Prezentacja odrzutowca Pilatus PC-24 - zobacz efektowną galerię zdjęć wysłannika dlapilota.pl!

Prezentacja biznes jeta PC-24

Rok 2014, jak podkreślał podczas swojej wczorajszej przemowy Oscar J. Schwenk, prezes firmy Pilatus Aircraft, jest szczególny, a zarazem przełomowy, a jest ku temu kilka powodów.

Przy dźwiękach rogów alpejskich i jodłowania, 1 sierpnia, dokładnie w 75 urodziny firmy, a więc w święto narodowe Schweizer Bundesfeier celebrujące powstanie Szwajcarskiej federacji, na fabrycznym lotnisku Pilatusa w Buochs, miała miejsce prezentacja nowoczesnego business jeta oznaczonego symbolem PC-24.

"PC-24 to klasa sama w sobie, to Crystal Class", mówił Oscar podkreślając luksusową naturę ich najnowszego odrzutowca - choć nie to zdaniem producenta wyróżnia go od konkurencji. "To pierwszy samolot tego typu na świecie, który zaprojektowany został z myślą o lotniskach nie posiadających pasa betonowego, co przekłada się na możliwość operacji z 21 tysięcy obiektów na całym świecie. Tego nie zrobił dotychczas jeszcze nikt", dodał.


Odrzutowiec napędzany jest dwoma silnikami Williams International FJ44-4. "To pierwszy samolot odrzutowy wyprodukowany w Szwajcarii", podkreślał prezes firmy, której samoloty przez ostanie 50 lat używały różnych wariacji sprawdzonego kanadyjskiego silnika Pratt & Whitney PT6. "Wszyscy ciągle myślą, co trzeba zrobić aby wyjść na przeciw oczekiwaniom klientów, a za razem przetrwać w realiach dzisiejszej ekonomii" - kontynuował dalej Oscar. "Sugeruje powrócić do starych metod borykania się z wyzwaniami... sugeruje przestać tyle myśleć i zacząć działać, podjąć ryzyko".


Podczas tegorocznych targów lotnictwa biznesowego EBACE, które odbyły się w maju w Genewie, Pilatus sprzedał 84 sztuki PC-24 co oznacza, że następne zamówienia będą zrealizowane dopiero po roku 2020. "To wielki sukces dla Pilatus Aricraft, ale także dla kantonu Nidwalden, naszego domu, oraz całej Szwajcarii. To powód dla dumy bo zapewniliśmy sobie przyszłość", - mówił dalej Schwenk.

 
Prezentacji samolotu, oprócz występów wielu zespołów ludowych z okolicznych miejscowości, towarzyszył również pokaz zabytkowych traktorów szwajcarskiej produkcji. Oscar Schwenk wspomniał o nich odwołując się do tradycji i korzeni firmy, która choć z traktorami nie ma za wiele wspólnego, wierna jest podobnej ideologii: "Podobnie jak te maszyny, my również, tu, w tych górach, w Szwajcarii, od lat budujemy samoloty, które liczą się i są rozpoznawalne na całym świecie. Nasza marka jest synonimem jakości, bezkompromisowych i nowatorskich rozwiązań, ale i tradycji. Taki jest właśnie nasz nowy PC-24. Typowy Pilatus, typowo szwajcarski".


Choć sam PC-24 na płytę postojową przyciągnięty został zaprzęgiem, i nie był jeszcze gotowy na pokaz w powietrzu, całemu zajściu, z wielkimi emocjami, przypatrywało się ponad 25 tysięcy ludzi - to głównie za sprawą pokazów dorobku Pilatusa. Przez blisko dwie godziny, chronologicznie zaprezentowano następujące konstrukcje: zabytkowego P-2 z 1945 roku, szybowiec PC-11 za którego sterem usiadł mistrz świata Johan Gustafsson, szkoleniowe PC-7, PC-9M oraz PC-21. Niski przelot oraz start z drogi kołowania wykonał też PC-6 Porter którego na codzień używa się m.in. w Peru dostarczając żywność i medykamenty w trudno dostępne miejsca. Pilatus pokazał też znane wszystkim PC-12 - najlepiej sprzedające się turbopropy znajdujące zastosowanie również jako samoloty wykonujące transport medyczny w australijskim pogotowiu lotniczym.


PC-24 będzie osiągał prędkość maksymalną 425 węzłów (787 km/h) i z 4 pasażerami na pokładzie będzie mógł wykonywać loty o długości do 3610 km. Jego maksymalny pułap operacyjny to 13716 m (45 tys. stóp), który to samolot będzie mógł osiągnąć w 30 min. Maszyna wymaga drogi startowej o długości 820 m (start) i 770 m (lądowanie). Według specyfikacji producenta, maksymalna masa do startu PC-24 wynosi 8050 kg, maksymakny udźwig użyteczny 1135 kg, a przypadku startu z pełnymi zbiornikami paliwa - 415 kg.

Biznes jet napędzany jest dwoma silnikami turbowentylatorowymi Williams FJ44-4A, z których każdy wytwarza ciąg 15124 kN. Pierwszy lot prototypu PC-24 został zaplanowany na koniec tego roku. W programie lotów próbnych będą wykorzystywane trzy egzemplarze tego samolotu, a jego certyfikacja i pierwsze dostawy do klientów będą miały miejsce w 2017 r. 

Poniżej zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tego wydarzenia. Więcej fotografii w pełnej rozdzielczości dostępnych jest na stronie www.mikebemphoto.com, jak również www.pilatus-aircraft.com


Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus