Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przeciągnięcie i autorotacyjne zderzenie z ziemią szybowca SZD-41A Jantar Std

W dniu 28 września 2008 r. pilot szybowcowy wykonywał lot treningowy na termice, w rejonie lotniska. Warunki termiczne były słabe. Po kilku godzinach lotu wykonał przeskok z wiatrem, oddalając od lotniska startu ponad 30 km. Ze względu na wygasanie termiki w późniejszych godzinach popołudniowych pilot zdecydował się na powrót do lotniska startu. Czołowy wiatr i wysokość ok. 1200m QFE powodowały, że dolot do lotniska na bezpiecznej wysokości był problematyczny. W trakcie dolotu pilot nie podjął decyzji o lądowaniu przygodnym na odpowiedniej wysokości i lądował z prostej na przypadkowym polu, w trudnym podgórskim terenie. W końcowej fazie podejścia do lądowania pilot doprowadził do przeciągnięcia szybowca i autorotacyjnego zderzenia z ziemią. Szybowiec został zniszczony, ale pilot nie odniósł obrażeń i opuścił kabinę o własnych siłach.

(…)

Okoliczności i warunki zderzenia szybowca z nawierzchnią ziemi stanowiły poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota. Na brak obrażeń pilota miało wpływ to, że szybowiec był w początkowym stadium autorotacji i zderzył się z ziemią pod niewielkim kątem i z niewielką prędkością pionową, prawie równocześnie przednią częścią kadłuba i podwoziem głównym, co częściowo zamortyzowało zderzenie. Skutki wypadku zostały złagodzone dzięki prawidłowo zapiętym pasom bezpieczeństwa przez pilota.

(…)

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami ustaliła, że przyczynami wypadku były:

  • Kontynuowanie dolotu do lotniska startu w trudnym podgórskim terenie mimo narastającego deficytu wysokości.

  • Brak decyzji o lądowaniu przygodnym na wysokości, która pozwalałaby na wybór właściwego pola przygodnego lądowania.

  • Otwarcie podwozia i hamulców aerodynamicznych na małej wysokości i przy krytycznie małej prędkości szybowca, co przyczyniło się do autorotacyjnego zderzenia z ziemią.


Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie wystosowała żadnych zaleceń profilaktycznych.

Raport Końcowy 731/08 z wypadku Szybowca SZD-41A Jantar Std – w pełnej wersji dostępny jest w serwisie bezpieczenstwo.dlapilota.pl

Nie jest to jedyne zdarzenie z tego dnia. Pozostałe znajdziecie na głównej stronie serwisu bezpieczenstwo.dlapilota.pl – tam codziennie publikujemy zdarzenia lotnicze, które miały miejsce danego dnia w poprzednich latach.

Zwiększaj swoje bezpieczeństwo ucząc się na błędach innych - czytaj raporty zdarzeń na

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony