O szybowcach Grzegorza Peszke na styczniowej Glassówce

GP 11 PULSE w naturalnym środowisku

Szybowce Grzegorza Peszke będą tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 19.01.2019 r., o godzinie 10:15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

Uwaga – spotkanie, podobnie jak listopadowe, odbędzie się wyjątkowo w innym budynku i innej sali: Sala nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24. Być może uda się uzgodnić wyjątkowo otwarcie zwykle zamkniętego w weekendy bezpośredniego wejścia do budynku. W przeciwnym razie trzeba wejść głównym wejściem, następnie korytarzem na I piętrze przejść do właściwego budynku i do sali. Jak dotrzeć do sali, będzie informować portier, który siedzi na półpiętrze przy wejściu zaznaczonym na obrazku przygotowanym przez Kol. Topczewskiego. Ścieżkę dojścia z Nowowiejskiej zaznaczono na nim czerwonym kolorem.

Spotkanie, którego tematem będą szybowce Grzegorza Peszke, konstruktora lotniczego, modelarza,  wielokrotnego mistrza Polski i mistrza świata, współwłaściciela i dyrektora technicznego firmy lotniczej PESZKE S.C., poprowadzi Tomasz Murawski.


Grzegorz Peszke (ur. 1951 r.), absolwent liceum ogólnokształcącego w Krosnie, student Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – Wydział Techniki, student Politechniki Rzeszowskiej – Lotnictwo. Współwłaściciel firmy PESZKE S.C., dyrektor techniczny. Członek klastra Podkarpackie Porozumienie Kooperacyjne.

Pasję lotniczą odziedziczył po ojcu Jerzym Peszke, który walczył jako pilot w Dywizjonie Myśliwskim RAF w czasie Bitwy o Anglię. Grzegorz zainteresował się techniką lotniczą. Zaczął budować modele samolotów i szybowców oraz doskonalił technikę pilotażu modeli zdalnie sterowanych w Sekcji Modelarskiej Aeroklubu Podkarpackiego. Jako zawodnik modelarstwa lotniczego startował na krajowych zawodach modelarskich. Aeroklub Polski powoływał go także na zawody międzynarodowe. Pierwsze sukcesy w sporcie lotniczym modelarskim odniósł w 1973 roku, a w 1982 zdobył rekord świata i Polski. Był to rekord prędkości modelu szybowca wynoszący 109,153 km/h.

W 1989 r. założył w Krośnie firmę Z.P.P Aero-Sail. Zaprojektował i rozpoczął produkcję śmigieł do motolotni i motoparalotni, wiatrakowców. Następnym zrealizowanym projektem był jednomiejscowy szybowiec ultralekki „Redbullina” zbudowany na konkurs Red Bull Flugtag odbywający się we wrześniu 1999 r. w Krakowie, szybowiec zdobył nagrodę za najdłuższy lot.

W roku 2000 firma Aero-Sail zostaje przekształcona w firmę PESZKE Aero Technologies, z nazwiskiem jej założyciela w nazwie. Od tej pory jej działalność skupia się wokół lotnictwa, a do oferty wprowadzone zostają śmigła do napędu motoparalotni, motolotni, wiatrakowców i samolotów klasy UL. W 2002 r. Grzegorz Peszke zaprojektował i rozpoczął produkcję serii śmigieł kompozytowych (węglowo-epoksydowej) do samolotów ultralekkich, lekkich i specjalnych. Od czasu wykonania prototypu GP10 nawiązał współpracę z mistrzem świata w szybownictwie Sebastianem Kawą, który jako konsultant techniczny uczestniczył w rozwoju następnych wersji szybowców GP.


Pierwszy prototypowy egzemplarz GP 10

W 2007 r. firma po raz kolejny została przekształcona, tym razem w spółkę cywilną o nazwie PESZKE S.C., co miało pomóc zaistnieć marce na arenie międzynarodowej.

GP10 został oblatany, z bardzo pozytywnym rezultatem dnia 24 września 2013 r. na lotnisku Jaroměř w Czechosłowacji przez pilota oblatywacza Juraja Cekana. Peszke był autorem projektu i konstruktorem szybowca GP 10.

Na bazie naszego pierwszego prototypu GP 10, powstały modele GP 11 PULSE i GP 12 FLEX. Ten pierwszy jest wersją najprostszą, przeznaczoną dla osób rozpoczynających swoją przygodę z szybownictwem. W założeniu ma zaszczepiać u pilotów bakcyla i pasję do latania.


GP 11 PULSE na podejściu do lądowania

Model wyższy GP 12 FLEX, w porównaniu do GP 11 PULSE jest uzupełniony o klapolotki, chowane podwozie główne (w opcji elektrycznie), które zasadniczo poprawia doskonałość aerodynamiczną szybowca. Spektrum jego zastosowania jest bardzo szerokie, uniwersalność konstrukcji (szczególnie przy zastosowaniu opcjonalnego napędu elektrycznego) pozwala wykonywać loty od szkoleniowych, po zawodnicze, pilotom o różnym poziomie umiejętności.


GP14 VELO w locie (fot. sebastiankawa.pl)

Następny projekt GP 14 VELO powstał przy współpracy z Instytutem Lotnictwa ramach projektu „Lekki szybowiec wyczynowy o innowacyjnej konstrukcji skrzydła”, który współfinansowany był ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Szybowiec zaprojektowany został w dwóch wersjach, jako szybowiec bez silnika oraz jako motoszybowiec z chowanym silnikiem elektrycznym pozwalającym na samodzielny start. Na szybowcu GP 14 VELO Sebastian Kawa startował na Mistrzostwa świata w szybownictwie w klasie 13,5 metrowej w 2017 r. zdobył złoty medal w Szatymaz w Węgrzech. Ten typ szybowca Peszke zaprojektował w wersji z silnikiem elektrycznym i śmigłem pchającym pozwalającym na samodzielny start. Śmigło dwułopatowe pchające składa się i chowa się wraz z zespołem napędowego do kadłuba szybowca. Zespół napędowy powstał przy współpracy czeską firmą JETI, znanego na świecie producenta wyposażenia modeli zdalnie sterowanych np. akumulatorów, silników elektrycznych, regulatorów obrotów, aparatur zdalnego sterowania.


Konstruktor Grzegorz Peszke przy ploterze frezującym formę eliptycznego statecznika poziomego szybowca GP 14 VELO


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o szybowcach Grzegorza Peszke w imieniu Tomasza Murawskiego serdecznie zapraszamy 19.01.2019 r., o godzinie 10:15 na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczejna zwane "Glassówką".

Biuletyny z wielu poprzednich spotkań w formie broszury z tekstem i ilustracjami odczytu można nabyć na kolejnym spotkaniu. Sporą część biuletynów można też przeczytać na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus