Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podsumowanie spotkania konsultacyjnego w PAŻP okiem pilota GA

12 grudnia 2017 r. w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne dotyczące zmian i planów Agencji w związku z rozwojem systemu teleinformatycznego jak i realizacji zadań ustawowych Agencji.

Zapraszamy do lektury krótkiego podsumowania, w którym staraliśmy się zwrócić uwagę na istotne z punktu lotnictwa ogólnego zmiany i propozycje.

1. Mapa papierowa VFR 2018 w skali 1: 500 000

W 2018 roku pojawi się trzynasta edycja mapy VFR. Termin jej wydania uzależniony jest od daty publikacji stałych zmian w strukturach przestrzeni – będzie to 29 MAR 2018 lub 26 APR 2018.

Podobnie jak w edycjach poprzednich, mapa będzie zawierała informację aeronautyczną do poziomu FL95. Uczestnicy spotkania zgłosili kilka uwag, a wśród nich: prośbę o nienakładanie informacji lotniczych na dane z podkładu, transparentne oznaczenia pomocy nawigacyjnych (dzisiaj są na białym tle), dodanie punktów meldowania stosowanych przy lotach IFR, usunięcie informacji o klasie przestrzeni w przypadku ATZ (wszystkie ATZ są w klasie przestrzeni G).

W edycji 2018 pojawią się strefy MCTR, MTMA oraz nowe RMZ.

Mapę będzie można zakupić w 6 arkuszach lub jako całość, w formule mapy ściennej. Dodatkowo, jak w latach poprzednich, będzie istniała możliwość zamówienia arkusza spersonalizowanego, z określeniem punktu centralnego mapy.

PAŻP poprosił, aby wszelkie uwagi dotyczące mapy zgłaszać na adres: apik@pansa.pl

2. IWB (Integrated Web Briefing) - nowy system PAŻP do planowania i składania planów lotu

Został opisany w oddzielnym artykule dostępnym tutaj (LINK).

3. Procedury GNSS na lotniskach niekontrolowanych

Prezentacja dotyczyła wdrożenia procedur instrumentalnych z wykorzystaniem sensora GNSS. Istotnym ograniczeniem formalno-technicznym jest jednak brak możliwości wdrażania procedur podejścia na nieinstrumentalnych drogach startowych. Choć takie rozwiązania istnieją już w Wielkiej Brytanii (CAP1122) i w Szwajcarii (FOCA SI/SB-001) to rozwiązania wymagają każdorazowo indywidualnego podejścia.

Podsumowując, procedury GNSS na nieinstrumentalnych drogach startowych z punktu widzenia ich projektowania i zatwierdzenia nie są trywialne i wymagają ścisłej współpracy, pomiędzy PAŻP (który może podjąć się ich wykonania), zarządzającego lotniskiem oraz nadzoru. Uczestnicy spotkania zostali poinformowani, że aktualnie trawią prace z zarządzającym lotniskiem w Mielcu, w celu stworzenia koncepcji i zatwierdzenia procedur GNSS.

Podczas konsultacji głos zajął przedstawiciel spółki Aero Partner, który poinformował, że wystąpił z projektem stworzenia pilotaży współfinansowanych przez agencję kosmiczną dla lotnisk:

  • Suwałki
  • Białystok
  • Zielona Góra
  • Częstochowa
  • Katowice

4. Planowane zmiany w przestrzeni oraz konsultacje społeczne

W mijającym roku, lotnictwo ogólne padło ofiarą wielu istotnych ograniczeń trudnych do uzasadnienia i zrozumienia. Były nimi: szczyt UNESCO, World Games, wizyta prezydenta USA, mistrzostwa U21 w piłce nożnej, mistrzostwa w siatkówce. Należy jednak tutaj wyraźnie podkreślić, że to nie PAŻP wnioskował o gabaryty i czas trwania ograniczeń.

Proces rezerwacji przestrzeni jest dość złożony a PAŻP występuje często w roli negocjatora. Według zapewnień Agencji, każde ograniczenia są wnikliwie konsultowane i poddawane wielowymiarowym analizom. W celu zachowania transparentności oraz rzetelności dostępu do przestrzeni powietrznej, Agencja wprowadziła nowy proces koordynacji ograniczeń na 2018 rok. Schemat działania ilustruje obrazek poniżej.


Osoby/Podmioty, które są zainteresowane stałym udziałem w procesie konsultacji mejlowych przyszłych projektów tymczasowych ograniczeń w przestrzeni powietrznej, proszone są o przesłanie na adres asm1@pansa.pl informacji o chęci udziału.


