Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny katastrofy samolotu Dedal SP-SWKB

13 kwietnia 2013 r. o godz. 11:10 pilot zawodowy doświadczalny na nowo  zbudowanym i dopuszczonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do lotów próbnych samolocie ultralekkim Dedal-KB zn. rozp. SP-SWKB wystartował do lotu próbnego kontrolnego z prywatnego lądowiska Chojne k/Sieradza w celu wykonania prób w locie wg zatwierdzonego przez ULC „Programu Prób na Ziemi i w Locie  samolotu DEDAL-KB”. Po starcie pilot nawiązał łączność radiową z właścicielem lądowiska znajdującym się na miejscu startu, a następnie o godz. 11:25 zgłosił się do FIS WA (na częstotliwości 119,450 MHz) bez złożonego  FPL informując o zamiarze wykonania próbnego naboru wysokości do FL 090. Informator FIS przydzielił mu  indywidualny kod transpondera 7457 i była to ostatnia łączność nawiązana z tym samolotem. Po osiągnieciu w krążeniu FL087-088 pilot przystąpił do prób kontrolnych, rozpędzając samolot w lekkim zniżaniu. W trakcie ich wykonywania, o godz. 11:45, w ok. 35-tej minucie lotu nastąpiło rozpadnięcie się samolotu w powietrzu.

Szczątki samolotu i ciało pilota spadły na pola uprawne w okolicy miejscowości Redzeń Drugi (gmina Burzenin pow. Sieradz). Samolot nie był wyposażony w spadochronowy system ratunkowy. Pilot nie zdołał opuścić kabiny na bezpiecznej wysokości, choć rozpiął pasy bezpieczeństwa. Zostało to najprawdopodobniej uniemożliwione przez czasową utratę świadomości u pilota oraz przyspieszenia wynikające z niestabilnych ruchów kadłuba podczas opadania po rozpadzie samolotu w powietrzu, zaś dalsze ruchy kadłuba podczas jego opadania spowodowały wyrzucenie pilota z kabiny na niewielkiej wysokości, uniemożliwiającej użycie spadochronu ratowniczego.

Zostało stwierdzone, że spadochron ratowniczy pilota był technicznie sprawny i nie znaleziono żadnych usterek uniemożliwiających jego otwarcie. O godz. 12:20 UTC FIS WA został poinformowany telefonicznie przez „Ratownictwo” o katastrofie samolotu w okolicach Sieradza. Informator FIS Warszawa ponowił bezskutecznie próby nawiązania łączności z samolotem SP-SWKB o godz. 11:56.

Przybyli na miejsce upadku samolotu świadkowie zdarzenia ok. godz. 11:55 powiadomili policję oraz służby ratownicze (tel.112), a ok. godz. 12:05 stwierdzili zgon pilota. Spadające szczątki samolotu zostały zniesione przez wiatr i rozsiane skośnie w stosunku do kierunku końcowego odcinka jego lotu na przestrzeni ok. 1800 m, na terenie częściowo zalesionym na północ od drogi przechodzącej przez miejscowość Redzeń Drugi.

Raport wstępny Komisji Badania Wypadków Lotniczych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony