Ostatnie 8 tygodni lotniska Tempelhof ICAO: EDDI, IATA: THF

Lotnisko Tempelhof
Olbrzymi teren, położony w samym centrum aglomeracji od dawna kusił developerów chętnych by zamienić to wsławione operacją "Most" miejsce w centrum handlu i rozrywki. Jeśli masz chwilę, to łap za stery i wyląduj na tym lotnisku, zanim przejdzie z kart AIP Germany na karty historii.

Polecamy galerię zdjęć.

W październiku zostanie osatecznie zamknięte historyczne lotnisko Tempelhof. Port lotniczy, położony w berlińskiej dzielnicy Tempelhof-Schöneberg został otwarty 8 października 1923 roku. W 1927 roku uruchomiono pod lotniskiem stację kolejową, później nazwaną Platz der Luftbrücke.

Przyjęło się mówić o tym historycznym lotnisku "The Mother of all Airports" lub po prostu "City Airport". Tempelhof został zbudwany na planie wielkiego koła. Z jego olbrzymimi hangarami lotnisko zostało zakwalifikowane do 30 największych budowli świata. 

Można tam dolecieć IFR-em i VFR-em. Do lotniska, położonego pomiędzy CTR-ami lotnisk Tegel i Shönefeld, prowadzą dwie ekstremalnie widokowe trasy VFR: Whiskey1, 2, Bravo oraz Echo1 i 2. Lecąc po tych punktach moźna niemalże oglądać codzienne życie berlińczyków. Olbrzymia płyta postojowa, częściowo zadaszona i pozostałe na budynkach napisy z czasów blokady już niedługo staną sie tylko martwą historią, być może zgrabnie przebudowaną, być może pozostawioną jako pomnik. Już wkrótce to lotnisko zniknie z lotniczej mapy Europy - dlatego warto je "zaliczyć".

Koszt lotu VFR-em cessną 172 to około 60 EUR. Należy pamiętać aby zabrać ze sobą pełną dokumentację samolotu, szczególnie świadectwo zdatności w zakresie hałasu (noise certificate) oraz licencję. Bez ważnej licencji nie odlecimy z lotniska gdyż kontroli poddawany jest każdy pilot.

W Polsce w latach 80., w związku z falą uprowadzeń samolotów Lotu do Berlina Zachodniego, popularnym żartem było rozwijanie nazwy polskiego narodowego przewoźnika LOT, jako skrótu od Landing On Tempelhof (ang. lądowanie na lotnisku Tempelhof!), Landet Oft in Tempelhof (niem. ląduje często na Tempelhof) lub Linie Okęcie-Tempelhof. (źródło: pl.wikipedia.com)
Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Slyszalem, ze zaskoczyli Cie z Shonefeldu komenda "set transponder to VFR" ;-) Swoja droga nie wiem jak u Ciebie ale u mnie VFR to "1200", bo tak maja w USA...

Panie Miki, Uważam za przejaw hamstwa, arogancji i braku wyczucia, wytykanie komukolwiek na forum publicznym szczegolow z lotu. Nie wiem co Pan mial na celu. Czy jest Pan tak idealnym pilotem ktorego nie da sie niczym zaskoczyc? A moze chcial sie Pan pochwalic swoim amerykanskim transponderem? Takich rzeczy sie nie robi. Wstyd!

Nie miałem po prostu pewnosci na co ustawic! Jeszcze niedawno (do 15 marca 2007) ponizej 5000ft ustawialo sie 0021 a powyzej 5000ft 0022. Teraz w Niemczech jest tak jak u nas 7000.
Pzdr,

...no i jeszcze teraz od 1 kwietnia 2008 bez modu S nie pozwalaja wyzej niz 5kft.

pzdr

Hehe Pawel, swiezutkie zdjecia z czwartku ;-)

Potwierdzam! :-)