Podsumowanie spotkania konsultacyjnego w PAŻP okiem pilota GA
12 grudnia 2017 r. w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne dotyczące zmian i planów Agencji w związku z rozwojem systemu teleinformatycznego jak i realizacji zadań ustawowych Agencji.
Zapraszamy do lektury krótkiego podsumowania, w którym staraliśmy się zwrócić uwagę na istotne z punktu lotnictwa ogólnego zmiany i propozycje.
1. Mapa papierowa VFR 2018 w skali 1: 500 000
W 2018 roku pojawi się trzynasta edycja mapy VFR. Termin jej wydania uzależniony jest od daty publikacji stałych zmian w strukturach przestrzeni – będzie to 29 MAR 2018 lub 26 APR 2018.
Podobnie jak w edycjach poprzednich, mapa będzie zawierała informację aeronautyczną do poziomu FL95. Uczestnicy spotkania zgłosili kilka uwag, a wśród nich: prośbę o nienakładanie informacji lotniczych na dane z podkładu, transparentne oznaczenia pomocy nawigacyjnych (dzisiaj są na białym tle), dodanie punktów meldowania stosowanych przy lotach IFR, usunięcie informacji o klasie przestrzeni w przypadku ATZ (wszystkie ATZ są w klasie przestrzeni G).
W edycji 2018 pojawią się strefy MCTR, MTMA oraz nowe RMZ.
Mapę będzie można zakupić w 6 arkuszach lub jako całość, w formule mapy ściennej. Dodatkowo, jak w latach poprzednich, będzie istniała możliwość zamówienia arkusza spersonalizowanego, z określeniem punktu centralnego mapy.
PAŻP poprosił, aby wszelkie uwagi dotyczące mapy zgłaszać na adres: apik@pansa.pl
2. IWB (Integrated Web Briefing) - nowy system PAŻP do planowania i składania planów lotu
Został opisany w oddzielnym artykule dostępnym tutaj (LINK).
3. Procedury GNSS na lotniskach niekontrolowanych
Prezentacja dotyczyła wdrożenia procedur instrumentalnych z wykorzystaniem sensora GNSS. Istotnym ograniczeniem formalno-technicznym jest jednak brak możliwości wdrażania procedur podejścia na nieinstrumentalnych drogach startowych. Choć takie rozwiązania istnieją już w Wielkiej Brytanii (CAP1122) i w Szwajcarii (FOCA SI/SB-001) to rozwiązania wymagają każdorazowo indywidualnego podejścia.
Podsumowując, procedury GNSS na nieinstrumentalnych drogach startowych z punktu widzenia ich projektowania i zatwierdzenia nie są trywialne i wymagają ścisłej współpracy, pomiędzy PAŻP (który może podjąć się ich wykonania), zarządzającego lotniskiem oraz nadzoru. Uczestnicy spotkania zostali poinformowani, że aktualnie trawią prace z zarządzającym lotniskiem w Mielcu, w celu stworzenia koncepcji i zatwierdzenia procedur GNSS.
Podczas konsultacji głos zajął przedstawiciel spółki Aero Partner, który poinformował, że wystąpił z projektem stworzenia pilotaży współfinansowanych przez agencję kosmiczną dla lotnisk:
- Suwałki
- Białystok
- Zielona Góra
- Częstochowa
- Katowice
4. Planowane zmiany w przestrzeni oraz konsultacje społeczne
W mijającym roku, lotnictwo ogólne padło ofiarą wielu istotnych ograniczeń trudnych do uzasadnienia i zrozumienia. Były nimi: szczyt UNESCO, World Games, wizyta prezydenta USA, mistrzostwa U21 w piłce nożnej, mistrzostwa w siatkówce. Należy jednak tutaj wyraźnie podkreślić, że to nie PAŻP wnioskował o gabaryty i czas trwania ograniczeń.
Proces rezerwacji przestrzeni jest dość złożony a PAŻP występuje często w roli negocjatora. Według zapewnień Agencji, każde ograniczenia są wnikliwie konsultowane i poddawane wielowymiarowym analizom. W celu zachowania transparentności oraz rzetelności dostępu do przestrzeni powietrznej, Agencja wprowadziła nowy proces koordynacji ograniczeń na 2018 rok. Schemat działania ilustruje obrazek poniżej.
Osoby/Podmioty, które są zainteresowane stałym udziałem w procesie konsultacji mejlowych przyszłych projektów tymczasowych ograniczeń w przestrzeni powietrznej, proszone są o przesłanie na adres asm1@pansa.pl informacji o chęci udziału.
