Przejdź do treści
Źródło artykułu

Prędkości podejścia i przyziemienia przekraczały prędkości zalecane Instrukcją Użytkowania w Locie

W dzisiejszym zestawieniu "Wydarzyło się dziś" na portalu bezpieczenstwo.dlapilota.pl znajduje się aż 29 opisów zdarzeń lotniczych z lat od 2003 do 2010 roku z 17 lipca, z udziałem najróżniejszych statków powietrznych. Warto przyjrzeć się każdemu z nich, by skonfrontować zawarte w uchwałach i raportach Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych spostrzeżenia i zalecenia z własną wiedzą i doświadczeniem.

Służąc idei bezpiecznego nieba, zwracamy Waszą szczególną uwagę na poniższe trzy zdarzenia:

Uszkodzenie przedniego podwozia po dynamicznym przyziemieniu samolotu ultralekkiego D4BK Fascination OK-MUF22

(...)
Po zgłoszeniu pozycji „z wiatrem”, do pasa 22 prawego kręgu, pilot wypuścił podwozie. Po trzecim zakręcie pilot wychylił klapy do pozycji 15°, utrzymując prędkość 120-130 km/h. Pilot zeznał, że po czwartym zakręcie postanowił lądować „z lewej strony znaków i w odległości ok. 150 m od linii znaków, gdzie była wyższa trawa, uznając, że lądowanie będzie bardziej miękkie”.

(...)

Podejście do lądowania oraz lądowanie pilot wykonał na klapach wychylonych do pozycji 30° przy prędkości 120 km/h, a w fazie wyrównania 110 km/h. Ustawienie klap było prawidłowe, natomiast prędkości podejścia oraz przyziemienia przekraczały o około 20 km/h prędkości zalecane Instrukcją Użytkowania w Locie. W wyniku tego po przyziemieniu w wysokiej trawie nastąpiło odbicie samolotu


O tym jaki był skutek zdarzenia i co zaleciła PKBWL, przeczytasz w zamieszczonym na portalu bezpieczenstwo.dlapilota.pl Raporcie Końcowym 717/10 

***

Lądowanie z tylno-bocznym wiatrem na klapach do lądowania powodujące uszkodzenie samolotu PZL-104 Wilga SP-FZL w trakcie dobiegu

(...)

W zadaniu lotu przewidywano wyczepienie się szybowca w locie po kręgu. Szybowiec wyczepił się w rejonie III zakrętu lewego kręgu nadlotniskowego. Pilotka zdecydowała, że będzie lądować po lądowaniu szybowca, po lewej stronie znaków. Podejście do lądowania pilotka wykonywała na prędkości ok. 125 km/h, z tylno-bocznym wiatrem, z klapami wychylonymi do 21° ( startowe). Po lądowaniu szybowca samolot przyziemił na części trawiastej pola wzlotów, równolegle do betonowej DS. 05/23, na kierunku 23. Tylno-boczny wiatr spowodował wydłużenie fazy wytrzymania i dużą prędkość przyziemienia. Podczas wydłużonego dobiegu samolot zaczął tracić kierunek w lewo. Pilotka mało skutecznie i prawdopodobnie z opóźnieniem przeciwdziałała utracie kierunku na dobiegu.

(...)

W wyniku tego samolot wtoczył się na betonową DS05/23, gwałtownie zakręcił pod wiatr i przechylił się na prawe skrzydło. Końcówka prawego skrzydła oraz końcówka prawej części steru poziomego zetknęły się z nawierzchnią betonową DS ulegając uszkodzeniu. Samolot zatrzymał się na betonowej DS 05/23 obrócony w lewo w stosunku do kierunku lądowania o ok. 200°.


Zapoznaj się z całą treścią Raportu Końcowy 524/09 z niniejszego zdarzenia.
 

***

Wpadnięcie w korkociąg podczas wznoszenia i śmiertelny upadek motoszybowca Bocian M-2000 SP-8006

(...)
Po ok. 300 m. rozbiegu, motoszybowiec oderwał się i po przeleceniu ok.720 m, nad progiem pasa, uzyskał wysokość około 15 – 16m. Na tej wysokości wykonał kilka odchyleń od osi pionowej w prawo i w lewo oraz przechylił się kilkakrotnie na prawe i lewe skrzydło o kąt 15-20°. Następnie odchylił się około 15° w prawo i kontynuował wznoszenie. W odległości około 1100 m od końca pasa, na wysokości około 100 m, w trakcie wykonywania zakrętu w prawo, wpadł w prawy korkociąg, wykonując prawie 3 zwoje. W trakcie trzeciego zwoju zderzył się z drzewami wysokopiennego lasu i pionowo uderzył w ziemię. W wyniku zderzenia pilot i pasażer ponieśli śmierć na miejscu.

Przyczyną wpadnięcia motoszybowca w korkociąg na małej wysokości lotu były błędy w technice pilotowania polegające na:

  • wykonaniu rozbiegu na dużym kącie natarcia (z podniesionym przednim kołem), co wydłużyło drogę rozbiegu i opóźniło oderwanie motoszybowca;

  • nie wykonaniu wytrzymania w celu rozpędzenia motoszybowca do prędkości optymalnej; 

  • wykonaniu lotu na drugim zakresie prędkości, co uniemożliwiło zwiększenie prędkości lotu, pomimo użycia pełnej mocy silnika.

Szczegółowa analiza tragicznego zdarzenia, czynniki mu sprzyjające oraz wnioski i zalecenia PKBWL znajdziecie w Raporcie Końcowym 154/04 na bezpieczenstwo.dlapilota.pl:
 



Zapoznaj się także z innymi zdarzeniami z dnia dzisiejszego; może te, których nie przytoczyliśmy są bliższe Twojej profesji lub doświadczeniu, zaglądaj codziennie na bezpieczenstwo.dlapilota.pl i zwiększaj swoje bezpieczeństwo w powietrzu

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony