Perspektywy rozwoju cargo w Polsce
W dniu wczorajszym w Warszawskim hotelu Marriott odbyła się konferencja pod hasłem „ Perspektywy rozwoju cargo w Polsce”. Na spotkanie zorganizowane przez JKM Institute, pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, oraz Polskiej Izby Spedycji i Logistyki przybyło kilkadziesiąt zaproszonych osób, w przeważającej części - przedstawicieli mediów oraz firm i instytucji związanych z lotnictwem.
W panelu poświęconym cargo w Polsce uczestnicy podczas prezentacji podjęli próbę określenia sytuacji przewozu cargo w naszym kraju, a także jego perspektyw i możliwości w stosunku do istniejącej infrastruktury lotniskowej. Podkreślano ogromne znaczenie towarowego transportu lotniczego w dobie globalizacji, rosnącej świadomości i potrzeb klientów, oraz tworzenia nowych rynków zbytu.
Perspektywy dotyczące rozwoju regionalnego cargo w Polsce omawiano w kontekście przekazanych samorządom byłych lotnisk wojskowych. Jako przykład przedstawiony został krótki raport dotyczący Lotniska Modlin. Przedstawiciel Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa - Modlin Pan Grzegorz Tumelis zobrazował stopień zaawansowania prac związanych z inwestycją. Według informacji, jaką przekazał istnieje realna szansa, iż lotnisko to jeszcze w tym roku wpisane zostanie do rejestru lotnisk cywilnych.
Według założeń inwestorów, port w Modlinie będzie obsługiwać głównie tanich przewoźników, ale jeśli zaistnieje taka potrzeba, to w perspektywie czasu istnieje możliwość przystosowania infrastruktury lotniska także do obsługi ruchu cargo.
Znaczenie transportu towarowego dostrzegł także nasz narodowy przewoźnik PLL Lot, który uruchomił pierwsze i jedyne bezpośrednie lotnicze połączenie frachtowe między Polską i Ameryką Północną. Od 7 listopada 2009 roku samolot towarowy, Boeing 767-200 ER Freighter, mogący pomieścić do 45 ton towaru, raz w tygodniu wykonuje rejsy na trasie Toronto - Katowice - Toronto.
Kolejny panel konferencji w całości poświęcony był kwestiom bezpieczeństwa i ochrony. Przedstawiciele Straży Granicznej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego poruszali zagadnienia z zakresu prawa, a w szczególności przepisów dotyczących specyfiki kontroli i ochrony przesyłek cargo. Okazuje się, że w tej dziedzinie Polskie standardy są jednymi z najlepszych, a warszawskie Okęcie jednym z najbezpieczniejszych portów lotniczych na Świecie.
Transport cargo charakteryzuje się nieco inną specyfiką niż przewóz pasażerski, przez co, odbywa się na innych zasadach, według ściśle określonych warunków. Począwszy od projektowania odpowiedniego terminala, poprzez certyfikację obsługi handlingowej, czy sposób kontroli większość elementów w przypadku transportu cargo wygląda zupełnie inaczej.
Co do przyszłości lotniczego przewozu towarowego, po konferencji wniosek nasuwa się jeden. Potęgą w tej dziedzinie raczej nie będziemy, ale nasze lotniska mogą odegrać kluczową rolę zarówno w rozwoju rynku cargo w poszczególnych regionach naszego kraju, jak i niektórych części Europy wschodniej, jak choćby Ukrainy.
Komentarze