Istotne PLANOWANE zmiany w 2018 roku
Wprowadzenie stref RMZ. Temat poddanym konsultacjom na portalu dlapilota.pl (LINK)
Szczegółowe zasady, które mają obowiązywać w nowych RMZ, dotyczące wykonywania lotów zostały opisane w konsultowanym na łamach dlapilota.pl projekcie zmian.
Zmian granic TSA 02
Wprowadzenie stref TRA dla szybowcowych lotów falowych
Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Arłamów
Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Leszno
Wprowadzenie strefy TRA dla skoków spadochronowych/Rybnik
Wprowadzenie strefy TRA w rejonie Nowego Miasta
Obecnie, granice planowanej strefy - po uwagach zebranych w trakcie konsultacji społecznych oraz w trakcie przedmiotowych warsztatów - uległy modyfikacji i trwają negocjacje z Wnioskodawcą.
Reorganizacja ATZ EPPT i TRA
Projekt reorganizacji tras lotnictwa wojskowego (MRT)
Podniesienie granicy pionowej ATZ EPRA do 6500 ft AMSL
Reorganizacja przestrzeni w rejonie EPPO, EPPK
Dodatkowo przedstawiono propozycje zmian CTR EPKK i segmentów TMA w rejonie CTR EPWA. Projekty są na wstępnym etapie przygotowywania. Po zakończeniu ich opracowywania zostaną poddane konsultacjom społecznym.
5. Reorganizacja przestrzeni powietrznej wokół lotnisk wojskowych
5 lipca 2017 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję zezwalającą Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych na zapewnianie od dnia 6 lipca 2017 r. służb żeglugi powietrznej bez certyfikacji w całości przestrzeni powietrznej będącej w jego obszarze odpowiedzialności.
W praktyce oznacza to, że strefy wokół lotnisk wojskowych MATZ (Military ATZ) do tej pory niesklasyfikowane, zostaną zamienione na MCTR (D), MTMA (D) oraz TRA. Celem zamiany jest:
- wypełnienie założeń koncepcji FUA (SES) w zakresie harmonizacji przestrzeni powietrznej,
- właściwa interpretacja wojskowych organów kontroli ruchu lotniczego w zakresie niezbędnym do współpracy z innymi instytucjami;
- większa dostępność przestrzeni powietrznych (MCTR/MTMA/TRA) dla innych użytkowników
Nowa struktura:
Źródło: Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP
Z wyjątkiem sytuacji niebezpiecznych lądowanie na lotnisku wojskowym będzie dalej wymagało uzyskania zgody na 7 dni w przypadku krajowych cywilnych statków powietrznych i 21 dni w przypadku zagranicznych statków powietrznych lub z obcokrajowcem na pokładzie. Jednak w planach jest dopuszczenie bez wymaganych zgód a loty treningowe w bez przyziemienia (low pass).
Stanowisko SSRLSZ RP w sprawie lotów paralotniowych po zmianie przestrzeni na MCTR i MTMA
W związku z licznymi uwagami dotyczącymi obaw co do przyszłego ograniczenia lotów paralotniowych w związku ze zmianą MATZ na MCTR, Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP informuje, że już w chwili obecnej wykonywanie lotów w strefach MATZ wymaga zgłoszenia i zgody ze strony odpowiedniego organu MIL TWR.
Zgodnie z publikacją w AIP w strefach tych przestrzeń jest niesklasyfikowana, ale służby ruchu lotniczego zapewniane są jak dla klasy D . W tym zakresie wprowadzenie MCTR nie spowoduje żadnej zmiany, a przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa wokół przedmiotowych lotnisk oraz pozwoli na ujednolicenie przepisów.
Po wprowadzeniu MCTR klasy „D" w celu ułatwienia wykonywania lotów paralotniowych (w szczególności zwolnienia paralotniarzy ze spełnienia niektórych wymagań przestrzeni kontrolowanej) możliwe jest podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy odpowiednim organem MIL TWR, a użytkownikami startowiska zlokalizowanego w przestrzeni MCTR. Porozumienie to prowadzić może do wyznaczenia rejonu, w którym możliwe będą loty paralotniowe.
Podobne rejony funkcjonują w cywilnych CTR, np. EPWA (m.in. Powsin, Konstancin), EPBY (Szubin) i są opublikowane w AIP Polska ENR 5.5. W przypadku przelotów paralotniowych przez MCTR/MTMA sytuacja nie zmienia się w stosunku do obecnej i nadal wymagana będzie zgoda odpowiedniego terytorialnie wojskowego organu zapewniającego służby ruchu lotniczego.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele: Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Aeroklubu Polskiego, aeroklubów regionalnych, Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, a także piloci GA.
Komentarze