Nowości z AERO 2013: Pierwsza prezentacja Tecnam Astore
Podczas targów lotnictwa ogólnego AERO 2013, które w dniach 24-27 kwietnia odbywają się we w niemieckim Friedrichshafen, firma Tecnam (znana we Włoszech jako Costruzioni Aeronautiche TECNAM) po raz pierwszy zaprezentowała nowy model Astore, który wyglądem przypomina dolnopłat P2002 Sierra. Nazwa samolotu pochodzi od pierwszej wyprodukowanej przez Luigi Pascale konstrukcji, P48 Astore. Projekt ten był rozwijany w 1948 r., kiedy Pascale wciąż studiował inżynierię.
Cena bazowa za gotowy do lotu samolot została na rynku amerykańskim skalkulowana podobnie jak wartość modelu 2012 Sierra i wynosi 135 tys. dolarów. Za tę kwotę nabywca otrzymuje standardowo wyposażony i spełniający wymogi ASTM (Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów) samolot, łącznie z opcjami, które w USA są standardem, takimi jak gniazdo zasilania zewnętrznego i hamulce nożne. Dostawy tej dwumiejscowej konstrukcji mają być realizowane w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy, a pierwsza prezentacja samolotu w Stanach Zjednoczonych nastąpi podczas pokazów lotniczych EAA AirVenture 2013 (źródło informacji: AOPA)
Model Astore może być wyposażony w iPada do wykorzystania jako podstawowy wyświetlacz danych lotu, łącznie z aplikacją do wyliczenia masy i wyważenia samolotu, listami kontrolnymi oraz podręcznikami operacyjnymi pilota. Nowością jest wykorzystanie popularnych aplikacji nawigacyjnych (np. Air Navigation Pro) integrujących się z samolotem przez Wi-Fi (!). Napęd samolotu (w zależności od opcji) zapewniają silniki Rotax 912 ULS2, 912iS lub 914 zasilanych (informacja producenta) paliwami AVGAS i MOGAS. Choć osłona silnika jest kompozytowa, to konstrukcja jest zbudowana głównie z aluminium, podobnie jak inne projekty włoskiej spółki.
Tecnam jest szóstym największym producentem lekkich samolotów sportowych z prawie 6 procentowym udziałem w rynku.
Komentarze