rebelianci winą obarczają Kijów.
Komentarze