Istotne PLANOWANE zmiany w 2018 roku

Wprowadzenie stref RMZ. Temat poddanym konsultacjom na portalu dlapilota.pl (LINK)

 
Szczegółowe zasady, które mają obowiązywać w nowych RMZ, dotyczące wykonywania lotów zostały opisane w konsultowanym na łamach dlapilota.pl projekcie zmian.

Zmian granic TSA 02


Wprowadzenie stref TRA dla szybowcowych lotów falowych


Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Arłamów
 

Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Leszno


Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Rybnik

 
Wprowadzenie strefy TRA w rejonie Nowego Miasta


Obecnie, granice planowanej strefy - po uwagach zebranych w trakcie konsultacji społecznych oraz w trakcie przedmiotowych warsztatów - uległy modyfikacji i trwają negocjacje z Wnioskodawcą.

Reorganizacja ATZ EPPT i TRA


Projekt reorganizacji tras lotnictwa wojskowego (MRT)


Podniesienie granicy pionowej ATZ EPRA do 6500 ft AMSL
 

Reorganizacja przestrzeni w rejonie EPPO, EPPK


Dodatkowo przedstawiono propozycje zmian CTR EPKK i segmentów TMA w rejonie CTR EPWA. Projekty są na wstępnym etapie przygotowywania. Po zakończeniu ich opracowywania zostaną poddane konsultacjom społecznym.


5. Reorganizacja przestrzeni powietrznej wokół lotnisk wojskowych

5 lipca 2017 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję zezwalającą Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych na zapewnianie od dnia 6 lipca 2017 r. służb żeglugi powietrznej bez certyfikacji w całości przestrzeni powietrznej będącej w jego obszarze odpowiedzialności.

W praktyce oznacza to, że strefy wokół lotnisk wojskowych MATZ (Military ATZ) do tej pory niesklasyfikowane, zostaną zamienione na MCTR (D), MTMA (D) oraz TRA. Celem zamiany jest:

  • wypełnienie założeń koncepcji FUA (SES) w zakresie harmonizacji przestrzeni powietrznej,
  • właściwa interpretacja wojskowych organów kontroli ruchu lotniczego w zakresie niezbędnym do współpracy z innymi instytucjami;
  • większa dostępność przestrzeni powietrznych (MCTR/MTMA/TRA) dla innych użytkowników

Nowa struktura:

 
                                           Źródło: Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP

Z wyjątkiem sytuacji niebezpiecznych lądowanie na lotnisku wojskowym będzie dalej wymagało uzyskania zgody na 7 dni w przypadku krajowych cywilnych statków powietrznych i 21 dni w przypadku zagranicznych statków powietrznych lub z obcokrajowcem na pokładzie. Jednak w planach jest dopuszczenie bez wymaganych zgód a loty treningowe w bez przyziemienia (low pass).


Stanowisko SSRLSZ RP w sprawie lotów paralotniowych po zmianie przestrzeni na MCTR i MTMA

W związku z licznymi uwagami dotyczącymi obaw co do przyszłego ograniczenia lotów paralotniowych w związku ze zmianą MATZ na MCTR, Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP informuje, że już w chwili obecnej wykonywanie lotów w strefach MATZ wymaga zgłoszenia i zgody ze strony odpowiedniego organu MIL TWR.

Zgodnie z publikacją w AIP w strefach tych przestrzeń jest niesklasyfikowana, ale służby ruchu lotniczego zapewniane są jak dla klasy D . W tym zakresie wprowadzenie MCTR nie spowoduje żadnej zmiany, a przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa wokół przedmiotowych lotnisk oraz pozwoli na ujednolicenie przepisów.

Po wprowadzeniu MCTR klasy „D" w celu ułatwienia wykonywania lotów paralotniowych (w szczególności zwolnienia paralotniarzy  ze spełnienia niektórych wymagań przestrzeni kontrolowanej) możliwe jest podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy odpowiednim organem MIL TWR, a użytkownikami startowiska zlokalizowanego w przestrzeni MCTR. Porozumienie to prowadzić może do wyznaczenia rejonu, w którym możliwe będą loty paralotniowe.

Podobne rejony funkcjonują w cywilnych CTR, np. EPWA (m.in. Powsin, Konstancin), EPBY (Szubin) i są opublikowane w AIP Polska ENR 5.5. W przypadku przelotów paralotniowych przez MCTR/MTMA sytuacja nie zmienia się w stosunku do obecnej i nadal wymagana będzie zgoda odpowiedniego terytorialnie wojskowego organu zapewniającego służby ruchu lotniczego.


W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele: Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Aeroklubu Polskiego, aeroklubów regionalnych, Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, a także piloci GA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony