O 80-leciu Aeroklubu Pomorskiego w Toruniu na kolejnej Glassówce

Aeroklub Pomorski w Toruniu (fot. Aeroklub Pomorski)

Osiemdziesięciolecie Aeroklubu Pomorskiego będzie tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 17.10.2015 r., o godzinie 10.15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik). Spotkanie poprowadzi Miłosz Rusiecki.

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania z kilku ostatnich spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.


Historia lotnictwa w Toruniu rozpoczęła się w pierwszej dekadzie XX wieku, kiedy niemieckie władze wojskowe wybudowały kolejno port balonowy, sterowcowy oraz lotnisko. Po przejęciu Pomorza przez Rzeczpospolitą obiekty te zostały osadzone przez wojsko polskie. Powstała Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych (w tym Oficerska Szkoła Aeronautyczna). Od 1924 r. gospodarzem lotniska był 4. Pułk Lotniczy. Sportową kartę toruńskiego lotnictwa rozpoczęli areonauci Franciszek Hynek i Zbigniew Burzyński, którzy zwyciężyli w III Krajowych Zawodach balonowych w Warszawie w 1928 r. Był to początek sukcesów toruńskich pilotów, którzy w latach 30-tych XX w. zdobywali laury dla Polski w prestiżowym pucharze Gordon-Benetta. W kolejnych latach w Toruniu powstało Koło Lotnicze LOPP i Koło Szybowcowe.

Wreszcie w 1935 r. entuzjaści lotnictwa sportowego powołali, bez zgody ówczesnych władz, miejscowy aeroklub - pierwsze na terenie dawnego województwa pomorskiego stowarzyszenie tego rodzaju - który przyjął nazwę Aeroklubu Pomorskiego. 4 Pułk Lotniczy przekazał klubowi trzy wysłużone, ale sprawne samoloty Hanriot 28. Na pierwszym walnym zebraniu klubu 17 lipca 1935 r. wybrano na prezesa gen. dywizji Norwida Neugebauera. Aeroklub Pomorski stał się filią Aeroklubu RP, co umożliwiło uzyskanie wsparcia z LOPP i Ministerstwa Komunikacji. Klub pozyskał kolejne samoloty: RWD-5 i dwa RWD-8. Utworzono też Ośrodek Przysposobienia Wojskowego Lotniczego, którego celem było kształcenie junaków na przyszłych pilotów wojskowych.

Toruń stał się znaczącym ośrodkiem sportów lotniczych. W latach 1935 i 1937 rozegrano VII i IX Krajowe Zawody Balonowe. Rok 1938 zaznaczył się uroczystym otwarciem Ośrodka Sportu Lotniczego im. Marszałka Rydza-Śmigłego, z udziałem samego patrona. Aeroklub Pomorski liczył wówczas 138 członków, był właścicelem hangaru i budynku portowoadministracyjnego. Sprzęt stanowiło kilkanaście samolotów (RWD-5, RWD-8, RWD-13, PZL-26), szybowce szkolne i wyczynowe, balon wolny "Mestwin" oraz przekazany przez wojsko jedyny w Polsce wiatrakowiec (autogiro) Cierva C-30. Filie Aeroklubu działały w Inowrocławiu, Grudziądzu i Bydgoszczy.

W ciągu 80 lat istnienia Aeroklub Pomorski wykształcił wielu znakomitych lotników cywilnych i wojskowych, którzy zdobywali tytuły mistrzów Polski, Europy i świata.
Tekst zaczerpnięty ze strony: www.torun.pl

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus